Av |

Fungerar Black hat SEO i Sverige?

Varför fungerar Black hat i Sverige? I videon nedan förklarar Christian Rudolf från Topdog. Han avslöjar också hur svenska casinosajter blivit förmögna med knepen.


Transkribering av video:

Google bryr sig inte om de fulheter som pågår i indexet

Hej! Idag ska vi prata om ett kontroversiellt ämne. Ämnet är: fungerar Black Hat SEO i Sverige? Det korta svaret är ja. Tyvärr bryr sig Google inte särskilt mycket om de fulheter som pågår i indexet. Jag ska dela med mig av några exempel så att det blir tydligt för er hur det fungerar där ute i verkligheten.

Ett klick på ”kasino” kostar 400-600 kr

Jag har jobbat väldigt mycket med gambling tidigare. Inte så mycket nu, men tidigare. Inom gambling finns det en sajt, svenskkasinon.com. Den har varit i toppen av ordet kasino i svenska Google så länge jag kan komma ihåg, alltså i flera, flera år. Detta är ett ord som är väldigt värdefullt. Bolag som Catena Media har byggt hela sin business på att ranka högt på ord som ”kasino” och sedan sälja den trafiken dyrt till spelbolagen. Vi kan räkna med att ett klick på ordet ”kasino” eller ”onlinekasino” kostar mellan 400 till 600 kronor. Jag vet inte det exakta priset men där ligger prisbilden. Kan man sälja 10 000 sådana klick så förstår ni att man tjänar ohyggliga mängder pengar. Vad är det då Svenskkasino har gjort? De har faktiskt gjort flera saker.

Svenskkasinon.com köpte länkar från hackade WordPress-sajter

Efter hand som tiden har gått så har Svenskkasinon.com ändrat sig. Om jag kommer ihåg det rätt så när jag hittade de första gången, då köpte de helt enkelt länkar från hackade WordPress-sajter och alla pekade på deras sajt. För att förtydliga hur framgångsrika de har varit och hur länge det har pågått så klipper jag in ett synlighets-chart här i videon som visar hur sajten har utvecklats över tid. Det blev problem, de tappade lite och bytte strategi. De började köpa länkar från gästböcker som också är ett gammalt klassiskt trick från 2007. Det fungerade perfekt för dem.

Black hat - utvecklingen för en websida när man gör fullänkar
Synlighetschart för svenskkasinon.se.

Svenskkasinon.com har varit i toppen av Google i flera år

Och så har det fortsatt. Svenskkasinon.com har varit i toppen av Google på ord som ”onlinekasino” och ”kasino” i flera år. Man får ändå utgå ifrån att det är många gambling-SEO:are som har abuse-anmält dem genom åren utan att Google har vidtagit åtgärder. Gamblingbranshen har hård konkurrens. Men skulle man använda dessa taktiker i någon annan bransch än gambling, men säg trädgårdsodling, kläder eller resor – så skulle det gå våldsamt till. Det skulle gå väldigt, väldigt fort och du skulle få väldigt mycket trafik, och du skulle komma undan med det ganska länge precis som företageten i gamlingbranschen har gjort.

Black hat funkar i Sverige p.g.a. SEP-bolagens stora nätverk

Den andra faktorn som också talar för att Black Hat fungerar ganska bra i Sverige är att flera SEO-byråer har stora nätverk. Där finns många tusen sajter där deras kunder köper länkar och får dem levererade till sin sajt. Google bryr sig inte. Man får ändå utgå ifrån att de här SEO-bolagens konkurrenter har abuse-anmält de här nätverken utan att Google har vidtagit åtgärder. Ni kan se flera bolag där ute, om ni kollar på alla bolag som omsätter många miljoner. En stor andel av de här miljonerna kommer från de här SEO-nätverken.

Google ser mellan fingrarna på fullänkar i Sverige

Det finns också ett tredje sätt som är ganska enkelt att se att den här typen av fullänkar funkar. Man kan tycka att gamling, som jag pratade om innan, är bland det spammigaste som finns där ute. Men så är det inte. De spammigaste sökresultaten är i själva verket ”webbyrå” eller ”webbyrå” plus stad. Det är helt enkelt för att många webbyråer, i sina kunders webbsidor, längst ned på sidan, injicerar länkar till sin webbyrå-sajt. Vi kan se på webbyråers kunders sajter att det längst ned på webbsidan står “skapad av webbyrå xyz” och “xyz” eller “webbyrå xyz”. Detta med en länk som pekar tillbaka till webbyråns sajt. Har man några hundra kunder med en länk sitewide så har man ohyggligt många länkar. Oftast kommer ni då kunna se att man rankar väldigt bra i den stad man befinner sig i. Det beror helt enkelt på att Google tycker att detta är okej, trots att deras officiella guideline säger att “så här ska man inte göra”.

Sverige – en mycket liten marknad för Google

Varför straffar inte Google dessa otillåtna metoder för länkbygge? Jag tror att det finns flera anledningar, dels är Sverige ett ganska litet land. Google omsätter bara ungefär 12 miljarder eller något sådant i Sverige. Detta är såklart mycket pengar för oss men i deras fall betalar det inte ens för maten de serverar sina anställda varje år. Deras mat är dyrare än hela omsättningen i hela Sverige.

Google oroliga att få flera anklagelser inom EU

Anledning två. Man vill gärna lösa saker algoritmiskt och fast man pratar om sina AI och annat så har man helt enkelt skitit i att lösa de här problemen. Man har bedömt att det inte har påverkat lönsamheten speciellt mycket. En tredje anledning är att man de senaste två till tre åren har haft ganska många juridiska processer inom EU där man på olika sätt har anklagats för att skada konkurrensen med medelstora europeiska företag. Man har helt enkelt inte velat göra något för att riskera att försämra sin situation. Det är de tre anledningarna som jag tror ligger bakom att man kommer undan väldigt mycket i Sverige och i Skandinavien.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT