Av |

Finns det Negativ SEO?

 

Videon ovan berör ämnet negativ SEO – något som ganska många känner till men få har upplevt. Christian Rudolf reder ut vad det innebär och hur man hanterar det.

 

Transkribering av videon:

Vad är negativ SEO?

För några år sedan genomförde Google en stor ändring vad gäller länkar. Tidigare var det så att alla länkar var positiva, man ändrade till att många länkar var positiva men några var negativa och det dröjde ju inte så lång tid till såna som jag räknade ut att om man adderar negativa länkar till en webbsida så behöver man inte förbättra sig själv utan man kan försämra konkurrenterna och därmed ranka om dem. Så det Google inte tänkt på var det att helt plötsligt var det väldigt många som betedde sig så här och nyttja den här algoritmen så att säga. I Sverige är negativ SEO inte så vanligt. De flesta människor, de flesta som är aktiva på internet råkar inte ut för det. Vi upplever att det finns i två segment; casino-segmentet och ibland i finans-segmentet det är oxå de två av de mest konkurrensutsatta segmenten i svenska Google.

 

Vad kan man råka ut för?

Vi upplever att det är oftast olika typer av kommentarslänkar eller länkar från gästböcker som adderas, så det är inte så avancerat. Hur gör man då för att hantera negativ SEO om man tror att man är utsatt för det eller kanske blir utsatt för det? Det första är att övervaka de länkar man får löpande, att en gång i veckan via ett exempel verktyg som Ahrefs eller Google Search Console kolla vilka länkar man fått och säkerställa att det är riktiga länkar från riktiga sajter och skulle man då upptäcka att man har fått felaktiga länkar då gäller det att samla ihop dem här negativa länkarna och lägga dem i en fil som kallas disavowed-fil. Det är helt enkel en textfil som man laddar upp i Google, där man berättar för Google att det här är inte länkar som är riktiga, de här vill vi inte veta av. Och då kommer Google över tiden att börja bortse från de länkarna, man behöver dock vara noggrann så att man inte lägger till riktiga länkar för då kommer man ta bort värdet av dem också. Det är inte alltid heller man behöver vara utsatt för negativ SEO, en sån sajt som vår topdog.nu har en ganska omfattande disavowed-fil som ni ser av filen som jag klippt in här, det ligger hundratals länkar i den och det beror på att den domänen topdog.nu användes av någon annan för många år sedan och den metoden för att addera länkar som dem använde uppskattar inte Google idag, men då kunde de inte urskilja det som en dålig metod. Så när jag köpte topdog.nu behövde jag helt enkelt hitta alla länkarna och lägga till dem till disavowed-filen för att de inte ska räknas längre och därmed skada vår sajt.

 

Hoppas att ni nu har blivit lite mer upplysta om vad negativ SEO är. Om ni tror att ni har råkat ut för det, har frågor kring det eller till och med egna erfarenheter så får ni gärna höra av er.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT