Content Marketing Utbildningar 2019 – Vilken ska du välja?

Av |

Vi har intervjuat företag eller universitet som erbjuder utbildningar i Content Marketing för att det ska bli lättare för dig att välja. I intervjuerna nedan kan du läsa om det som utbildningarna anser vara sina unika fördelar gällande innehållsmarknadsföring. Det finns stort behov av individer med kunskaper kring content hos contentbyråerna.

 

Detta är ingen toplista utan utbildningarna är numrerade för läsbarhet!

De företag vi intervjuat om deras Content-utbildningar är:

 

    • 1. Stockholms skrivbyrå – Utbildning i Content Kundcase
    • 2. Skillstarter  – Content Marketing i praktiken
    • 3. Westcomp – Content Marketing 1 och 2
    • 4. Grafiska Akademin – Content Marketing kurs från grunden
    • 5. Mynewsdesk – Bli ett Content Marketing-proffs!
    • 6. Marie Westman och IHM Business school – Content Marketing
    • 7. Infomedia tech – Content Marketing
    • 8. Resumé – Content marketing-strategi – skapa engagerande innehåll och nå rätt mottagare
    • 9. Hey Communication – Content marketing-kurs

 

Vi frågade följande:

  • Hur länge denna kurs har funnits hos er och vad som fick er att starta den?
  • Vad får er kundcase-kurs att stå ut i mängden?
  • Har ni något bra tips för de som vill lyckas med sin content marketing?
  • Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

 

__________

1. Kundcase som en del av marknadsföringen

Stockholms Skrivbyrå

Hur länge denna kurs har funnits hos er och vad som fick er att starta den?

Vi har haft den här kursen drygt ett år. Vi skapade den eftersom vi tycker att kundcase är en bra och naturlig del av content marketing. När andra berättar om att de är nöjda ditt erbjudande är det mer värt än om du säger det själv. Eftersom det finns en hel del att tänka på om man vill skriva ett bra case som får bra spridning tyckte vi att det behövdes en kurs!

 

Vad får er kundcase-kurs att stå ut i mängden?

Det här är en distanskurs som du gör när det passar dig. Den guidar dig i hur du ska tänka innan du tar kontakt med kunden och börjar skriva. Du får kunskap om hur du genomför en intervju och hur du hanterar intervjupersoner som inte riktigt beter sig som du tänkt. Du får även förslag på struktur och innehåll och tips om hur du får till en effektiv produktion. Sen går vi igenom hur du bäst sprider ditt kundcase. I kursen finns en mall som du kan använda när du skriver case och ett frågebatteri att ta hjälp av vid kundintervjuer. Det är en väldigt praktisk kurs med många konkreta exempel. Den funkar såklart både på små och stora skärmar.

 

Har ni något bra tips för de som vill lyckas med sin content marketing?

Content marketing handlar ju mycket om att bygga relationer med kunder och ambassadörer. För att lyckas tycker jag att man ska lyssna på sina målgruppers behov och intressen, vara generös med kunskap och ha gott om tålamod. Content marketing är ett långsiktigt sätt att bygga en lojal kundgrupp på samma gång som man klättrar i ranking hos sökmotorerna. Väldigt fiffigt faktiskt.

 

Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

Jag tror att en hel del skrivet content kommer att bytas ut mot rörlig bild och ljud. Jag tror även att allt fler företag kommer att satsa helhjärtat på inbound marketing och förfina sina marketing automation-verktyg så att de träffar mer rätt. Även om vi på Stockholms Skrivbyrå har undervisat och skapat content marketing i många år nu tycker jag att det är först nu som det verkligen har tagit fart. Det ska bli väldigt roligt att jobba vidare och ta det till nästa steg.

 

__________

2. Content marketing i praktiken!

Christer Pettersson, Pontus Staunstrup / Skillstarter

Hur länge denna kurs har funnits hos er och vad som fick er att starta den?

Det är en ny kurs. Bakgrunden är att både Pontus Staunstrup och jag arbetar dagligen med content marketing, Pontus på Climeon och jag på Arvato, men de flesta kurserna i content marketing har föreläsare från olika byråer och leverantörer. Så vi vill erbjuda en riktigt bra kurs med ett tydligt fokus på att vara konkret med verkliga erfarenheter från företag som själva jobbar med innehållsmarknadsföring.

