Av |

12 kurser i Google Analytics 2022 – vilken ska du välja?

Vill du gå en utbildning i Google Analytics, men vet inte vilken du ska välja? I den här artikeln listar vi 12 utbildningar på både svenska och engelska. Vi bjuder även på en intervju med Moderskeppets Charlotta Alnersson – allt för att du ska hitta en utbildning som passar dig och din verksamhet.

Google Analytics-kurser

Google Analytics – ett bra verktyg vid sökmotoroptimering

För att lyckas med sökoptimering gäller det att veta vad som fungerar och vad som inte fungerar – du måste kunna mäta effekten av det du gör. Att veta säkert vad som ger effekt är inte så enkelt som det låter, men med hjälp av Google Analytics kan du få ett hum om huruvida din SEO fungerar eller inte. Du kan bland annat se om antalet besökare har ökat, hur de har tagit sig till din sajt och hur länge de stannar.

Sex svenska utbildningar i Google Analytics

Google Analytics för marknadsförare – Moderskeppet

I den här kursen berättar Google Analytics-experten David Blomgren hur du kan använda Google Analytics för att effektivisera din digitala marknadsföring på nätet. Du får bland annat lära dig hur du installerar Google Analytics, sätter mål och hur du följer upp din lönsamhet. Kursen passar dig som inte har någon tidigare erfarenhet och vill utveckla din webbplats med hjälp av statistik.
Vill du veta mer om Moderskeppets syn på Google Analytics? Läs vår intervju med Moderskeppets Charlotta Alnersson nedan.

  • Pris: 2495 kr – 4495 kr per år
  • Plats: Online

Det här säger Moderskeppets Charlotta Alnersson om Google Analytics

Varför ska man arbeta med Google Analytics?

Det ger dig ett bra underlag för vilka aktiviteter som fungerar på din webbplats. Du kommer att förstå vad det är som driver trafik och vad som leder till konverteringar. Det som fungerar ska du helt enkelt göra med av.

Hur tror du att Google Analytics kommer att utvecklas de kommande åren?

Frågan är så klart spännande. Med tanke på att GA4 nyligen kommit kommer det sker uppdateringar löpande. Till exempel har det hintats om att det kommer funktioner för attribut och flerkanalstrattar. Jag tror att betydelsen av att mäta sin webbplats data blir allt viktigare för annonsörer nu när spårningen på till exempel Facebook och Instagram minskas. Då tror jag att Google Analytics kommer att bli ännu viktigare som analysverktyg.

Vilka är dina bästa tips till dem som vill arbeta med Google Analytics?

Börja idag! Gå alltid in med någon typ av tes när du tittar på din data. Exempelvis: ”90 % av de som besöker min webbplats använder mobilen” och leta efter data som bekräftar eller förnekar det.

Varför ska man gå en kurs i Google Analytics?

Google Analytics samlar på mängder av data som kan hjälpa dig att effektivisera din digitala närvaro. Med kunskap om hur du ska använda den datan kommer du att komma långt!

Vad tycker du är viktigt att tänka på när man väljer Google Analytics-kurs?

Att du väljer en som passar dig. Gillar du att lära med andra? Anmäl dig till ett webbinarium. Gillar du att kunna pausa, spola och se om? Välj en som följer dina villkor.

Vad får Moderskeppets Google Analytics-kurs att stå ut från mängden?

Många utbildningar fokuserar på att berätta vad läraren vet om programmet. Vi vill att du ska veta hur du själv kan börja använda dina nya färdigheter för att lyckas med din webbplats. Du får lära dig av en expert på Google Analytics som blivit coachad av Sveriges bästa onlinepedagoger.

Google Analytics och webbpsykologi – Berghs School of Communication

I denna kurs går Adam Andersson igenom grunderna i Google Analytics, Universal Analytics och Google Analytics 4. Under kursens gång kommer du bland annat att lära dig hur programmen fungerar, hur du mäter var dina besökare kommer ifrån och var de landar samt hur du med hjälp av Google Analytics kan förstå hur din digitala marknadsföring presterar.

  • Pris: 24 375 kronor
  • Plats: Distans

Google Analytics 4 (GA4) och webbanalys – Di

Under Di:s heldagsutbildning i Google Analytics 4 (GA4) och webbanalys får du lära dig att analysera var dina besökare kommer ifrån, hur de beter sig på din sajt och hur du använder verktyget för att utvärdera resultatet av dina digitala insatser. Kursen går även igenom vad du ska tänka på när du kör igång, vilka de viktigaste rapporterna är och hur du kan arbeta med remarketing och kampanj- och konverteringsspårning.

  • Pris: 9 900 kr exkl. moms
  • Plats: Stockholm

Kurs i Google Analytics 4 och webbanalys – Nordic Tech Institute

I Nordic Tech Institutes kurs får du lära dig det du behöver för att skapa affärsvärde med hjälp av Google Analytics. Den går bland annat igenom webbanalys ur ett Google Analytics-perspektiv, hur du med hjälp av olika tekniker och rapporter kan analysera din digitala närvaro och lära dig mer om dina besökare, hur du hittar flaskhalsar och hur du kan använda data för att förbättra kundresan.

