Av

Uppdaterad: November 10, 2025

Låt din Ai-tjänst summera våra reviews och ställ frågor:

Google släpper AI Mode – så påverkas din e-handel

Den 8 oktober lanserade Google AI Mode i Sverige. Det är starten på en riktig förändring inom sök. AI Mode kommer att påverka oss alla, inte minst e-handeln. Det skapar oro och funderingar kring vilka konsekvenser AI Mode kommer att få. I den här inspelningen från Topdogs webbinarium den 6:e november 2025 förklarar grundaren Christian Rudolf vad AI Mode är, vilka effekter det har på e-handeln och vad du kan göra för att hantera situationen.

Här kan du ta del av Christians presentation.

➝ Läs också: SEO – den kompletta guiden till lyckad SEO 2024! & 5 ChatGPT-prompts för effektivare SEO

Interagera med innehållet i ChatGPT

Har du inte tid att se hela videon eller vill du förstå innehållet på ett djupare plan? Låt ChatGPT sammanfatta webbinariet åt dig, säll egna frågor och ha en konversation om innehållet.

Gör så här:

  1. För att komma igång kan du exempelvis använda prompten: ”Sammanfatta följande text och lista huvudargumenten”.
  2. Klistra sedan in den här sidans URL eller transkriberingen i ChatGPT. Du kan också klicka på någon av AI-tjänsterna ovanför rubriken i detta inlägg. Då skickas du och detta innehåll automatiskt till den AI-tjänst du valt.

Transkribering:

Nu är klockan tre minuter över tolv. Nu kör vi. Så jag nämnde lite vad vi ska prata om idag. Vi ska prata om hur Googles användare använder de här funktionerna i allmänhet. Det är inte bara applicerat på Google AI mode utan det är faktiskt mycket av detta gäller LMMs i allmänhet.

Sen kommer jag också prata hur man kan påverka Google AI mode men därmed också Google AI overview eller ChatGPT. De är inte exakt likadana men det går absolut att återanvända ganska mycket av det jag säger idag. Det är logiskt och de kommer förstå det så att säga va.

Välkommen Hamid, välkommen Mikael och välkommen Mikael Bohman. Okej så hur används Google AI mode idag? Det gjordes en lansering, det är ungefär en månad sedan. Så hur tas Google AI mode mot av Googles användare?

Och när en användare hittar till AI mode så första dagen är det väldigt många som provar den. Femte dagen är det nästan ingen som återvänder dit. Så vid första anblick kastar sig folk över den. Men den kommer inte in i deras liv. Det tar tid.

Och det beror såklart på att detta är ett ganska avancerat sökbeteende. Fördelen med en topplista är att den är väldigt enkel. Den tilltalar alla. Alla kan konsumera en topplista. Men alla är inte nöjda, blir tillgodosedda, förstår till fullo, känner trygghet och så vidare och så vidare.

Med den här summeringen som man får i AI mode. Och ni ser faktiskt exakt samma beteende i Google Trends, Sverige, kring lansering. Så det var våldsamt intresse. Och sen faller det av. Det kan såklart tolkas negativt. Jag tror inte att det är den korrekta tolkningen.

Jag tror att det helt enkelt behöver tid. Människor behöver tid att lära sig använda detta, att anpassa sig till detta. Och de vill göra det på sina villkor. Så de är kvar i sin topplista. Sådant är vi vana vid. Välkommen Daniel. Och det tror jag är anledningen.

Och det är också därför Google har valt den här mellanlösningen som kallas Google AI overview. Så när ni gör en sökning på SEO så dyker det upp en AI overview. Och det är liksom som en kort introduktion, en teaser. Så folk börjar utforska detta, så folk börjar lära sig, så folk börjar uppskatta det.

Var utforskade, så att säga. Så det är anledningen. Och människor går ju inte opåverkade förbi här av de här verktygen. Och det som är intressant är att det finns dramatiska skillnader i de här verktygen. Och den här grafen visar helt enkelt Längden på antalet sökord.

Man kan också kalla det längden på prompten. Hur många ord den har för användare i de olika systemen. Och nu ser ni att det ungefärliga genomsnittet för ChatGPT är 70. Och för AI-mod är det färre än 10 ord. Och detta visar ju vem som använder de här verktygen. ChatGPT har alla vana användare, engagerade användare, nyfikna användare. De kastar sig över detta och slutar inte använda det. Men Google går mycket mycket bredare, tar väldigt mycket längre tid att nå den adoptionen som ChatGPT har. Och detta är inte nödvändigtvis negativt.

Det är inte så att alla är vill kasta sig över nya saker och ting, det tar tid och Google har ingen ambition att riskera sin annonsaffär och de vet att de har en massa tid för det som Google har som ChatGPT inte har det är distribution Google är liksom topp tre största sajter på jorden och den absolut lönsammaste så de har tid att lära användarna använda AI-försök Och av det ska jag också dra slutsatsen att vi är väldigt tidiga på detta.

Det här kommer att ta sin tid för det är ett ganska stort steg för nästan alla användare. Så det är inte så bråttom som alla hävdar på ChatGPT. First Mover Advantage är inte speciellt värdefullt här. Vi fortsätter. En fråga som vi ville ta upp det är hur mycket folk klickar ut från de här verktygen.

Svaret är nästan inte alls. Det är möjligtvis ett problem. Jag ser nog inte så. Det är konsekvensen av de här verktygen. Men det finns ett specifik kris där nästan alla klickar ut och det går tillbaka till den ursprungliga frågan här tidigt, tidigt i samtalet, jag kommer inte ihåg vad du hette.

Frågan om konsekvenserna för e-handlar. Konsekvensen för e-handlarna är att människor har sin köpresa i de här verktygen. När det är dags att köpa så hamnar de ändå hos er.

Och jag tror att det är en möjligtvis viktig information så att säga och det är stapel 3 här i den här grafen som ni kan konsumera när jag har angett källhänvisningen. Jag vill också visa hur en shopping vi har i Google Doc eller i Google AI mode ser ut.

De finns ännu inte i Sverige, de finns med i veterligen bara i USA, Japan och Indien tror jag, kanske några till. Det är inte till fula utrullat. Helen undrar vad Google AI mode är. Och Google AI mode kommer ni åt genom att gå till Google sökfältet.

Kolla upp till vänster i navigationen så står det AI läge eller AI mode. Där kommer man då åt Googles AI söktjänst. Det är faktiskt samma sak som Google AI overview som ni kan finna på till exempel ordet SEO. Fast där är prompten redan genererad och datan redan finns.

Så det är diskussionsämnet idag Helen. Så prova att gå till Google, kolla uppe i vänstra hörnet av navigationen. Klicka AI mode, AI läge så kan du uppleva det. Så prova att söka på SEO, sen klicka på topp då. Då gör du exakt rätt. Då använder du den exakt rätt.

Jag hoppas jag besvarade din fråga Helen. Det som också är möjligtvis intressant att prata om det är vilka Källor influerar AI-mode mest i Sverige. Man hämtar ju sin information från olika ställen, bland det vi har sagt. Men vilka är mest populära? För det säger ju en hel del.

Och det går faktiskt inte riktigt att veta det. Men det man kan göra som lite proxy för AI-mode är att undersöka AI-overview.

Vad är det som länkas och citeras i Google och här till höger ser ni listan över de svenska sajter som nämns mest och det är möjligtvis inte förvånande för Google och AI overview visas mest när det är information som användarna är ute efter så då är Wikipedia viktigt Och användarna gör väldigt många hälsorelaterade sökningar i Google, så det är 1177 viktigt.

Och Youtube, Facebook, SVT, Aftonbladet, Reddit och många andra, de är fulla av information som de här verktygen använder, summerar och visar för er. Så det kan vara värt att ha det i åtanke. Detta är svensk data. Jag vet inte om det är den första som har tagit fram detta. Så det är lite unikt.

Ni får gärna ge mig ett tumme upp för det för att jag har varit så engagerad. Så det kommer en längre lista senare tror jag. Men eftersom ni är här och jag är här så vill jag visa det. Francisco har vänligheten att berätta lite mer för oss.

Tycker ni ska passa på att läsa det medan jag hoppar vidare. Till nästa. Och här är då möjligtvis en tydligare förklaring till Helen vad Google AI mode är. Och till vänster ser ni en sökning på snygga jeans i Google AI mode i Sverige.

Och ni ser att det är en summering med ett antal länkar till höger. Och ni ser att primärt verkar de länkarna vara relaterade till information. Så det är inte era produkter som ligger där, det är era kategorier. Gör man motsvarande sökning i USA så får man ett helt annat utseende.

Där visar de produkter, snygga jeans. Så den funktionen finns ännu inte här. Och det är återkopplat till den frågan jag fick tidigare. Vilken effekt har detta för er andra? Ännu inga svar på den frågan. Jag säger det igen så att det är tydligt. Men det kommer ju.

Så detta är liksom så som det ser ut idag och vad som troligtvis kommer ska. När detta ska hända vet inte jag. Jag skulle tro att det dröjer av regulatoriska skäl. Men det borde inte ta år. Det borde ta max ett år. Jag har alltid trott att AI mode EU skulle ta ganska lång tid.

Jag har haft fel om det. Så jag var liksom lite överraskad när det hände för en månad sedan. Men det är bara gissningar. Men jag tror att det kommer 2026. Så nästa julhandel kommer detta att påverka era e-handelsaffärer. Och ni ser också vilken trevliga avyda är.

Är man intresserad av jeans, snygga jeans? Det är ett riktigt bra svar på den frågan, så att säga. Så, detta var kort om hur människor använder det. Linda Sundberg undrar om det är någon skillnad mellan desktop och mobil. Jag vet inte, men det är nog rimligt att tro att det är det.

Eftersom i Sverige idag handlar Google AI mode, Google overview och Chat GPT väldigt mycket om information. Och det är någonting man gör på desktopen.

så jag tror faktiskt idag, jag tror, jag vet inte, jag blir gärna upplyst om sanningen om ni hör den så är AI-användandet väldigt mycket relaterat till desktop, jag tror det jag tror att det är väldigt kopplat till arbete, så att säga Men jag har ödmjuk för att jag kan ha fel.

Jag spekulerar lite Linda så att du vet. Ta det med en nypa salt. Gör gärna mer research i ämnet. Du kan gå till ChatGPT och göra deep research. Och sen kan du faktiskt mejla mig och berätta det för jag vill gärna veta. Eller dela på LinkedIn och tagga mig så kommer jag att likea det. Okej, så.

Vi ska börja närma oss hur, men innan vi gör detta så behöver vi prata lite mer om ämnet så att säga. Så vad är då AI-SEO som alla pratar om? Vad är detta? Vi behöver definiera det ganska noggrant, för om vi inte gör det så blir det inte handlingsbart.

Och så som jag ser detta så är AI-optimering primärt, primärt, alltså till 70-90% handlar det om Content. Content på er sajt och content på andra sajter. Verktygen samlar detta. De försöker använda sin AI-förmåga för att göra en bra summering av allt det här innehållet de samlar.

Det kan vara flera hundra artiklar eller enheter och content som de summerar. Jag vill illustrera detta väldigt, väldigt enkelt. sökte vår bästa dammsugare i A-läget. Här ser ni lite vad Google IMO tyckte. Och sen frågade jag Google. Och det ser ju rätt liknande ut så att säga.

Och den informationen som Google visar här är ju hämtad från en sajt som har mycket kontakt. Här ser vi att Miele och Electrolux, jag tror faktiskt det kan vara samma ägare, men det är olika sajter. De pratar om sina dammsugare på sina sajter. Andra sajter säger att de är bäst.

Ser ni hur innehåll på den egna sajten och innehåll på andra sajter hänger ihop. Jag förenklar jättemycket nu, men det är för att jag vill göra den här poängen. AI-optimering handlar primärt om content. Vi är gärna ifrågasatt på det.

Vi är ännu inte här att vi har nått sanningsläge på alla mina påstående. Vi fortsätter. Och det är för att AI-SU, AI-optimering, Kärt barn har många namn, det finns ännu fler bokstavsavkortningar, vi ska inte gå in på den diskussionen, den är helt meningslös, bygger på all annan SU.

Det content man tar fram måste luta sig mot er infrastruktur, er tekniska infrastruktur, er UX, era externa länkar, er auktoritet, er varumärkeskännedom, er förmåga tillgodose besökarna på ett bra sätt. Utan detta så är det meningslöst att göra AISO. Det är helt meningslöst.

Ni måste ha det här fundamentet i plats. Och graferna till höger ser ni ju att Electrolux, de har faktiskt flera sajter, tre stycken av skäl som jag inte riktigt fattar, gör SEO. Ni ser att de rör sig lite framåt, så att säga. Och därmed är de också relevanta att visa i toppen.

Och var de mest relevanta i Google AI mode och andra AI-verktyg. Så det är inte en isolerad disciplin. AI-SEO är en dimension av vanlig SEO. Man kan nästan säga att det är som en pyramid. Och i toppen har du AI-SEO. Men alla de andra pusselbitarna i pyramiden måste också vara på plats.

Annars är det ingen pyramid. Annars är det ingen webbsida. Annars är man inte relevant. Och jag ville bara förtydliga detta. Sofia undrar om AESU kan sägas vara lika som AEO, jag skulle säga att du menar Google AI overview och svaret på den frågan är ja Ja, Ola, tack för upplysningen.

Då kan man säga att Miele är lite vassare på AIS-CO än Electrolux. Men det har möjlighet med deras produkt också att göra. Att det faktiskt är bättre. Och användarna gör uttryck för det, så att säga. Tack, Francisco. Precis så. Ja, okej. Då skulle jag säga Sofia ja på din fråga.

Okej, vi fortsätter så vi håller lite tempo. Okej, så vad är då det stora problemet i AI och SO? Och det kan bäst illustreras genom att beskriva vad som inte är ett problem inom vanlig SO och det är sökbeteenden. HRF har 150 miljoner svenska sökbeteenden i form av sökord.

Det finns mycket data att grotta ner sig och jobba med och använda på olika sätt. Och det är också ganska tydligt att man kan få till en feedback-cykel.

Någon vill ranka på bästa dammsugare, man letar upp sökbeteende, man gör en analys, man tar fram innehållet och sedan för någon annan berättar att man är bäst, så att säga. Allt detta är mycket svårare i de här systemen. De är mycket nöjdare.

De är mycket nöjdare och även om ni inte tror mig när jag säger det så är vi i den första procentenheten. Vi har knappt börjat. Vi har knappt börjat. Och en av de stora problemen är att det inte finns verifierbar, trovärdig promptdata. Det existerar inte. Det är väldigt, väldigt svårt.

Sen kan man säga att det är nog rimligt att tro att användarna söker på bästa dammsugare i Schott GPT eller Gemini och så vidare. Absolut. Vissa saker kan man gissa sig till, men man måste förstå att det är gissningar. Så hur kan man då göra detta problemet lite mindre?

Och det finns faktiskt en del tricks. Exempel. Just nu rullar Google ut annonsering i AI overview i Sverige. Det är inte alla som får vara med där. Tyvärr. Men om man är med då finns det en massa data där som man kan använda för sin SEO.

Om man inte är med där då bör man ringa sin Google rep och säga jag vill vara med. Jag betalar så här mycket, varför prioriterar ni inte mig? Så att man får vara med, så att man får den här datan. Utöver det, de jag har pratat med som gör detta tycker, tror, upplever att det är ganska framgångsrikt.

Det är ganska bra. Jag har mest pratat med B2B-bolag och inte konsumentbolag. Så de ger tumme upp på detta. Ni kan också gå till Search Console och börja gräva där. Ni kan hitta ganska många sökningar där man fort kan räkna ut att det är AI. Bara genom att titta på hur de ser ut.

De är längre, det är konkreta frågor och så vidare. Man skulle kunna bygga ett filter som samlar alla sökningar som har mer än fyra eller fem ord och sen manuellt kollar och sen så börjar man pussla ihop hur folk söker. Använda sunt förnuft så att säga. Man kan också köpa tjänster som Profound.

Profound är ett AI-verktyg. De har en del amerikansk promptdata. De är inte så tyda om källorna dock. Men de hävdar att det är korrekt i alla fall själva. Detta är det största verktyget och vad jag tror det minst dåliga.

Men Man kan också gå till typ HRF och filtrera på AI overview och faktiskt se var AI overview visas och sedan börja gissa utifrån det. Och detta är faktiskt det sättet jag skulle rekommendera. Jag skulle rekommendera att man inte börjar med Google AI mode eller Chat KPT.

Man börjar med att vara i Google overview och göra sin SEO där. Man kan kalla det AI lite eller en introduktion eller så. Men kan man få det att fungera där, då fungerar det även i andra system. Det är en viktig påminnelse. Där finns det massor med data. HRF har en funktion som heter Brand Reader.