 

Vad får er content marketing-kurs att stå ut i mängden?

Den är väldigt konkret och ger dig som kursdeltagare tydliga verktyg för att själv börja jobba aktivt med content marketing. Sen får du som deltagare också med dig två böcker om innehållsmarknadsföring, som tillsammans med de tips vi delar med oss av under dagen förhoppningsvis får dig att inte bara gå kursen utan även komma igång med content marketing-arbetet när du är tillbaka på jobbet.

 

Har ni något bra tips för de som vill lyckas med sin content marketing?

Gör grundjobbet innan du drar igång, så du har dina målsättningar, dina målgrupper och din redaktionella plan på plats. Annars är risken stor att det blir en rivstart, som sedan trappas av ganska snabbt när det oklart vem som ska göra vad och vilket värde satsningen ger.

 

Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

Innehållsmarknadsföring kommer fortsätta att öka i popularitet, men det kommer bli ett tydligare fokus på kvalitet. Det räcker inte med att ta fram relevant innehåll av okej kvalitet, framöver krävs det exceptionellt och verkligt engagerande innehåll.

 

__________

3. Content marketing 1 och 2

WestKomp 0.1.

Hur länge denna kurs har funnits hos er och vad som fick er att starta den?

Vi kör utbildning i Content Marketing som en del av ett paket som erbjuds SME-företag inom ramen för ett digitaliseringsprojekt WestKomp 0.1. Projektet startade sommaren 2018 och fortgår till 2020. Utbildningar erbjudas stötvis IRL, men finns tillgängliga digitalt för projektdeltagarna under perioden. Projektet är finansierat av Europeiska Socialfonden vilket innebär att deltagare erbjuds utbildningen kostnadsfritt under arbetstid. Givetvis får ni länka till vår projektyta.

 

Varför vi kör den är ganska enkelt: kunskapsluckan och förbättringsbenägenheten finns avseende nya metoder för att möta sin målgrupp. De flesta utbildningar vi kan erbjuda under projektets gång är frammäklade enligt den principen.

 

Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

Framtidsfrågan är intressant. Ett självklart svar är väl att content kommer variera beroende på plattform. När VR och AR blir tillgängligt och intressant ur ett socialt perspektiv kommer marknaden följa efter. Att befinna sig i någonting istället för att ta del av någonting är en spännande tanke!

 

__________

4. Content Marketing kurs från grunden

Grafiska Akademin

Hur länge denna kurs har funnits hos er och vad som fick er att starta den?

Vår kurs i Content Marketing har vi har nu i ca 5 år. Eftersom vi är en ledande leverantör av kurser inom digital marknadsföring, så är det bara en självklarhet att vi startade igång den.

 

Vad får er content marketing-kurs att stå ut i mängden?

Kursen står nog ut i mängden dels för att den är en delkurs av en större utbildningspaket som vi har, som heter Digital Marknadskoordinator och dels för kursen hålls av några av regionens vassaste kursledare inom ämnet.

En annan anledning till att våra kurser sticker ut är att INTERNET I FOKUS som är södra Sverige största konferens inom sociala medier, analys och digital marknadsföring, tillhör oss!

 

Har ni något bra tips för de som vill lyckas med sin content marketing?

För att lyckas idag med sin Content Marketing är att ständigt lära sig mer och mer om sina kunder (målgrupp)… inte bara vem de är, utan hur de fungerar som människor. Detta gör marknadsföringen mycket lättare och i sin tur lättare att komma på relevant innehåll till sin hemsida, sociala medier och digitala kampanjer. Genom att skapa anpassat innehåll är också ett bra sätt att lära känna dina kunder och samtidigt bygger varumärkesförtroende…

 

Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

Svårt att säga… men trenderna pekar mycket på mer video-innehåll och smarta automatiserade kampanjer samt ”personliga sök” som nu ökar på Google, så måste marknadsförare fånga upp dessa och använda kontextuell data. Varumärken som kan förstå syftet med dessa sökningar är de som kommer se bättre resultat i framtiden. Content Marketing blir alltmer viktigare nu, även om den ändras lite i sin form.

