Nytt utseende på de mobila sökresultaten i Google
Idag vaknade jag till ett nytt utseende i Googles mobila sökresultat. Man har genomfört ganska stora ändringar, både för de organiska och köpta sökresultaten.
Förändringar köpta sökresultat
(Till vänsteri bilden)
a) Man har flyttat urlen, till toppen av annonsen
b) Ny annonstext. Det är numera ordet ”Annons” tidigare såg det var det mer av en vit knapp, med ordet ”Annons” i sig
Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!
Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!
Anmäl dig här för fler videos!
Förändringar organiska sökresultat
(Till höger i bilden)
a) Man har flyttat urlen, till toppen av sökträffen
b) Man har adderat favoiconen till vänster om sökresultatet
Troliga konsekvenser av nytt sökresultat
Då det blir ännu otydligare för användaren vad som är en annons och inte, är det troligt att dessa förändringar ökar betydelsen av annonserna i sökresultaten. Fler klickar helt enkelt på annonserna utan att förstå att det är en annons de klickar på.
Jag tror också det ökar betydelsen av ett känt varumärke, när url-fältet är det första man möter. Googles användare har en tendens att klicka på det man känner igen.
Min åsikt om sökresultaten
Jag gillar att favoiconen är till vänster i det organiska sökresultatet. Att urlen är överst finner jag också rimligt. En url i ett sökresultat kan ju betraktas som en adress och det är rimligt att man börjar med adressen, sedan nyttan/beskrivningen av innehållet man finner där.