Av

Uppdaterad: Oktober 24, 2022

Blackhat SEO – Fungerar det i Sverige 2024?

Blackhat SEO handlar om att manipulera sökmotorernas algoritmer på ett sätt som saknar stöd i riktlinjer från främst Google. Det är ett sätt att få en bättre ranking utan att egentligen förtjäna det.

Fungerar blackhat sökmotoroptimering 2022 och vad är riskerna? Det går vi igenom i denna artikel.

Vad är blackhat SEO?

Blackhat SEO är en typ av sökoptimering som bygger på metoder som inte stöds av Googles webmaster guidelines. Med andra ord – SEO som bryter mot de regler som Google satt upp.

Det handlar om att försöka manipulera sökmotorns algoritm för att få en bättre ranking än vad hemsidan egentligen förtjänar.

Vad betyder blackhat SEO?

Själva ordet ”black hat” kommer från Vildavästernfilmernas värld där skurkarna bar svarta hattar medan hjältarna bar vita hattar. Motsatsen till blackhat SEO är enligt samma allegori alltså whitehat SEO, som följaktligen är sökoptimering som till fullo följer Googles villkor.

Vilka typer av blackhat SEO finns det?

Enligt Google webmaster guidelines finns det ett antal saker som sökmotorn uttryckligen förbjuder.

Den som använder någon av dessa metoder ägnar sig med andra ord av blackhat SEO:

  • Automatiskt genererat innehåll
  • Deltagande i länkprogram
  • Skapa sidor med lite eller inget originellt innehåll
  • Maskering (cloaking) av innehåll
  • Fula omdirigeringar
  • Dold text eller länkar
  • Dörröppningssidor (doorway pages)
  • Webbskrapning
  • Delta i affiliateprogram utan att tillföra mervärde
  • Missbruk av nyckelord
  • Missbruk av strukturerade data

Låt oss titta närmare på var och en av dessa metoder:

Automatiskt genererat innehåll

Google vill att alla webbplatser ska ha unikt och läsvärt innehåll. Därför är det förbjudet att skapa innehåll automatiskt med syfte att manipulera rankingen. Hit hör exempelvis content som skapats med artificiell intelligens (AI) eller automatiskt översatta texter utan mänsklig granskning.

Inte heller är det tillåtet att ladda ner text från andra sajter och modifiera den med hjälp av ett datorprogram för att sedan publicera. Text som genererats från olika RSS-flöden eller genom att klippa och klistra från olika sajter är inte heller OK.

Deltagande i länkprogram

Google ser länkar som en slags ”röster” för att en webbplats eller en sida är intressant. Länkar är också en av de starkaste rankingfaktorerna. Följaktligen kan det vara lukrativt att bygga länkar. De mest aggressiva formerna av länkbygge faller inom ramarna för blackhat SEO.

Det är till exempel inte tillåtet att köpa eller sälja länkar. Du får inte heller erbjuda produkter eller tjänster i utbyte mot länkar. Att använda program för att bygga länkar eller att registrera sajten i mängder med webbkataloger av låg kvalitet är inte heller tillåtet.

Har du ett eget nätverk med sajter, ett PBN – Private Blog Network, som endast syftar att ge din huvudsajt länkkraft? Då är det definitivt blackhat. Länkfarmar, det vill säga en grupp med webbsajter som länkar till andra sajter inom samma grupp, likaså.

Andra exempel på förbjudna länkbyggen är överdriven optimering av ankartexterna, till exempel ”snickare Stockholm” eller ”bästa snickaren Stockholm”.

Är länkbyte tillåtet? Ja, om det sker med måtta och inte enbart för länkandets skull. Att publicera gästinlägg är också tillåtet men det måste vara i liten skala.

Det är bra att känna till att det endast är när länkarna för med sig så kallad PageRank (”länkjuice”) som de kan bli föremål för granskning. Är det en viss länk som du tror kan skada sajten genom att du bryter mot Googles villkor kan du markera den som sponsrad eller nofollow. Då skonas du från eventuell granskning.

