Av

Uppdaterad: Juni 21, 2023

Vilka egenskaper bör en Google-konsult ha?

Vilka egenskaper bör man besitta för att jobba som SEO- & Google-konsult? Vilka färdigheter krävs för att driva framgångsrika SEO-projekt? Och varför är det så? Christian Rudolf delar med sig av sina tankar och erfarenheter kring detta i videon nedan.

Antalet företag som utökar sin onlinenärvaro blir fler och fler och många har idag förstått vikten av webbsidornas innehåll. Därför är det viktigare än någonsin att ha unika texter som fungerar lika bra för användaren som för sökmotorerna. Fokuset på Google är just för att det är den överlägset mest använda sökmotorn. Nedan kan du läsa mer om varför företag bör anlita en Google-konsult och fördelarna med att välja detta som ditt framtida yrke.

Google-konsult – ett framtidsyrke

Genom att hamna först på Google har företag större chans att driva kunder till sin webbplats, oavsett om det handlar om ett städföretag, en onlinebutik eller en mäklarfirma. Sökmotoroptimering är en kostnadseffektiv och långsiktig strategi som inte bara får fler att få upp ögonen för ens verksamhet, utan som kan också leda till fler köp och affärer. Med en allt större onlinenärvaro från både företag och kunder är detta nutidens och framtidens sätt att marknadsföra sig, vilket gör att allt fler kommer att behöva anlita SEO-konsulter, Google-konsulter eller Google-experter. 

Som Google-expert gäller det att ha god kunskap inom digitala trender och vara duktig på att på ett tydligt sätt förklara för kunden vad de behöver förändra för att skapa effektivare och bättre sökordsoptimering. Du måste också vara lyhörd och anpassningsbar för att kunna ta fram en strategi som passar kunden och den specifika branschen. Tycker du därför om att skriva, är pedagogisk, har ett stort intresse för digital marknadsföring och ser utmaningen i att ta dig an en mängd olika typer av uppdrag kan SEO vara helt rätt arbetsområde för dig. Google-specialist är ett jobb som kommer att vara mycket eftertraktat i framtiden, då de flesta företag idag har insett hur viktigt det är att synas på nätet och att rankas högt av sökmotorerna för att stå sig starka mot sina konkurrenter.

En Google-specialists arbetsuppgifter

SEO kan vara en liten del av din arbetsroll, men också utgöra hela ditt arbete. Vanliga yrkesroller som inkluderar någon form av Google-expertis är webbanalytiker, webbplatsdesigner, content writer eller Google-konsult. Det är även likt rollen som SEO-specialist, vars främsta arbetsuppgifter är att driva besökare från sökmotorerna till kundernas webbplatser. Detta genom att producera unikt och användarvänligt innehåll med rätt typ av sökord och struktur för att fångas upp av sökmotorerna. På så sätt skapar man större chanser för att företagets webbsidor ska hamna högt upp i de organiska sökresultaten utan att behöva spendera pengar på betalda annonser. Nedan följer en kort lista över fler arbetsuppgifter som kan ingå i SEO- eller Google-konsultens arbete:

Detta yrke ger dig möjlighet att antingen arbeta som konsult där du anlitas direkt av kunden eller en contentbyrå, men också som anställd på ett företag som Google-proffs. Som Google-specialist på en arbetsplats ingår du ofta i ett SEO-team under ledning av en marknadskoordinator där ni tillsammans arbetar för att skapa en effektiv och lönsam marknadsföringsstrategi.

Behöver du hjälp med SEO?

Är du ansvarig för ett företags marknadsföring och önskar bättre synlighet online är det en god idé att anlita en SEO- eller Google-konsult. De är experter på digitalt innehåll och kan konsten att skapa content med en bra kombination av användarvänlighet och sökmotoroptimering. Det kan hjälpa dig att stärka ditt varumärke och spelar en avgörande roll i att få ditt företag att hamna före dina konkurrenter. 

Transkribering av videon:

Bra egenskaper hos en Google-konsult

Idag ska vi prata om vilka egenskaper och färdigheter jag tycker att en SEO- eller Google-konsult behöver ha. Jag har jobbat som SEO-konsult i ungefär fem år. Jag har säkert sålt sökmotoroptimering för 40 miljoner kronor och genomfört x antal SEO-projekt. Så jag har några starka åsikter i frågan.

Förmåga att lyssna in och anpassa

Den viktigaste färdigheten eller egenskapen som jag tycker att en sökmotorkonsult behöver ha är att han eller hon behöver vara lyhörd och anpassningsbar. Anledningen till det är att alla företag är olika. Man kan inte komma dragande med exakt samma grejer till alla företag. Alla är olika och du måste vara duktig på att lyssna in var de är och vad som krävs för att få saker gjort hos dem.

Skapa insikt hos beslutsfattare

Den andra färdigheten eller egenskapen är att man måste kunna skapa insikt. Om man inte är pedagogisk och kan skapa insikt hos beslutsfattare och stakeholders så kommer man att få mycket lite gjort. Det beror på att SEO och Google är ganska komplexa. SEO är inte en sak, det är fyra saker: content, teknik, länkar och användarupplevelse, vilket betyder att beslutsfattare måste vara de som fattar beslut om SEO. Google-konsulten kan inte fatta beslut om SEO för företagets räkning så Google-konsulten måste kunna påverka beslutsfattarna så att de fattar rätt beslut inom de här fyra faktorerna, som dessutom är utspridda på olika avdelningar.

Den tredje egenskapen som jag tycker att en Google-experten måste ha är att man måste vara väldigt processorienterad. Det är inte du i sig som skapar förändringen. Du skapar förändringen genom andra, vilket betyder att du måste kunna skapa processer hos kunden som levererar det utfall som du och kunden vill ha. Exempel på detta: du måste tillsammans med teknikavdelningen bygga en process som säkerställer att de tekniska förändringar som behöver ske, som i många fall är ganska stora, sker. Kan du inte få ordning på denna process så kommer du inte att lyckas med detta.

Det här är de tre faktorer som jag tycker är viktiga. Vad är din erfarenhet? Dela gärna i kommentarerna.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.