Den är ganska dyr. Den kostar tio papper i månaden om du har hela versionen. Men där finns det jättemycket data. Vilka ord i EA overview som har, där EA overview visas, vilket innehåll som visas, estimat, jämförelser och sådär. Det finns fortfarande en hel del fel data.

Men det är det där jag skulle rekommendera att börja. Nackdelen är ju då att det är ganska dyrt. 10 000 i månaden, 120 papp per år. och det utövar er vanliga Ahref-konto också. Så det är ganska mycket pengar.

Okej, detta är lite komplext så vi stannar en sekund och så hör vi lite vad Jeanette frågar om här. Vad är den stora skillnaden mellan SEO för vanligt Google och Google AI? Alltså det är ingen skillnad, eller det är skillnaderna, det är som lager. Det är som en pyramid där du har A, E, S, J och Å.

Men jag ska visa ett exempel på hur man gör senare så att säga. Ganska tydligt så att säga. Så jag fortsätter.

i alla fall summeringen här är att det är en hel del pusslande och det gör ju såklart allting mycket otydligare och svårare och så vidare och så vidare och så vidare och kanske ingenting man vill kasta 200.000 på så att säga men Google AI overview, HRF brand radar.

Där kan man göra research, få fram en massa data, bygga strukturer och sen kan man börja mäta. Det är ganska rått och enkelt och en hel del fel data, men det är fullt möjligt. Det är också där vi börjar med våra kunder. Vi gör inte så mycket i AI mode eller i chatty KPT.

Av det enkla skälet att det går inte att definiera vad som är framgång. Och kan man inte definiera vad som är framgång så är det ingen som vill kasta 200-300 tusen på det. Det kanske finns, men det är i alla fall en pedagogisk utförsbacke. Så, vad använder vi för verktyg?

Vi har ägnat en hel del tid på att testa olika verktyg, till stor besvikelse måste jag säga. Det är sjuka mängder skräp. Och de här verktygen verkar leva i en helt egen värld. Är man minst därinne intresserad och frågar hur de samlar data? Ja, den informationen existerar inte.

Och i den mån man förväntar det så är det nästan omöjligt att tolka deras rapporter och annat. Det är som att man behöver vara Nobelpristagare i flera olika system så att säga. Men där vi är, det är att vi använder HRF, deras system Brandradar. och här ser ni en skärmdöd på den.

Det är lite tydligare. I detta fallet har jag använt Outnorth. Ola känner väl till det bolaget så över en möjlighets slump kan han säkert korrigera mig senare när jag visar grejer för jag kommer använda Outnorth lite som exempel. Det är den jag använder mest.

Det finns ett system som heter Wakey som är ganska billigt. Den billigaste versionen kostar 20 dollar i månaden. Det är lite svårförståeligt. Han som har byggt det, han har väldigt stor vana att bygga sådana system. Man har byggt sådana system sedan Google började.

Så det är lite förvirrande, men fattar man hur sådana som han tänker så finns det ändå en logik i galenskapen. Så jag gillar att använda det, mina kollegor gillar inte det. Och sen har jag tyvärr skrivit fel här. Det ska inte stå perplexity, det ska stå profound.

Det är en nackdel de gör snarare kvällarna. Profound heter verktyget. Jag ska uppdatera det när jag skickar ut det. Det är ett amerikanskt verktyg. Ganska dyrt. Jag tror precis att de har ändrat prissättningen men innan det så kostade det 500 dollar per månaders sajt.

Det sagt så tror jag ändå att det är Profound som kommer vinna detta. Inte för att de är fantastiska, för att de är minst dåliga. Sen ett verktyg som inte heller är fantastiskt men som jag faktiskt tror är nödvändigt här och det är GR4.

Med GR4 kan ni se hur mycket trafik ni får och var den trafiken landar. Så ni kan faktiskt se vad som är populärt och dra slutsatser av detta.

Så vi använder inte ett verktyg, vi hoppar runt mellan alla de här beroende på vilka problem vi ser och vi stöter på och sådär och ser ni hur vi försöker pussla ihop detta. Och detta pusslandet är ju ett tecken på att vi som bolag och bransch och verktyg ännu inte är klara.

Det finns ännu inte branschstandarder som det finns kring vanliga SEO så att säga. Det finns ingen gemensam story som alla kan förhålla sig till. Så vi är i en väldigt, väldigt tidig fas. Nu ska jag faktiskt ta några frågor här. Vi ska börja med Ola. Det var inga frågor Ola.

Så, Lisel humlar, HR har en bra podcast. Ja! Absoluta toppen när det gäller SEO. För allt de säger är datadrivet. Det betyder inte att allt stämmer, det betyder bara att deras gissningar är bättre. Ja, det var inte så mycket frågor, så jag fortsätter.

Om vi gör detta om ett halvår är jag ganska säker på att något av de här verktygen har åkt ut och någonting har tillkommit. Jag tror att det är HRF och Profound som kommer vinna detta. Men låt framtiden visa det. Här är ett exempel från Profound.

Här visar de en del av promptdatan och kan jag faktiskt se anledningen till att man behöver fråga sig efter detta. T.ex här mellan den 1 september och 19 oktober och då gjorde den här bilden tror jag.

så hävdar de att de gjort 21 miljoner sökningar med ordet SEO i de här systemen, framförallt i ChatGPT då. Jag är oskyldigt skeptisk till det. Och det rökar vara så att jag vet väldigt mycket om de sökningarna, inte bara i Sverige.

Så med liksom bara att man vet någonting så kan man börja ifrågasätta så att säga. Så då ber man ju då, hur samlar den här datan? Ja, de svaren är ganska diffusa så att säga. Men det finns ändå data här och jag klipper in en del data till höger här. Just relaterat till ämnet SJU.

Och ni ser hur det är väldigt konkreta frågor. Går ni till Google Search Console så kommer ni att finna era frågor där. De finns redan där. Sedan början av, sedan en månad tillbaks har de här frågorna börjat dyka upp oftare, oftare, oftare. Ni kan inte filtrera på var trafiken kommer ifrån.

Men ni kan se sökorden och räkna ut bakvägen. Och det är såhär de ser ut, i alla fall linjemässigt. Vi använder ganska mycket AI för att kolla detta. Här ser ni från TopDog var vår trafik landar. Ni ser att det är nästan ingen trafik och TopDog har ändå 300 sidor konten.

Så som SEO-sajt är den topp tre i Sverige skulle jag tro. Så det finns liksom inte så mycket trafik att hämta här. Och ni ser att ChatGPT dominerar här. Nu finns inte AI mot trafiken här. Det är ett gammalt filter. Vi behöver åtgärda det. Men ja, det ger ändå en känsla så att säga. Ja, Tommy.

Hur ser det ut kring ChatGPT, GPTS, nya webbläsare, Atlas? Jag tror Atlas är i bästa fall en snackis. Det är ChatGPT som försöker utmana Google på distribution. De är helt chanslösa. Så det kommer vara som typ opera. Jag tror de finns fortfarande under för en tidnade tillvaro.

Ja, nu ser jag Francisco. Det finns bara för MacOS. Så det är en… Om ChatGPT ska bli ett konsumentverktyg så måste de spendera några tusen miljarder på att sparka på Googles distribution. Och det har de inte pengarna till. Så Google är inte utsedda som vinnare ännu, men de kommer bli vinnare.

För de har distributionen. Ska du bli ett AI-sökverktyg som måste ha distributionen, har någon annan distributionen, shit vad pengar det kostar. Det är helt galet med pengar. Jag tror personligen att ChatGPT kommer att finnas, men det kommer att vara mer ett produktivitetsverktyg. Vi går vidare.

Ja, här ser ni hur en mätning kan se ut i vissa av de här verktygen. Och detta är från Waykey för ordet SEO-byrå som jag försöker förstå kring. Och den här mätningen är väldigt, väldigt otydlig. Och det beror på att man inte riktigt berättar vad som finns bakom. Hur…

Hur kommer man till de här graferna? Den informationen finns inte hos de här verktygen. De berättar inte det. Jag har ställt frågan många gånger. Men det är så det fungerar.

Och fram tills det finns tydlig dokumentation hur verktygen samlar datan så tror jag att vi måste betrakta det med ganska stor skepticism. Men det är ju snyggt. Snyggt graf att visa upp. Ja, vi fortsätter. Så, klockan rinner på här, 35. Hur gör man då? Okej, jag har tagit fram ett exempel.