Enligt Google är det bästa sättet att skaffa sig länkar att skapa bra innehåll som är så intressant att många vill länka till det. På SEO-språk kallas detta för ”organiska länkar”.

Skapa sidor med lite eller inget originellt innehåll

Varje artikel som du publicerar på nätet måste vara unik. Du får med andra ord inte kopiera text från andra sajter. Om du själv skriver dina texter eller ifall du anlitar en skribent kan du kontrollera så att den inte påminner för mycket om något som någon annan redan publicerat genom att använda ett verktyg som Copyscape.com.

Google gillar inte heller så kallat tunt content. Det behöver inte nödvändigtvis ha att göra med längden på innehållet utan snarare om det ger besökaren tillfredställande mängd information eller inte.

Maskering (cloaking) av innehåll

Enligt Google är det blackhat SEO att visa olika innehåll för besökare visavi sökmotorer. Vissa försöker att manipulera rankingen genom att visa en normal sida för besökarna och en nycklordsoptimerad variant för Google. Det är alltså inte tillåtet.

Google utformar sin algoritm för att den alltid ska kunna presentera det bästa och mest relevanta innehållet för sökarna. Därför är det inte tillåtet att särskilja sökmotorer från mänskliga besökare.

Det är däremot tillåtet att använda metoder som robots.txt eller meta-taggen noindex ifall det är delar av sajten som du inte vill att Google och andra sökmotorer ska indexera. Detta är upp till dig att bestämma.

Fula omdirigeringar

Att använda omdirigeringar (redirects) är tillåtet och till och med förväntat när det görs på rätt sätt och i rätt sammanhang. Så är fallet till exempel när en sida upphört eller ersatts av en annan sida.

Däremot betraktas det som blackhat SEO att använda omdirigeringar för att vilseleda. Ett exempel på detta är om du omdirigerar sökmotorer till en annan del av sajten. Ett annat exempel är att visa en normal webbplats för besökare som använder desktop medan mobilanvändarna omdirigeras till en spammig domän.

Varför Google inte tycker om fula omdirigeringar är ganska uppenbart. Det ger en dålig användarupplevelse och det innebär ett försök att föra sökmotorn bakom ljuset.

Dold text eller länkar

En gång i tiden var det många sökmotoroptimerade som ”optimerade” sidor genom att klämma in relevanta nyckelord på ställen där de inte var synliga för användarna. Syftet var givetvis att ranka bättre på dessa sökord. Det fungerade 2002 men inte 2022. Idag ses detta som ett av de mest uppenbara och minst raffinerade blackhat SEO-tricken.

Exempel är om du publicerar text med samma färg som bakgrunden, lägger den bakom en bild eller använder CSS för att positionera texten så att den hamnar utanför den synliga delen av sidan. Det är inte heller tillåtet att använda en allt för liten fontstorlek eller att dölja länkar genom att endast länka exempelvis en punkt eller ett bindestreck.

Anledningen till att Google inte tillåter dold text eller länkar är för att besökaren ska få se samma sak som sökmotorn ser.

Värt att nämna är att viss dold text tillåts eller rent av uppmuntras. Till exempel bör du ta för vana att skriva alt-text för bilder och en beskrivning för videos. Då har personer som använder hjälpmedel eller som inte ser bilder / videos av annan anledning bättre chanser att ha nytta av sidan.

Dörröppningssidor (doorway pages)

Dörröppningssidor är sidor som har som enda syfte att ”öppna dörren” och därefter leda besökaren vidare till en annan och mer användbar del av sajten. Exempel på detta är sidor eller domäner som riktar in sig på specifika regioner eller städer för att senare leda besökaren vidare till en och samma sida.

Ett annat exempel är att skapa en uppsättning med nästan identiska sidor för att fånga in besökaren med hjälp av olika söktermer.

Google ogillar dörröppningssidor eftersom de kan göra att sökarna får flera olika resultat i sökmotorn som samtliga leder till ett och samma mål. Det blir en dålig användarupplevelse.