 

 

__________

5. Bli ett content marketing-proffs!

Mynewsdesk

 

Har ni något bra tips för de som vill lyckas med sin content marketing?

Titta utanför marknadsavdelningen. Prata med era kollegor på andra avdelningar och kunder som säkert har massor av intressant kunskap och bra frågor. Om man blir för isolerade från resten av verksamheten är det svårt att skapa relevant content.

 

Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

Jag hoppas på att få se fler chatbotar som någon har brytt sig om att ge något intressant att säga. Tror det finns en hel del intressant att berätta i det formatet. Annars kommer bra content alltid att fungera oavsett om det är video eller text.

 

__________

6. Content Marketing

Maria Westman i samarbete med IHM Business School

 

Hur länge denna kurs har funnits hos er och vad som fick er att starta den?

Utbildningen IHM Content Marketing startade i januari 2019. Utbildningen är en fyradagarsutbildning på IHM Business School. Den kommer även att genomföras i Göteborg och en gång till i Stockholm under våren. Utbildningen är ett samarbete mellan IHM och Maria Westman, C by West, som har designat och genomför den på IHM Business School.

Vi startade den då vi ser en stark utveckling inom content marketing på svenska företag, där marknads- och kommunikationsavdelningar behöver uppdaterad kunskap i hur man ska jobba med content marketing.  

 

Vad får er content marketing-kurs att stå ut i mängden?

På IHM Business School har vi affärsfokus i alla våra utbildningar. Att även content marketing arbetet ska vara kopplat till affären är självklart, och i vår utbildning har vi fokus på detta.

I vår utbildning så får man verktygen och metoderna för att kunna jobba både strategiskt och taktiskt – och på så sätt få ett långsiktigt hållbart content marketing arbete.

 

Har ni något bra tips för de som vill lyckas med sin content marketing?

Fokusera på relevans, definiera målsättningen vad som är viktigt för er internt, men självklart också målsättningen externt, gentemot omvärlden och kunderna. Definiera vad vill ni uppnå med ert arbete.

Ta inte för lätt på processen och bearbetningen av innehållet – att arbeta fram bra innehåll kräver mod, kreativitet och uthållighet.

Ny teknik och kanaler i all ära, men tänk på att alla har tillgång till det. Det som kommer att göra ert content marketing arbete unikt är ert innehåll och er mix av kanaler.

 

Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

Det är ett stort brus idag, där allt fler satsar på Content marketing. Och konkurrensen om målgruppens uppmärksamhet och tid är tuff. Framåt kommer det att krävas hög kreativ nivå i lösningarna samt se till att få en löpande och interagerande dialog med sin målgrupp. Ny teknik blir viktig för att utveckla detta, uppföljning och data kommer att få ännu mer plats i arbetet. Men det kommer fortsatt att kräva riktigt bra innehåll – är det inte intressant och relevant för målgruppen, så kommer man inte kunna skapa rätt effekter.

 

__________

 

7. Content Marketing

InfoMedia Tech

 

Hur länge denna kurs har funnits hos er och vad som fick er att starta den?

Maj 2018, vill gärna utbilda i det som behövs på marknaden.

 

Kollar hela tiden trender och vad som är på gång i vårt samhälle, kände att denna

utbildningen kändes helt rätt efter att det länge varit fokus på sociala medier mm.

Bra att kunna göra rätt innehåll som får kunden att reagera och agera.

 

Vad får er kundcase-kurs att stå ut i mängden?

Mycket hands-on med tips och trix där man får jobba med sitt eget. Vi tittar även på fallgropar och jobbar realistiskt med utbildningen.

 

Har ni något bra tips för de som vill lyckas med sin content marketing?

Optimera även webben.

 

Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

Det kommer bli mer inriktat på olika medier, finslipad.

 

_________

 

8. Content marketing-strategi – skapa engagerande innehåll och nå rätt mottagare

Resumé

 

Hur länge denna kurs har funnits hos er och vad som fick er att starta den?