Jag tror man ska utgå från exempel. Och här finns det en sökning som heter Ryggsäck för barn till fjällförändring. Väldigt nischat, men det är en kommersiell sökning. Den är relevant.

för om man är e-handlare och till vänster så ser ni hur den ser ut i Google AI mode och till höger ser ni hur den ser ut i ett vanligt sökresultat. Möjligtvis var jag faktiskt inte utloggad när jag gjorde den här sökningen. Så viss variation kan förekomma.

Men då ser ni att den är ganska kommersiell till vanliga Google och i AI mode är den mer relaterad till information. Så att säga. Så om man då har ett företag som Outnorth eller är webbansvarig på Outnorth. Hur gör man för att ta sig in på den här listningen till höger?

Eller är det de här små gråa ankarna? Hur gör man? Och ni kommer ihåg att jag sa att detta handlade om content. Så svaret på frågan är vilka content-alternativ har vi att genomföra, skapa eller att förbättra? Så svaret, den nya frågan är vad är det vi kan göra på vår sajt? Och var kan vi göra detta?

en möjlig åtgärd, ni ser att till höger eller till vänster så är det information om ni tittar, om ni lutar in och kollar innehållet i den här gråa blaffan med bilder så ser ni att det är artiklar det vill säga om det finns artiklar där och Outmouth inte har en artikel, vilket de inte har, jag har kollat så gör man en köpguide Jag har tagit en skärmdump från en av dem som är i Google AI mode och i sökresultatet.

Jag tror att det är en ryggsäckstillverkare, ett varumärke. Jag är inte säker. Ola kan berätta. Så aktivitet blir nummer ett. Att skriva i köpguiden och då ser ni att man skulle kunna passa in här. Outnorth gör detta på ett korrekt, vanligt, SEO-mässigt sätt.

och är relevant, intressant, välstrukturerad, värdefull och besvarar frågan ryggsäck för barn till fjällvandring på ett bra sätt. Då har man chans att vara med här. Det är inte en garanterad chans, men den är betydligt större än noll. Så det är alternativ ett.

Alternativ två, om man går till Outnorths sida om barnryggsäckar, för de har en kategorisida. Längst där nere finns det vad som populärt kallas en SEO-text. Google kallar det Secondary Content. Det är produkterna som är Primary Content.

Då skulle Outnorth kunna skriva ett stycke vilka av deras ryggsäckar passar för fjälläventyr. Eftersom vi redan är på barnryggsäckar så behöver man inte förtydliga detta. Så här kan man lägga till ett stycke. Finns det chans att de får sin kategorisida här? Finns det ännu ingen sådan?

Jo det finns en här. Naturkompaniet har en faktiskt. Så det är möjligt. Och man kan göra både och. Det ena utesluter inte det andra i detta fallet. Kan möjligt skapa andra i så problem men om vi bara strikt håller oss till AI-optimering kan vi göra både och. Det tredje alternativet är ju produkter.

Så man skulle kunna gå till en av sina ryggsäckar och skriva i produkttecknen att denna passar för fjälläventyr om du har barn. Men jag skulle vilja passa på och peka på ett annat alternativ, för ni ser redan ett mönster här tror jag.

Det är att om man inte tydligt definierar att den här ryggsäckstypen, den här produkten passar för barn och för fjällvandraren. Ni ser själva rökskärmet här. Det ska vara en ryggsäck, det ska vara för barn och det ska vara till fjällen.

Har man inte detta content på sin produktsida, då kan man inte få sin produkt i Google AI mode, i Google overview när de börjar shoppinganpassa sig. Och ni förstår ju också, man kan inte heller sitta och uppdatera sina 32.000 produkter som outnorth har, de har säkert ännu fler. Manuellt.

Utan det e-handlarna kommer att behöva göra är att ta hela sin produktdatabas och sedan börja titta på dem utifrån olika perspektiv. Jag har skrivit fyra perspektiv här. Detta är alltså information som man måste börja addera till sin produktdatabas.

Ni förstår ju också att detta kan man inte göra manuellt. Det kommer att bygga tjänster eller de här nya AI-konsultbolagen och i viss fall även SEO-bolag tror jag kommer att hjälpa till med detta för att omklassificera hela databaser med produkt content.

Det är inte bara för att man ska hamna i de här nya sökverktygen. Ni förstår ju också att om den här informationen adderas till produktdatabasen så gör det ju webbsidorna mer skalbara automatiskt.

Och det går helt plötsligt så kan man börja bygga med automatik helt nya typer av sidor för helt nya typer av syften och integrera det med övriga sajten i form av internlänkar i olika typer av navigerande element.

Så det är också ett sätt att skala ut webbsidan och attrahera väldigt mycket mer trafik. Idag finns det ytterst få e-handlare som gör detta. Mindre än 5% av de 100 största e-handlare i Sverige gör detta idag. I USA är det 85% av de 100 största som har gjort två av de här lösningarna.

Så jag vill bara peka på detta. Det är ett ganska stort projekt att få ordning på det. Man kan dela ut det i en massa steg och sådär. Så detta är de tre sätten. Möjligtvis är det så, alla här idag har kanske inte tillgång till teknik och automatisering och så. Så handlar det om när ni ska prova.

Prova att skriva en artikel byggd på de ni hittar här. Prova att lägga till det i ett kategoritext och se vad som händer. Och då börjar ni lära er också. Jag hoppades att jag var så pass tydlig att jag kunde berätta lite hur man gör. Jag ska passa på att ta lite frågor här.

Tommy undrar om man ligger etta i Google AI mode, om man då också ligger etta i vanliga Google. Och så är det inte. Och det beror på att de gör lite större urval, så att säga.

Den här prompten, så att säga, ryggsäck för barn till fjällvandring, det är de här systemen som gör att de kan samla information från hundratals URL. och sen använda sina färdigheter för att utvärdera och summera detta.

Man kan säga att Google gör så också, men de kan inte summera det, de kan bara rangordna det och det är detta som är skillnaden. Ja, jag hoppas att jag besvarar frågan Tommy. Vilka AI-utvecklare tror du kommer dominera i framtiden? Det vet jag inte.

Men jag är ganska säker på att när det gäller sök kommer Google att vinna. Sämsta utfallet jag kan tänka mig för Google är att de är lite mindre dominerande. Istället för att ha 98 procents marknadsandel i Sverige så har de 85. Det är typ det sämsta utfallet. Vi går inte att slåss mot Google.

Enda som kan slåss mot Google är våra beslutsfattare genom att reglera dem på olika sätt. Alla andra är chanslösa. Däremot kommer ChatGPT och gör en massa andra saker. Det finns gott om alternativ för dem. Det är bara att sök är bland det absolut lönsammaste man kan pyssla med.

Så det är därför de vill in där. Det finns typ tre affärsmodeller som är lönsammaste. Lönsammaste är vapen, näst lönsammaste är droger och det tredje lönsammaste är sök. Och det är därför folk aldrig slutar utmana Google. För skulle någon lyckas så är vinsterna enorma.

Men hittills till har ingen lyckats. Och jag tror inte att det blir så i detta fallet heller. Ska vi se här. Hoppas jag besvarade ni frågorna. Niklas Fagerstedt undrar om det är lämpligt att be en Ai skriva en köpguide åt oss gällande våra produkter.

kan vara, nu vet jag inte vilka vi är så det kan vara svårt att avgöra generellt sett så tror jag inte att man bara ska ta fram innehåll med hjälp av AI och jag tror att det kräver en manuell hantering det som är absolut värdefullast som vi har lärt oss på TopDog för vi har mycket innehåll med hjälp av AI det är att du måste bygga en väldigt tydlig ramsättning för de här verktygen så vi har väldigt mycket dokumentation som vi stoppar in innan det blir en text analys, guidelines, expertis för att det ska bli bra texten måste vara väldigt värdefull och sen måste den också vara väldigt värdefull i dess omgivning så till exempel om du skriver att det är en AI-genererad text vilket du bör göra då kommer folk att tycka att den är lite sådär men om det nu är vandringsryggsäckar i fjällen och det är en fjällguide som skriver den artikeln och det finns information om den fjällguiden ja då finns det ingen anledning att tro på det givet att fjällguiden är på riktigt så generellt sett så är det inte ett problem att låta de här AI skriva de här men det måste ses i kontexten som den ska användas Så jag skulle säga att om du ska använda den för att ranka den i Google, ja då kräver det betydligt mer.

Ska du använda den internt eller i en broschyr eller då är det helt fint. Farima frågar hur man hamnar med sin A-artikel på AI-sökningen. Det jag säger här är att du måste ha din A i din artikel där.