Webbskrapning

Att ”skrapa” innehåll från andra sajter utan att tillföra extra värde för dina besökare klassas som blackhat SEO.

Det är till exempel inte tillåtet att ladda ner innehåll från andra sajter för att sedan modifiera den, till exempel med omskrivningar. Ett annat exempel är om du läser in flöden från andra sajter utan att organisera informationen på ett sätt som gör den mer lättillgänglig för dina besökare.

All skrapning av innehåll är inte blackhat SEO. Google själv ägnar sig faktiskt åt webbskrapning. Men det är med ett tydligt syfte och det medför en stor nytta för användarna. Då är det tillåtet.

Delta i affiliateprogram utan att tillföra mervärde

Affiliatemarknadsföring innebär att du får provision för produkter eller tjänster som du marknadsför åt ett annat företag. Google har inte något emot affiliatemarknadsföring men ogillar tunt innehåll. Ifall du skapar en affiliatesajt som bara kopierar innehåll och produktbeskrivningar direkt från den butik som du marknadsför är det definitivt blackhat SEO.

Google vill att den information som sökarna får är relevant. Dessutom vill sökmotorn motverka att sökresultaten fylls med sajter som handlar om en och samma sak. Om din affiliatesajt inte tillför något relevant utöver det som redan finns hos butiken vars produkter eller tjänster du gör reklam för, ja då tycker inte heller Google att det är en bra sajt.

Ett tips är att ställa sig frågan om du som besökare skulle vilja besöka din sajt innan du handlar i butiken eller om det bara är ett onödigt stopp på vägen. Är svaret ja är det en bra sajt. Är svaret nej kanske din affiliatesajt är inne på blackhat SEO-territorium.

Missbruk av nyckelord

För att ranka bra behöver du använda nyckelord som folk använder när de söker på nätet. Men du får inte överanvända eller missbruka dessa nyckelord i hopp om att ranka bättre – då är det blackhat SEO.

Ett exempel är om du använder ett och samma nyckelord alldeles för frekvent genom texten, så ofta att det känns onaturligt när du läser.

Ett annat exempel på missbruk av nyckelord är att peta in långa listor eller tabeller med namn på exempelvis orter i hopp om att sidan ska ranka bättre på söktermer som innehåller dessa. Till exempel en sida om snickare som du vill ska ranka på ”snickare Stockholm”, ”snickare Norrtälje”, ”snickare Solna” och så vidare. Lokal sökmotoroptimering måste vara mer sofistikerad än så för att vara rumsren (och ge bra resultat).

Återigen – Google vill att användarupplevelsen ska vara bra och det blir den inte ifall du överanvänder eller missbrukar nyckelord.

Missbruk av strukturerade data

Med strukturerade data kan du berätta för sökmotorerna mer om vilken typ av innehåll du har på sajten. Det kan till exempel vara betyg från användare, recept eller lokala evenemang. Använder du denna teknik rätt ger det en utmärkt användarupplevelse och det hjälper din sökmotoroptimering. Missbrukas strukturerade data klassas det däremot som blackhat SEO.

Det är till exempel fel att märka upp instruktioner för att montera en bokhylla som om det vore ett recept. Eller att säga att en produkt har fått fem stjärnor i recensioner när det inte finns några riktiga användaromdömen.

Orsaken att Google inte gillar dessa metoder är att de missleder användaren.

Vilken blackhat tycker Google mest illa om?

Fusk med länkar. Ska vi nämna en enda sak som riskerar att reta upp Google är det diverse missbruk av länkar för att förbättra rankingen. Länkar är historiskt sett, vid sidan av content, den starkaste rankingfaktorn och än idag utgör den en viktig del av sökmotorernas algoritmer.

Att köpa eller sälja länkar är den blackhat SEO som är absolut vanligast. Det sker mer eller mindre öppet på nätet och det är något som Google försöker motarbeta.

Det går att komma undan med det men många av de länkbyggartjänster som finns är rent av skadliga för din ranking. I värsta fall kan det leda till en permanent avindexering av hela sajten. Då är det bättre att skaffa sig en robust länkstrategi som inte riskerar att väcka ont blod hos Google.