  • Pris: 4 995 kr
  • Plats: Online

Google Analytics-kurs – SES Nordic

SES Nordic erbjuder två kurser i Google Analytics – en grundläggande kurs för dig som är nybörjare och en avancerad kurs för dig som redan har koll på grunderna. Grundkursen förser dig med både praktiska och teoretiska kunskaper som du kan tillämpa i din verksamhet. Du lär dig bland annat var du hittar information, hur du kan konvertera data till insikter och Google Analytics hjälper dig att fatta bättre affärsbeslut.
I den avancerade kursen får möjlighet att fördjupa dina kunskaper och lära dig de mer detaljerade tekniska aspekterna av Google-verktyget. Efter avslutad kurs kommer du att ha bra förutsättningar för att klara testet för den officiella Google Analytics certifieringen (GAIQ).

  • Pris grundkurs: 6 900 kr
  • Plats grundkurs: Information saknas
  • Pris avancerad: Information saknas
  • Plats avancerad: Information saknas

Introduktionskurs och certifieringskurs i Google Analytics 4 – Webbdagarna Academy

I denna kurs får du lära dig grunderna i Google Analytics 4 och vilka möjligheter verktyget erbjuder vid webbanalys. Kursledaren går bland annat igenom vilka rapporter du kan få ut och vad de innebär, vilka trafikkällor som är viktigast för din sajt och hur de samspelar med varandra, hur du genererar värdefulla insikter och hur du sätter upp mål samt analyserar besökarnas värde.

Webbdagarna Academy erbjuder även en certifieringskurs för dig som vill fördjupa dina kunskaper i Google Analytics 4. Du får fördjupade kunskaper om Google Analytics viktigaste delar, vilka hjälper dig att i detalj analysera varifrån dina besökare kommer och hur de beter sig på sajten.

  • Pris introduktionskurs: 7 950 kr (distans) och 8 950 kr (Stockholm)
  • Plats introduktionskurs: Distans eller Stockholm
  • Pris certifieringskurs: 6 950 kr (distans) och 7 950 kr (Stockholm)
  • Plats certifieringskurs: Distans eller Stockholm

Sex Google Analytics-utbildningar på engelska

Om du förstår engelska och vill lära dig allt om Google Analytics finns det flera engelskspråkiga utbildningar med proffsiga kursledare du kan gå.

Google Analytics for Beginners och Advanced Google Analytics – Analytics Academy

Lär från skaparna av Google Analytics! Analytics Academy erbjuder kurser för både nybörjare som proffs. I nybörjarkursen går teamet igenom allt ifrån hur du skapar ett konto till hur du sätter upp mål och spårar kampanjer. I kursen Advanced Google Analytics får du fördjupa dig i hur datan samlas in och blir till läsbara rapporter. Du får även ta del av mer avancerade analystekniker och hur du anpassar mätvärden och händelsespårning för att samla in specifika data.

  • Pris: Gratis
  • Plats: Online

Master Google Analytics – Data Driven

I Jeff Sauers 30-dagarskurs får du lära dig hur du använder Google Analytics för att spåra, mäta och förbättra dina marknadsföringskampanjer. Vid avslutad kurs är målet att du ska förstå hur du använder Google Analytics för att förbättra dina marknadsföringsresultat och var du hittar den information du behöver för att skapa riktade marknadsföringskampanjer.

  • Pris: $499
  • Plats: Online

Google Analytics 4 (GA4) Essential Training – LinkedIn Learning

Den här kursen förklarar Googles produktexpert Corey Koberg hur du använder Google Analytics för att mäta trafik, konvertering, annonsresultat och ROI, samt hur du identifierar på vilket sätt människor använder din webbplats. Kursen behandlar allt ifrån hur du skapar ett konto till hur du med hjälp av medelvärden, segment, trender och rapporter kan få insikt i dina marknadsföringsaktiviteter och användare.

  • Pris: 274,99 kr
  • Plats: Online

Advanced Google Analytics – LinkedIn Learning

Med hjälp av denna kurs kan du ta dina kunskaper i Google Analytics till nästa nivå. I kursen får du lära dig avancerade tekniker som kan hjälpa dig att använda analysverktyget för att få bättre insikter, skapa och hantera filter, skapa anpassade kanalgrupperingar och mätvärden. Du får dessutom lära dig hur du felsöker dina inställningar.

  • Pris: 274,99 kr
  • Plats: Online

Google Analytics training course for beginners – Simplilearn

Denna kostnadsfria nybörjarkurs ger dig den kunskap du behöver för att påbörja ditt analysarbete i Google Analytics. Du får bland annat lära dig hur du skapar ett Google Analytics-konto och hur du kan använda verktygets statistik för att får mer trafik till din sajt och öka din försäljning. Kursen går även igenom hur du spårar resultatet av dina SoMe- och marknadsföringskampanjer.

  • Pris: Gratis
  • Plats: Online

Fundamentals of Google Analytics – Skillshare

I denna kurs får du lära dig hur du kan nyttja Google Analytics för att få ut det mesta av din webbplatsdata. Förutom att lära dig hur du använder verktyget delar kursledaren och Google Analytics-experten Jeff Sauer med sig av praktiska tips och tricks för att hjälpa dig formulera mål, öka konverteringen och förstå hur du kan använda din webbplats för att förbättra din verksamhet.

  • Pris: Kräver medlemskap. $32 per månad eller $168 per år.
  • Plats: Online
Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!