När du tittar på sökningen som du tror är mest intressantast för dig och ser att det finns artiklar där, då måste du göra din artikel. Och det är detta som sker. Och det finns ganska mycket plats i de här summeringarna, för det är inte bara där till höger. små gråa länkarna.

Så det finns kanske upp mot 30 platser av få och man kan ha flera stycken. Så det är liksom rekvisiten. Den andra rekvisiten är att om du redan har artikeln då ska du förtydliga den. Troligtvis saknas det information om att vissa ryggsäckar är bra för fjällvandring.

Kanske bara prata om ryggsäckar för barn. Adam S. Vilken AI tycker du är bäst för att jobba med SEO? Nu måste du förtydliga den frågan. Jag tycker den bästa AI är min hjärna nämligen. Men jag är ganska säker på att det är det svaret du inte vill ha.

Men så förtydligar jag gärna vad du menar med att jobba med SEO. Okej, jag har några slides till och tiden rinner iväg. Okej, vad har vi här? Ja, en sak jag ständigt tjatar om och er som inte varit med här innan. Gör ni en sökning på laxolja hundar? Och ser ni de varumärken som ligger där?

Väldigt få använder Reviews. De här verktygen använder Reviews. De formulerar sina åsikter, sina rekommendationer och sitt content byggt på Reviews.

Så om ni har en ryggsäck där ni inte har skrivit att den är för barn och fjällvandring och de som reviewar den skriver att jag hade med den i fjällen och mina barn använde den, den var superbra. och det är flera gånger, då kommer den här informationen in och då kommer de här verktygen att användas.

Så reviews, det är det snabbaste sättet att få mer innehåll i de här verktygen. Man får ju förutsätta att det är bra reviews förstås. Det snabbaste sättet att få rätt innehåll till deras sajt. Det är inte det viktigaste innehållet, det är det näst viktigaste innehållet. Så, reviews.

Och här ser ni, H&M. Inga reviews. Jag vet inte varför. Bubble room, inga reviews. Jag vet inte varför. Det kan ju vara så att det bara är dåliga reviews, därmed vill man inte ha det. Absolut, jag köper det. Det är en anledning att inte ha det.

Det är en annan typ av problem än den som jag jobbar med. Men, reviews. Om inte ni som lyssnar på detta har reviews på er sajt om tre månader, då gör ni inte fel. Okej, sista steget. på andra sajter. Ni kommer ihåg den här bilden.

Den här bilden är från, ja det är en featured snippet faktiskt, från vanliga Google. Men den har ändå en poäng. Och de här AI-verktygen formulerar inte bara sin åsikt eller sina summeringar eller sitt content byggt på din sajt. De formulerar det på väldigt många andra sajter.

Så om någon säger att ni är bäst, då beaktar de det. Så AI-optimering är inte bara ert innehåll. Det är annat innehåll. Och ni kommer också ihåg listan här. Hoppar lite snabbt här så jag kanske är lite sjuksjuka. Förlåt om det. Här, ser ni?

Så de har AI-verktygen, AI mode, Google AI overview och hämtar information från Wikipedia 1177, engelska Wikipedia, Youtube, Facebook, Reddit, Aftonbladet, SVT, Livsmedelsverket och så vidare och så vidare och använder den informationen när de sen visar ut detta.

Så det är inte bara att optimera sitt egna innehåll Man behöver titta på andra sajter. Man kan säga att detta är AJ-verktygens eller AJ-SEOs version av Länkbygge. Och man kan absolut kombinera länkbygge och detta. Men det de är intresserade av är fakta. Fakta. Om i detta fall ett produkt då.

Det kan ju vara om oss också så att säga. Om tjänster och så vidare. Så hur gör man då detta? Man kan slått sätta sig och göra detta manuellt. Och det finns det de som gör. Men de bara använder de här systemen som finns.

Wikipedia, Youtube, Facebook, Reddit, Quora, Reuters, Nyhetssidor, Forum, men kanske inte Flashback. Jag vet faktiskt inte, men Flashback har sina nedsidor.

Ni kan gå tillbaka till den sliden jag precis visade över de sajterna som influerar AI overview mest och därmed Google AI mode Och ni kan också se det här, här tog jag liksom AI overview Och alla de här länkarna här, de länkar till sajter på temat bästa Alltså som den här, vad har vi, bäst i test.se och detta kan absolut ske manuellt men det finns andra mer systematiska sätt en sak som sällan nämns det är affiliate marketing det finns 20, 30, 40, 50 kanske sajter som på temat bästa i Sverige tar du ett sådant bolag som Ad Traction så har de en relation med alla de här sajterna så ni kan jobba med Ad Traction och komma ut på alla de här sajterna om er produkt gröna plastsmurfar, säger vi att ni gör.

Ni kan få dom här sajterna att recensera gröna plastsmurfar, att jämföra med andra typer av plastläggssaker och säga att ni är bäst. Och då kommer ni att bli bäst här. Pratade med Anna på Attraction. Ni får gärna ringa henne.

Hon tar fram listan på alla de här sajterna eller andra typer av sajter som ni kanske tror är värdefulla. Och hon kommer att bjussa lunch. Så tveka inte att ringa Anna. Ta den diskussionen. Detta är det effektivaste sättet att göra extern AI. Vi är lite klara här nu. Jag har två kommersiella budskap.

20 november är jag på Internet i fokus. Jag ska vara med i en paneldebatt. Och ämnet på den här tabellen Exakt samma som idag. Alla pratar om detta. Möjligtvis kommer jag vara lite mer kontroversiell än vad jag gör här. Jag tror att det kommer att vara min roll i den här debatten.

Ni får ett specialpris. Använder ni denna länken, använder ni koden TOPDOGS kostar det 1600 spänn istället för 2100 SEK. Jag skulle rekommendera att dyka upp. Det finns bara 450 platser. I våras var alla 450 platserna upptagna. Till sist, vi gör detta av kommersiella skäl.

Tycker ni att vi låter intressanta att jobba med, tycker ni att vi har intressanta men kanske något utmanande perspektiv, då är vi absolut rätt för er. Jag tycker såklart att vi är bäst. Jag har faktiskt ingen aning vad ChatGPT säger om oss.

Googlar man på bäst SEO så finns vi faktiskt där, men kanske inte detta. Vi jobbar med tydlighet och trygghet som vår ledord. Vi har en kickass process för genomförande av SEO och det är det vi tror är problemet. Många kan SEO, ganska få kan genomföra SEO i din organisation som konsult.

Så det är vårt perspektiv och nu har jag pratat i 55 minuter. Jag ber så mycket om ursäkt för detta. Nu är det frågor. Tack Linda, tack Jessica. Francisco du får gärna ställa om din fråga en gång till så blir det tydligare för mig. Jag stannar så länge du vill.

Simon, vd på Untraction, är också här så ni kan ställa frågor till Simon i chatten. Jag tror att ni måste typ att Simon Gustafsson så kommer det frågor. Ni går också att hitta honom på LinkedIn. Vi börjar med Bika Booma.

Blir det viktigt med att betala för editorials och tidningar, alltså webbplatser? Ja, jag skulle nog säga det, fast med ett tillägg. Det är såklart mycket bättre att tidningarna skriver frivilligt om era produkter. Det är ju också kvalitetsfeedback till bolaget och produkten.

Så det är möjligtvis ännu viktigare. För de som inte klarar av det, som inte har så bra produkter, inte är så skickliga, då är det betalda editorials som gäller. Och det är redan viktigt. Det finns hela företag som serverar SO-industrin och sådant här idag.

Alltså alla med Bonnie och Chipset Allt går att köpa för pengar Så, Isabel Kimpor har en väldigt bra fråga Är detta något som hemsidor utan egen webbshop ska bry sig om?

Ja, absolut Där de här verktygen har kommit längst, där det är mest påverkan är just kring information och Har man inte en webbshop, då är det ju information man håller på med. Så detta är faktiskt ännu viktigare.

Det är fortfarande så att det är något begränsad påverkan av de systemen för svenska, nordiska, skandinaviska e-handlare. För alla andra har det mycket större betydelse. Bara för att ge dig en siffra Isabel, så betydligt.

Det finns data som pekar på att trafiken i år när Google lanserar Google AI overview i sina system och man gjorde detta i april tror jag i Sverige Mängden klicks från Google har gått ner 35% och det är någon som har förlorat dom klicksen TopDog har absolut gjort detta Jeanette Sandberg, reviews, fungerar Reco och liknande?