Gamla blackhat-trix som att dölja text och keyword stuffing har Google redan avväpnat genom algoritmiska uppdateringar. Det har dock visat sig vara en utmaning för sökmotorn att genomskåda sofistikerad manipulering genom länkbygge.

Vad kan konsekvensen bli av att använda blackhat-tekniker?

Blackhat är som sagt ”skurkarnas” SEO. Följaktligen är det inte utan risk att använda sig av någon av de metoder som vi listat i denna artikel.

Google kan vidta åtgärder om det uppdagas att din sajt använder otillåtna metoder för sökmotoroptimering.

  • I bästa fall drabbas en liten del av sajten, kanske en enskild artikel, av en automatisk så kallad algoritmisk bestraffning. Då sjunker den i rankingen. Det kan även drabba större delar av sajten eller hela webbplatsen.
  • I värsta fall råkar webbplatsen ut för en så kallad manuell åtgärd från Google. Det innebär att någon av sökmotorns anställda gått igenom sajten och bedömt att den inte följer riktlinjerna.

Algoritmiska bestraffningar märker du bara genom att du tappar ranking på ett eller flera sökord. Besökarantalet minskar följaktligen. Du får inget meddelande från Google.

Vid en manuell bestraffning blir du kontaktad av Google genom Google Search Console. Därefter kan du vidta åtgärder för att ha en chans att återställa din status hos sökmotorn. Det är möjligt, men det tar tid och kan vara mycket svårt.

Blackhat vs greyhat SEO?

Ibland talas det om en tredje typ av SEO, greyhat eller grayhat. Det råder delade meningar kring definitionen men i princip handlar det om sökoptimeringstaktiker som ligger i gränslandet mellan blackhat och whitehat.

Det kan exempelvis handla om metoder som Google inte uttryckligen förbjudit men som man kan anta kan komma att klassas som blackhat framtiden. Eller helt enkelt sådant som du inte skulle känna dig bekväm med att berätta för Google att du håller på med.

En hel del av de länkbyten som sajter gör sinsemellan skulle många säga är grayhat. Vissa tycker att det är whitehat och enligt riktlinjerna medan andra anser att det är blackhat.

Mycket av det som många kallar för grey hat är i själva verket black hat SEO.

Vem gör blackhat SEO i Sverige?

Det är vanligast att SEO-byråer gör blackhat SEO i Sverige. Det finns ett stort antal byråer som har stora nätverk av sajter som de säljer länkar på. Det är just detta som kallas för länkprogram och som Google betraktar som mycket allvarligt.

Varför ägnar sig seriösa svenska sökmotorkonsulter åt blackhat? Till att börja med kan man ifrågasätta hur ”seriös” en byrå är som har ett eget nätverk av sajter som de säljer länkar från. Vi på Topdog har till exempel inte det.

Att sökmotoroptimerare ändå erbjuder den typen av tjänster beror på att det är ett lätt sätt att snabbt kunna ta betalt för sin SEO. Det är betydligt enklare att skapa en länk än att producera content av hög kvalitet som i sin tur ska locka till sig länkar.

Det är också vanligt att SEO-byråer köper plats för egna artiklar på andra, ofta helt ”vanliga” sajter, och därefter adderar länkar där. Per definition är det också blackhat men möjligen en lite mildare variant än att ha egna nätverk av sajter.

Kan man använda blackhat för att skada konkurrenter i Google?

Tyvärr går det att använda blackhat för att skada konkurrenter i Google. Det beror på att sökmotorn 2016 lanserade en uppdatering som kallas för Penguin. I den ingår att länkar kan ha ett negativt värde. Får din sajt spammiga länkar kan det alltså skada rankingen. Detta kallas på SEO språk för “Negativ SEO”

Av etiska skäl går vi inte in på detaljer. Men du som sajtägare vill givetvis kunna skydda dig mot eventuella så kallade negativa SEO-attacker. Det kan du göra genom att hålla ögonen öppna efter nya och dåliga länkar i Google Search Console och / eller ett verktyg som exempelvis Ahrefs.

