Av

Uppdaterad: December 24, 2021

Hur hanterar man dåliga länkar med Disavow?

Varför behöver man hantera dåliga länkar till en sajt? Detta diskuterar Christian Rudolf i videon nedan.  Han tar också upp fyra verktyg som kan identifiera dåliga länkar samt förklarar hur de ska användas för att skydda webbsidan bättre. 


Transkribering av video:

Dåliga länkar ovanligt i Sverige

Lyckligtvis är det inte så vanligt att man har dåliga länkar i Sverige. Jag skulle säga att dåliga länkar finns primärt inom gambling- och finanssegmentet. Andra segment i sverige är ganska skonade från dåliga länkar, lyckligtvis. Men det händer då och då och det är viktigt att veta hur man hanterar detta. Att addera dåliga länkar till en webbsida kallas negativ SEO.

Disavow klassificerar dåliga länkar

Google har ett verktyg som heter Disavow. Verktyget skapades därför att Google vid ett tillfälle kraftigt ändrade hur de värderade länkar. De gjorde att länkar inte längre bara var positiva, utan vissa länkar blev negativa. Det tog naturligtvis inte lång tid innan sådana som jag började upptäcka att man kunde peka dåliga länkar på sajter och då går de ner. Då skapade Google disavow-verktyget. Disavow-verktyget är helt enkelt ett verktyg där man kan klassificera sina länkar, lägga in dem och sedan ladda upp dem till Google. Det skickar då signaler till Google att “det här inte är länkar som vi står för, de är inte naturliga, de är dåliga. Skulle ni kunna låta bli att räkna dem i förhållande till vår sajt?”. 

Dåliga länkar kan komma från spammiga sidor

Då blir följdfrågan – vad är en dålig länk? Det, skulle jag säga, är en jättebra fråga. Faktum är att man inte vet det till fullo, men man kan gissa. Har du till exempel länkar som kommer från kommentarer i bloggar, från gästböcker, från sidor som verkar spammiga med dåligt stavat innehåll eller innehåll som ser kopierat ut eller är kopierat när du kontrollerar det och du har många sådana länkar. Inte bara en, inte tio, utan om 10-20 % av din länkstruktur består av dessa konstiga länkar, då har du troligtvis ett problem och du behöver använda Googles disavow-verktyg. 

Fyra verktyg för att hitta dåliga länkar

Var hittar man de dåliga länkarna? Man måste använda flera källor. Vi brukar använda fyra källor där bland en är Google Search Console. Här finner du ganska många länkar men tyvärr inte alla. Det är inte 100 % rätt information. Därför måste du även använda olika länkverktyg som Ahref eller Majestic. Kolla din sajt i dessa verktyg och ladda ner det. Vi brukar också titta på referrals i Google Analytics. En del av länkarna skickar nämligen en del klick och då dyker de upp i Google Analytics. Det är i dessa fyra verktyg som vi laddar ner alla länkar och med hjälp av Excel sedan sållar bort alla dubbletter. Då har ni en masterfil med länkar som ni kan ta bort. Det kan även vara bra att manuellt gå igenom länkarna och faktiskt klicka på dem och titta. Vad som är en bra länk, en naturlig länk eller en rimlig länk är ganska självförklarande. Den kommer från en riktig sajt, är skriven av en människa och i Sverige ska den också vara skrivet på svenska. På så sätt kan ni hitta fler länkar som ser konstiga ut och lägga till dem i excel-arket. 

Hur ska man strukturera disavow-filen?

Man har två val, antingen lägger man till den specifika URL:en där er länk ligger eller så lägger man till hela sajten. Vi på Topdog gör det enkelt för oss och lägger till hela sajten. Vi kanske missar en länk från den här ful-sajten till kunden och därför är det lika bra att ta hela sajten. Man har inget att förlora på det. Det är skräp i alla fall och Google vill inte ha det i sitt index. Ni kan se på bilden framför er hur vi har strukturerar vår disavow-fil. När jag köpte topdog.nu så hade det funnits innehåll där tidigare. Sajten hade drivits av ett amerikanskt SEO-bolag som hade en programvara som genererade länkar. De använde såklart sina egna metoder på sin egen sajt, vilket hedrar dem, men det är giftiga länkar 2020. Det som fungerade 2007 fungerar inte idag. Det ligger därför ett hundratal sajter i vår disavow-fil, som ni ser. Ni ser också vilka typer av sajter det är. Det är en typ av länklista som det här programmet har genererat. Alla sajter  ligger nu i den här filen och gäller därmed inte längre.

Tack för mig!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.