Ja, absolut Men man bör också bygga egna reviewsidor på sajten där man expanderar konceptet review till åsikter.

Mediexperter där man alla beträffar, alla de här åsikterna samsas på ett trevligt sätt så att de som kommer till er webbsida konsumerar den informationen och tror att ni är det bästa som har hänt dem som skivat bröd.

Så det är inte bara enstaka reviews, utan man ska se reviews som ett helhetskoncept. Och ja, om jag var otydlig Jeanette, det gick att fungera. Annette undrar om man kan ta del av den här presentationen i efterhand. Ja, allting skickas ut i morgon. Presentation och video.

Okej, Jessica, kan vi summera tre viktiga insikter idag? 1. Vi är fortfarande i vaggan. Vi är väldigt tidigt i utvecklingen. 2. AISO är content. 3. Om du ska göra optimeringar så gå till sökresultaten. Titta på vad de här verktygen genererar i Google. Titta på vad de genererar.

Titta på en ansökning. Försök göra det bättre. Jag får det låta enkelt, det är det inte. Men det är exakt vad vi håller på med. Det är exakt vad vi håller på med när jag sysslar med SO i 20 år och stirrat på sökresultat i 20 år. Det är exakt så man gör. För detta är också ett facit.

Hoppas jag var tydlig Jessica. Magnus Strandberg. Magnus berättar om ett test där han har jämfört två sajter. En sajt med bara 100 procentigt promptat innehåll och två promptat innehåll med mänsklig förbättring.

Och det som presterat bäst är nummer två, det vill säga AI-genererad text med mänsklig förbättring, korrektur, feedback och så vidare. Tack Magnus, du borde skriva en artikel om detta på din sajt så jag kan dela den. Vi fortsätter med frågan. Tack, Eva. Tack, tack.

Innan jag fortsätter på svarfrågor. Om ni vill, på vår webbinariesida– –så vill vi gärna publicera reviews från er och ni tycker om våra webbinarier. Som tack för detta så får man en riktig länk, en do-follow-länk– –som fångas upp av Google på en trovärdig sida.

Vi vill så klart ha era reviews, för vi vill visa världen att webbinarierna är bäst. För det är inte alla det, tyvärr. Men ni förstår ju också att den här informationen där påverkar de här verktygen till vår fördel, så att säga. Och vi vill gärna att ni deltar i detta.

Så om ni vill skriva en review, skicka den till mig. Och som tack får ni en riktig länk till er webbsida. Det finns reviews på vår webbinariesida, ni googlar SEO-webbinarium så hittar ni den i toppen. Och så kan ni se dem så ut. Jag ville bara säga detta innan jag fortsätter besvara frågor.

Ska vi se här. Vi går till den senaste ställde frågan. Emma, vad sa du om tappad webbtrafik? Jo, det jag sa var att i våras eller sen vår tidig sommar lanserade Google AI overview i Sverige. Och många sajter har drabbats väldigt hårt. Du kan t.ex. googla debatten som mediasajter har.

De fick sig sådana smällar så det var… Jag skulle inte vara förvånad om Aftonbladet tappat en miljon klicks i månaden mer. Men alla som sysslar med content på internet har i princip fått mindre trafik. På grund av att färre behöver klicka ut, de får svaret här i sökarsvaret direkt.

Så de behöver inte klicka till sajten längre. Och detta har ju då drabbat trafiken. för nästan alla. Undantaget är att e-handlarna är inte så drabbade för det finns inte så stor överlappning mellan Google AI overview och kommersiell värdefull trafik. Så de är inte så drabbade. Ännu. Det kommer.

Så det är det som har hänt Emma, hoppas det var tydligt. Francisco, jag har hört att nästa schema mock-up kommer vara ännu viktigare för att synas för AOE. Stämmer det? Förklarar gärna. Jag har såklart inte missat de diskussionerna. Vi kan inte själva se detta.

Det sagt så vill jag inte döma ut detta ännu. Det verkar rimligt att det faktiskt kommer att hjälpa dem så att säga. Bara att vi har inte lyckats bevisa det ännu. Oavsett schema, en del av den vanliga SO-stacken så oavsett hur det används. Ja, vi är fortfarande 74 personer kvar. Hon är 1304.

Jag har pratat i 70 minuter i sträck. Det är kanske någon som… Ja, Samuel bräcker upp handen. Förlåt Samuel, jag har faktiskt missat dig. Så jag kommer att tillåta dig att prata. Så Samuel. Nu ska du kunna prata. Kanske chocka dig, du har haft… Näe… Nej, det verkar inte fungera.

Du kan räcka upp handen igen, Samuel. Ja, förlåt. Tekniska strul. Det är inte meningen att plåga över detta. Ni får gärna ställa fler frågor. Ni kan sträcka upp handen så kan jag släppa in er. Och så kan du ställa frågan live eller förklara eller så diskuterar vi så att säga. Tack Camilla!

Jag har fått många komplimanger här idag. Det är väldigt snällt. Det är ganska svårt att sitta här och prata och vara intressant, relevant, hjälpsam. Det är absolut en utmaning. David, känner du till ett case där något varumärke har använt Reddit som kanal för att stärka sin organiska synlighet?

Nej, på rak arm känner jag inte till det. Men det är rimligt att det händer, för många varumärken pratas ju om varumärken utan att varumärken själva aktiverar det så att säga. Så jag tror att detta händer av sig själv och Reddit, Quora, de är viktiga.

Jag tror till exempel att det ännu inte har börjat i Sverige men det är väl rimligt att tro att SO-diskussionen på Reddit på svenska snart kommer accelerera. Vi har många andra diskussioner också så att säga. Om det går, jag vet inte om det går, du kanske vet svaret David.

att de företagare som kan borde köpa sig själv en subreddit för att fånga ut både kritik och positiva saker och starta diskussioner det skulle fungera väldigt bra fast inte om man är kontroversiell eller inte omtyckt eller det finns mycket negativ feedback så om du är teleoperatör typ 3 eller så då vill man nog inte det då skulle det vara mycket hata också tror jag.

Men många andra företag skulle absolut vinna SEO mässigt, AI SEO mässigt på djur alltså. Fast jag besvarar din fråga David. Ja, 65 personer kvar. Ingen vill räcka upp handen. Francisco vill kanske räcka upp handen. Magnus vill kanske räcka upp handen och förklara sitt lilla case ännu mer.

Jag menar inte pressa er, det har bara varit roligt. Helene, vi prövar att släppa in dig. Tillärt att prata. Hej Helene, kan du höra mig? Det verkar inte fungera. Be om mikrofonaktivering. Känner mig som bästa tekniksoparna. Hör du mig? Är det? Varför vill inte mikrofonen sparka igång?

Vad är det här? Det fungerar ju när vi startar det så att säga. Jag vet inte om det är så Helene att det är något filter hos dig så att säga. För här är samtal tillåtet, står samtal tillåtet här så du ska kunna säga någonting men jag hör ingenting. Tack Francisco.

Ja, prova säga någonting nu för nu ser mikrofonen ut som den ska Helene. Kan du säga någonting? Nu ska det fungera. Samtal tillåtet står det på det Helene. Prova igen. Jättekonstigt, det står samtal tillåtet. Jag beklagar, det verkar inte som min lilla plan att prata faller väl ut.

Vi tar en fråga från Johan. Hur viktigt är det med externa länkar till sin sida 2025? Viktigt, men lite mindre viktigt än 2020. Har man rätt butik på rätt sätt så behöver man inte jobba så mycket med det. Man får det av sig själv.

Man ska inte glömma bort att en stor anledning till att folk pratar om länkar är att det är en hel del SO-byråer som har agendan att sälja länkar. Man säljer inte SO, man säljer länkar och så kallar man det SO. Så man måste också förstå det perspektivet.

Jag skulle säga att det är fyra parametrar om man ska notifiera SO. Så SO är content, teknik. användarutlevelse slash konvertering och externa länkar. Så det är fortfarande en av grundbultarna. Men jag skulle hellre satsa mer på konvertering och användarutlevelse och relevans.

Det håller på att ta länkarnas plats. Men länkar kommer viktigt ett tag till. Hoppas jag besvarar frågan igen. Tack Francisco. Ja, jag börjar bli lite utmattad. Så, Camilla skriver här. Har vi någon aning, misstankar om att det påverkar synligheten i Google?

Aj, pussigt om man annonserar via Google Ads. Vi har nu ingen aning, faktiskt. Jag tror inte att folk har testat detta eller så. Vi är väldigt tidigt ute. Men om någon kommer påståendet så skulle jag nog ifrågasätta det ganska omgående. Det finns inga sådana korrelation, så att säga.