Drabbas du av spammiga länkar kan du lägga in en så kallad disavow vilket är detsamma som att säga åt Google att strunta i länkarna. Du kan göra en länkanalys för att ta reda på om din sajt redan drabbats av den här typen av attacker.

Med det sagt – det finns en viss nivå av ”ignorans” i algoritmen också. Google kan till viss del genomskåda försök att sabba för andra. Din sajt kommer knappast att slås ut bara för att en konkurrent köper 1000 länkar från Indien för 5 dollar på Fiverr och pekar dem mot din webbplats. Negativ SEO genom blackhatmetoder måste vara mer sofistikerad än så för att fungera.

Fungerar black hat SEO i Sverige 2022?

Fungerar blackhat i Sverige? Det korta svaret är ja. Det går att lyckas med fula taktiker. Google bryr sig inte särskilt mycket om de fulheter som pågår i indexet. Förvånande kan man tycka. En möjlighet anser vissa. Men självklart är det inte riskfritt.

I videon nedan förklarar Christian Rudolf från Topdog hur det fungerar. Han avslöjar också hur svenska casinosajter blivit förmögna med knepen.


Här följer en ungefärlig transkribering av innehållet i videon.

Blackhat SEO kan löna sig

Jag har jobbat mycket med gambling SEO tidigare. Inte så mycket nu, men tidigare. Inom gambling finns det en sajt, svenskkasinon.com. Den har varit i toppen av ordet kasino i svenska Google så länge jag kan komma ihåg, alltså i flera, flera år.

Detta är ett ord som är väldigt värdefullt. Bolag som Catena Media har byggt hela sin business på att ranka högt på ord som ”kasino” och sedan sälja den trafiken dyrt till spelbolagen.

Vi kan räkna med att ett klick på ordet ”kasino” eller ”onlinekasino” kostar mellan 400 till 600 kronor. Jag vet inte det exakta priset men där ligger prisbilden. Kan man sälja 10 000 sådana klick eller få motsvarande mängd besökare utan att betala per klick så förstår ni att man tjänar ohyggliga mängder pengar.

Vad är det då Svenskkasino har gjort? De har faktiskt gjort flera saker och det är rätt så mycket baserat på blackhat-metoder.

Svenskkasinon.com köpte länkar från hackade WordPress-sajter?

Ett av de första blackhat-knepen som svenskakasinon.com använde var, om jag kommer ihåg det rätt, att köpa länkar från hackade WordPress-sajter. Alla dessa länkar pekade till deras sajt. Med tiden har de ändrat strategi men det var så det började.

För att förtydliga hur framgångsrika de har varit och hur länge det har pågått klipper jag in ett synlighets-chart här nedan som visar hur sajten har utvecklats över tid. Där går att se att det blev problem efter ett tag. De tappade lite ranking och bytte då strategi.

Vad var det man gjorde istället? Jo de började köpa länkar från gästböcker, även det ett gammalt klassiskt trick från 2007. Men det fungerade perfekt för dem!

Black hat - utvecklingen för en websida när man gör fullänkar
Synlighetschart för svenskkasinon.se.

Det var ett exempel här kommer flera. Det finns minst tre ”bevis” på varför blackat SEO fortfarande fungerar i Sverige:

  1. Hemsidor inom områden med hög konkurrens kommer undan med fula knep
  2. Stora länknätverk agerar ostraffat
  3. Fullänkar ger resultat

1. Fula knep fungerar även inom områden med hög konkurrens

Svenskkasinon.com har varit i toppen av Google på ord som ”onlinekasino” och ”kasino” i flera år. Man får ändå utgå ifrån att det är många gambling-SEO:are som har abuse-anmält dem genom åren utan att Google har vidtagit åtgärder.

Gambling SEO är ett område med hård konkurrens. Men skulle man använda dessa taktiker i någon annan bransch än gambling, säg trädgårdsodling, kläder eller resor – så skulle det gå våldsamt till.

Din SEO skulle gå väldigt, väldigt fort och du skulle få väldigt mycket trafik. Troligtvis skulle du komma undan med det ganska länge precis som företageten i gamblingbranschen har gjort.

2. Stora länknätverk kommer undan med blackhat SEO i Sverige

Den andra faktorn som också talar för att black hat sökmotoroptimering fungerar ganska bra i Sverige är att flera SEO-byråer har stora nätverk av websajter. Där finns många tusen sajter där SEO byråernas kunder köper länkar och får dem levererade till sin sajt.

Google bryr sig inte. Man får ändå utgå ifrån att de här SEO-bolagens konkurrenter har abuse-anmält de här nätverken utan att Google har vidtagit åtgärder.

Ni kan hitta flera bolag där ute och flera av dem omsätter många miljoner. En stor andel av de här miljonerna kommer från de här SEO-nätverken.

3. Google ser mellan fingrarna på fullänkar i Sverige

Det finns också ett tredje sätt att avslöja att den här typen av fullänkar fungerar. Man kan tycka att gambling, som jag pratade om innan, är bland det spammigaste som finns. Men så är det inte. De spammigaste sökresultaten är i själva verket ”webbyrå” eller ”webbyrå” plus stad. Det beror helt enkelt på att många webbyråer injicerar länkar till sin webbyrå-sajt längst ned på sina kunders webbsajter. Vi kan se på webbyråers kunders sajter att det längst ned står “skapad av webbyrå Xyz”, “Xyz” eller “Webbyrå Xyz”. Detta med en länk som pekar tillbaka till webbyråns sajt. Har man några hundra kunder med en länk sitewide så har man ohyggligt många länkar.

Oftast kommer ni då kunna se att man rankar väldigt bra i den stad man befinner sig i. Det beror helt enkelt på att Google tycker att detta är okej, trots att deras officiella riktlinjer säger att “så här ska man inte göra”.

Sverige – en mycket liten marknad för Google

Varför straffar inte Google dessa otillåtna metoder för länkbygge? Jag tror att det finns flera anledningar. För det första är Sverige ett ganska litet land. Google omsätter bara ungefär 12 miljarder eller något sådant i Sverige. Detta är såklart mycket pengar för oss men i deras fall betalar det inte ens för maten de serverar sina anställda varje år. Deras mat är dyrare än hela omsättningen i hela Sverige.

För det andra vill man gärna lösa saker algoritmiskt. Fastän man pratar om sitt AI och annat så har man helt enkelt struntat i att lösa de här problemen. Google har bedömt att det inte har påverkat lönsamheten speciellt mycket.

Google oroliga att få flera anklagelser inom EU

En tredje anledning är att man de senaste två till tre åren har haft ganska många juridiska processer inom EU där man på olika sätt har anklagats för att skada konkurrensen med medelstora europeiska företag. Man har helt enkelt inte velat göra något för att riskera att försämra sin situation ytterligare.

Det är de här tre anledningarna – 1) liten marknad, 2) viljan att lösa det algoritmiskt och 3) oro för bestraffning av EU – som jag tror ligger bakom att man kommer undan väldigt mycket med blackhat SEO i Sverige och i Skandinavien.

En brasklapp – algoritmen kan ändå straffa

Jag nämnde att det korta svaret är ja, blackhat SEO fungerar i Sverige 2022. Det långa svaret är dock att det inte alls, trots allt, är riskfritt. Till exempel är det ganska lätt att trigga en algoritmisk bestraffning genom att exempelvis överoptimera ankartexter på länkar.

Publicerar du en artikel med en på tok för hög nyckelordstäthet kommer det också att vara svårt att få den att ranka bra.

Trenden är definitivt att blackhat kommer att straffa sig och det kan vi förvänta oss på sikt även i Sverige.

Är du långsiktig (vilket du bör vara eftersom sökmotoroptimering är ett långsiktigt projekt) väljer du en mer försiktig approach. Whitehat SEO eller möjligen ett något mer vågat spel med greyhat SEO, men den svarta hatten bör du nog lämna hemma i garderoben ändå.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.