Det har aldrig funnits. Och det beror på att Google vill inte blanda dem två. Köpt är köpt, förtjänat är förtjänat. Det finns länder där de blandar det. Det fungerar inte likadant överallt.

Om man mejlar sina åsikter om webbinariet och jag mig tillåter att publicera detta på min landningssida för webbinarier, anmälningssidan så ingår det en länk i avsändaren till reviewende. Nicoline Kinch, är artikel samma som blogginlägg? Ja, oftast. Tack Frans, det var snällt.

Jag bara ställer frågan. Jag är här en stund till. Jag handtrycker i mig lite mat innan webbinariet så att jag har lite mer energi. Ja, Camilla, tack. Ja, konkret. Jag försöker vara konkret. Det är väldigt, väldigt svårt. Det är väldigt, väldigt svårt att koka ner saker till handlingar.

Anledningen till det är att SEO är inte så lätt. SEO är att du ska ta företagets resurser, anställda, kompetenser, pengar. Påverka webbsidan med hjälp av de här resurserna. Man ska få ett annat utfall i Google, en annan ranking som genererar större mängd klicks som leder till fler transaktioner.

Och då hör ni, den här processen är inte alls lätt. Det är därför vi försöker fokusera på problemet genomförande av SEO, inte SEO i sig. Det är det som är den stora utmaningen. Det finns gott om människor som kan jättemycket om SEO, som kan mer än mig, absolut.

Men de kan inte tillsammans med andra genomföra det de vet. Och det är det som är den viktiga färdigheten. Möjligtvis gör det lättare att vara konkret om man tänker så men det är absolut en utmaning och du jobbar ju också med detta Camilla så du är medveten om det.

Det var till alla andra jag pratade egentligen. Adam undrar hur det fungerar med overview till utsatta branscher, vapen, nikotin och så vidare. Ja, det är två perspektiv här. Dels har du annonseringsperspektivet och då finns det regler som styr detta. Jag har en bakgrund i gambling.

Det är ganska vanligt att affiliates hackar de här reglerna och Google har under många år varit slapphänt med detta. När det gäller Nikotin, vaping och sånt där. Då tror jag till exempel att annonsering inte är tillåtet överhuvudtaget. Så SO är mycket viktigare så att säga.

Men det finns, det är samma regler som gäller så att säga. Och Google kan absolut tänka sig i organiska sökresultat ha länkar till kommersiella sidor inom de här ämnena. Så det är inget problem. Möjligtvis är det viktigare än för vanliga företag för de här branscherna.

Nu är gambling avreglerat så du kan göra annonser på ett vanligt sätt med några undantag. Det finns ju sajter som inte omfattas av regleringen eller tycker att de själva inte ska göra det. Så problemet är inte löst på något sätt. Men för de här branscherna är SEO mycket viktigare.

Jag har till exempel jobbat med allt från banker till Tobacco. Och det är viktigare när det är mycket regleringar. För det är mycket svårare med annonser. Så det skulle jag vilja säga är det som gäller och det gäller för AI overview också.

För Google är det bara content och nöjda användare som gäller även där.

exceptionellt känsliga ämnen som självmord där filtrerar Google aggressivt de släpper inte igenom vad som helst och de berättar till och med för de som söker att det finns hjälp att få så vissa typer av sökningar är helt no no av goda skäl Samuel Högberg SEO inhouse utan byrå?

Vad ska man fokusera på? Väldigt generell fråga så det kommer bli ett generellt svar. Jag skulle säga så här. Om det är en e-handlare. Så det som inhouse SEO har svårast att påverka är UX och teknik. Och det man mest vill finna, finner man där man minst oftast letar.

Så om du är en e-handlare då är det UX och teknik som man kommer att finna mest nytta av. Men du kommer också att upptäcka det svåraste att genomföra.

Det som är möjligtvis lättare att genomföra det är att koppla din SEO till produktexpansion så att man tar in mer produkter så att man kan expandera produktfilter, kategorier, bygga en större webbsida. Det är oftast den snabbaste vägen. Det är oftast okontroversiellt också.

Jag vet inte om jag besvarar din fråga på ett bra sätt men du får gärna ställa en mer detaljerad fråga. Sabine, ja man får inspelningen imorgon. Johan.

Johans fråga är att han håller på att migrera mellan två olika plattformar och hans partner som hjälper honom med migreringen från ett SO-perspektiv säger att man ska inte ändra så mycket och undrar om det är ett bra råd. Ja, det finns någonting i det. Absolut.

Samtidigt innebär också en migrering oftast en förbättring. Till exempel när du flyttar från Abicard till Shopify så kanske du gör en omdesign. Du kanske liksom adderar FAQ-schema, tar fram sådana här frågor och lägger i botten och sådär.

Och det är ju inte så utan det är en förbättring som man passar på att göra för att det är effektivt och man vill göra det och man har planerat det länge så att säga.

Så jag skulle säga att ja, desto färre förändringar migrering innebär, till exempel inte byta url och bara byta design, desto större sannolikhet att den inte innebär någon negativa överraskningar. Samtidigt är det ju så när man gör migrering att man gör det för att man vill göra förändringar.

Så de är möjligtvis lite i konflikt med varandra och givet hur svårt företaget har försökt att göra så skulle jag ändå säga att om du vill göra grejer och detta är ditt fönster att göra det så gör det så att säga. För det blir ändå bättre tre, fyra, fem, sex månader senare så att säga.

Men det är, jag vill bara nyansera rådet. Jag tycker inte att det är nödvändigtvis ett dåligt råd. Absolut inte. Det är inte så jag menar. Jag vill bara nyansera det så att säga. Helen undrar vad det är 5% av de här e-handlarna gör. Jag ska förklara en gång till. Det är inte helt lätt.

Om du har en stor produktdatabas, tänk Tradera, Shell, Claes Olsson och Lens. Många av de stora e-handlarna har enorma produktdatabaser. Vissa av dem har kanske en miljon artiklar, så att säga. Och så som de här sajterna fungerar idag, det är att de De har en kategori, och så har de produkter.

Jag hårdar lite för att göra det enkelt. Exempelvis, de har en kategori om skor. Sen kan du välja färg och sen kan du välja storlek. Och det är med hjälp av ett filter. Så de rankar bara på skor. Men de rankar inte på skor storlek 42 eller skor blåa. Och inte alls på skor storlek 42 blå.

Du kan Om du är skicklig på SEO, bygga så att du kan få in alla de här orden på din webbsida. Genom att bygga olika typer av filterlösningar. Det är inte lätt. Det är lite delikat, det finns risker förknippade med det.

Men det är, om du är e-handlare och har en stor produktdatabas, det mest lönsamma du kan göra. Du kan få 50% mer kommersiell trafik på ett halvår. Du bara öser in kommenteringen. För när man lyckas med detta så finns det ingen konkurrens. Finns ingenting där.

Så googla bara halleluja tack äntligen vi har väntat i 20 år på dig. Pang så är man ett. Det är ju inte jättemånga sökningar. Men om du gör detta på skala kanske du skeppar ut hundratusen nya urler. Med hjälp av teknik. Då händer det grejer. Ytterst få klarar av att göra detta.

Toppdåg är en av dem. Francisco, har du en rekommendation på hur man bör integrera AR-verktyg i sin SEO-workflow? Till exempel i keyword research, content? Okej. Det helt uppenbara är när man skapar content. ChatGPT, som vi använder för det, är ett bra verktyg. Men den här ramen måste sättas.

Alltså, vad är SO? Vad är expertis? Hur ska strukturen på artikeln vara? Och så vidare. Så det är ändå en hel del jobb, så att säga. Man sparar, utblir jag, inte så mycket tid, men man kan ha hög output.

Möjligtvis också är det mindre tråkigt och man behöver inte rättsstava eller kokturläsa på samma sätt, så att säga. Men, så det är det uppenbara, content. Sen blir det genast svårare.

Det vi kommer att göra under 2026, som jag kan dela med dig, Francisco, om jag inte ser lite värdefull ut och får det perspektivet, det är att vi använder ett system som heter HOFs. Om ni inte känner till det så är det som SEMrush, fast det är byggt lite mer för nördar eller för utvecklare.

Lite mindre användarvänligt, lite bättre. Men lite dyrare också då. De har byggt system som du kan koppla ihop på ChatGPT med deras databas. Det är vårt projekt för 2026 och då kommer vi på allvar bli avifierade när vi gör detta. Vi försöker inte göra allt på en gång så att säga.

Vi har ganska mycket fokus på content. Nästa steg är att koppla ihop AI med de här verktygen för att bygga olika typer av rapporter, underrätta analys och så vidare och så vidare. När det gäller technical audit så tror jag aldrig vi kommer komma dit faktiskt.

Om du är duktig på tekniska SEO då är ChatGPT en förlängning. Men det är min åsikt, det finns andra som tycker annorlunda så att säga. Men ja, jag hoppas att jag besvarar din fråga, Francisco. Adam S, jag är lite osäker på vad du menar om din fråga. Får gärna ställa om den, tydliggöra.

Vi blir fort till den urdiga här så att säga. Det är fortfarande 44 personer kvar måste jag säga. Ni är hängivna som få idag alltså. Jag tror att detta är faktiskt den längsta frågestunden jag har haft. Så det är rekord. Inte ett rekord att klara vad era själv måste göra det med.

Jag ser att Carl 11 är här idag. Det är kul. Det har jag inte pratat med på länge. Ställ en fråga. Berätta hur du mår. Är du snäll? Det kanske är så, ni kan skriva i chatten.

Vi skulle kunna inkludera transkriberingen till videon och då kan ni mata in den i chatten och börja ställa en massa frågor och då kan de försöka ChattGPT kan ju förtydliga mina frågor på ett bra sätt.

För jag inser när jag sitter här och pratar, det är inte alltid så lätt att jag inte är jättetydlig, inte är jättepedagogisk för att jag interagerar, pratar och tänker samtidigt. Och jag är man så det är ju liksom en himla utmaning för mig.

Så jag skulle kunna transkribera hela den här videon, skicka med och sen kan ni umgås med denna eller om vi lägger den på webbsidan så kan ni bara trycka in urlen i ChatGPT och börja prata, ha en dialog om detta innehållet Jag tror att det är så vi gör, vi gör en transkribering, vi lägger detta på urlen som du går ut med och då kan ni sitta och prata med det här innehållet så att säga och ChatGPT kommer klara av att förtydliga och vill ni sedan fördjupa och gå vidare till annan information på andra webbsidor så är det väldigt enkelt så att säga Okej, nu fick jag svaret på Adam här.

HRF har ett speciellt system för att koppla ihop ChatGPT med deras system. Det finns teknisk dokumentation online. Jag tror att det heter HRFs MCP. Och så kan du koppla ihop det. Ja, vi bestämde det. Jag ska ordna en transkribering. Vi ska lägga den på urln när vi lägger den här informationen.

Vi kommer också lägga videon på Youtube på vår nya kanal. Vi ska såklart dominera den lika mycket som vi dominerar genom Google. Vi har en ny kanal. Ni får gärna trycka på prenumerera. Just nu ligger det 70 videos. Vi håller på att ladda upp videos.

Vi har plus 200 videos i vårt arkiv som är nu Så det är ungefär 140 kvar att ladda upp. Så det tar sin lilla tid. Tack, Adam. Francisco, KPI och för ARI-strategi? Ja, jag är jättetråkig att börja säga detta, men det är GA4. Trafik och konvertering. Jag kan prata lite om KPI i år faktiskt.

Det är ett litet intressant ämne som inte diskuteras så ofta därute. Det vi har försökt göra länge och tyvärr inte lyckats så bra med är att förflytta våra kunder och andra att sluta tänka på ranking och tänka mycket mer på konvertering.

Konvertering är den ultimata relevansen om du ska ranka på Skor blå, storlek 42. Folk är där för att köpa. Så om du inte konverterar så är det negativ feedback. Så de bästa KPI för SU är klicks och konvertering. Men marknaden är helt fast i ranking, möjligtvis klicks.

och det kommer att vara svårare för varje kvartal som går för det kommer att finnas mindre och mindre och mindre rankingdata och rankingdata kommer att bli mer och mer och mer komplex rankingdata kommer i större utsträckning att, ska vi se här var har den bilden kommer att se ut såhär svårtolkad så jag skulle säga att KPIer för SEO är klicks och kommentering Så jag ville förtydliga det, Francesco Egil, recensioner Allmänna frågeställningar kring tjänsteföretag och reviews Ja, jag ser inte att de är skilda för något annat företag men det är möjligt att du har ett perspektiv som inte jag har.

När man jobbar åt andra, till exempel e-handlare för att leverera varor så är man ju en del av deras upplevelse så att säga. Men det är ju rimligt att man själv bedöms också. Så i detta fallet så behöver ju användaren troligtvis fylla i två reviews. Det är väl det perspektivet vi kan se här.

Jag vet inte om jag har uppfattat det korrekt och om detta besvarar din fråga. Det finns ju komplicerande faktorer här men överlag så ser jag inte att det skiljer Men det är ju detta företaget du beskriver som ska reviewas, så att säga. Och det måste väl reviewas av e-handlarens kund.

Och det kan ju vara svårt. Får gärna ställa en uppföljande fråga. Jag tror att du skulle undra detta lite för mig, Egil. Jag ser att jag har missat en fråga. Är det någon som känner att jag har missat? Får ni ställa om. Klockan är 13.30. Vi ska prata lite med EGL.

Sen ska vi försöka avsluta om ni inte ställer fler frågor. Ja, EGL, jag tror att du har lite problem där. Hur man ska hantera detta är inte tydligt för mig. Behoven finns ju där. Ni behöver reviews och e-handlare behöver reviews.

Jag tror att man skulle behöva begära tillstånd av e-handlaren på något sätt i efterhand. Kommunicera med användaren och fråga vad de tyckte om hela utlevelsen specifikt för er. Hur man gör detta legalt och relationsmässigt. Inte en promenad i parken.

Men om man har kunder som man är uppskattad av och man ger uppskattning tillbaka och man samarbetar så, så tror jag att det är möjligt. Ja, så skulle jag tänka. Johan, ja man kommer att se detta i efterhand. Du kan gå med i vår YouTube-kanal, sök Topdog SEO. Det kommer att ligga där.

Det kommer också att mailas ut under många dagar. Ja, den här diskussionen kommer att vara en del av den videon som laddas upp på Youtube och skickas ut. Och en del av transkriberingen som vi har pratat om.

Vi får väldigt mycket uppskattning just av de här frågorna och det är väldigt många som ni märker stannar. Vi håller på i en och en halv timme och det är fortfarande 32 personer kvar som lyssnar. Så jag har förstått att de här frågestunderna är lika uppskattade som själva webbinariet.

Vi har provat att göra speciella webbinarier som bara handlar om frågor med varierad framgång. Det blev lite rörigt vad den feedbacken vi fick.

Så vi kommer nu fortsätta göra där jag pratar och sedan frågor för då kan människor välja för jag förstår att de här frågorna är lite röriga och det är inte alla som orkar och då kan man lämna. Det ligger på Youtube ett FAQ-webinarium. Du kan söka TopDog FAQ-webinarium.

Så kommer du hitta ett webbinarium som bara handlar om AI, automatisering och frågor. Så det är en liknande tema som detta, fast annorlunda. Så du kan kolla det, Francisco, du kan skriva här. FAQ, webbinarie, doktor, sök upp det här så ska du hitta det. Det är tittaren på webbinariet.

Jag tror jag besvarar Johan. Man kommer att kunna se detta efter han skickas ut Youtube. Jag tror jag nästa gång ska göra en slide där man enkelt kan hitta till vår kanal på Youtube. Vi lägger ut webbinarierna där med viss fördröjning.

Och det finns väldigt mycket annat, som sagt vi har 200 videos som vi har gjort. Många är kortare än 5 minuter. Det finns också sådana här videos där jag analyserar sajter, Spotify, gambling.

till och med glömt alla, det finns inspelningar från där jag har hållit presentationer på föreläsningar, webbdagarna och allt sånt där. Så det finns ganska mycket att botanisera med. Vi har dessutom filtrerat dem lite så att vi har inte lagt upp dem som inte är relevanta längre.

Google och internet ändrar sig så vi försöker bara lägga upp dem som är lite tidlösa så att säga. Ja Sista chansen till fråga, jag är ganska utmattad känner jag. Jag ska ha ett möte om 26 minuter. Som sagt, tycker ni att vi har varit intressanta, kontakta oss för en diskussion.

Gillar ni webbinariet, skicka en webbinarie, skicka en review så lägger jag upp den. Eller om ni bara vill skicka feedback i allmänhet, det går bra också. Jag önskar en fin torsdag.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.