Vi har haft våra kurser i content marketing sedan 2017. Vi startade denna kurs eftersom vi tror att det finns ett behov hos företag att arbeta med content marketing utifrån ett strategiskt perspektiv som skapar långsiktig effekt och resultat.

 

Vad får er kundcase-kurs att stå ut i mängden?

Content marketing är ett brett begrepp och definitionerna och användningsområdena är många. I vår kurs går vi igenom grunderna och bygger upp faktiska strategier genom kombination av teori och praktiska case från verkligheten. Kursens disposition gör att oavsett hur väl insatt man är får man en bra översyn av content marketing som strategi och faktiska lärdomar som man kan ta med sig och implementera i sin affär direkt efter.

 

Har ni något bra tips för de som vill lyckas med sin content marketing?

För att lyckas med Content marketing måste man först och främst förstå varför man ska arbeta med det och vad man vill få ut av det. Det kan låta enklare än vad man tror, men i praktiken är det alldeles för få som faktiskt sätter upp mätetal och en process kring sin content marketing satsning. Denna strategi kräver att samtliga i organisationen förstår de långsiktiga målen och den långsiktiga effekten man vill uppnå. Så var konsekvent, mät och optimera och se till att ha med dina kollegor på det ni försöker skapa med er content marketing strategi.

 

Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

Att medialandskapet är mer fragmenterat än någonsin och att det blir svårare att nå ut i bruset gör att Content marketing som strategi kommer växa. Att tänka ”insida-ut” är gammalt utan nu gäller det att fånga sin målgrupp och addera värde och engagemang för att förtjäna deras uppmärksamhet. Content marketing per definition handlar om att tänkta ”utsida-in” och förstå vad man som marknadsförare kan göra för en målgrupp för att förtjäna deras uppmärksamhet. Det digitala landskapets utveckling talar för att denna strategi kommer växa och bli en alltmer viktig del av kommunikationen för samtliga bolag både inom b2b/b2c.

 

_________

 

9. Content marketing-kurs

Hey Communication

 

Hur länge denna kurs har funnits hos er och vad som fick er att starta den?

Vi började utbilda inom Content Marketing eftersom vi såg ett behov av att höja kompetensnivån i vår bransch. Många är duktiga på kommunikation och content, och många är duktiga på marknadsföring – men vi såg att det fanns en brist på personer som förstod både affärsnyttan av kommunikation och som förstod sig på hantverket och content Creation i sig. Vi började utbilda inom Content Marketing eftersom vi såg ett behov av att höja kompetensnivån i vår bransch. Många är duktiga på kommunikation och content, och många är duktiga på marknadsföring – men vi såg att det fanns en brist på personer som förstod både affärsnyttan av kommunikation och som förstod sig på hantverket och content Creation i sig.

 

Vad får er kundcase-kurs att stå ut i mängden?

Vi baserar inte våra utbildningar på content utan lägger istället fokus på affären – affärsutveckling och ett syfte- och resultatsorienterade mål  är basen i våra utbildningar. Först när de vi utbildat förstår denna grund så bygger vi på med hur man då skapar content som går i linje med de resultat man vill uppnå.

 

Har ni något bra tips för de som vill lyckas med sin content marketing?

Bestäm dig antingen för att bli grym eller ta hjälp! Vi ser alldeles för många som lägger mycket tid och fokus på insatser som aldrig skapar resultat. Om man inte har tiden och intresset för att bli grym på content marketing så är det bättre att ta hjälp utifrån istället.

 

Hur tror ni content marketing kommer att utvecklas de kommande 2 åren?

Framförallt tror vi fler kommer förstå värdet av Content marketing. Det kommer inte längre bli något som görs vid sidan av eller av den i ett företag som råkar va yngst och mest intresserad av sociala medier – företag kommer förstå hur stor skillnad Content marketing gör på resultatet och kommer lägga både mer tid, pengar och andra resurser på att integrera detta område i både företaget och i affärsutvecklingen.

 

Att välja Content Marketing utbildning!

 

Finns det någon av ovannämnda utbildningar som lockar lite extra? Skriv i kommentarsfältet om vad ni tänkt välja!

Specialist - Content Marketing & SEO
Isabelle Arding heter jag och ansvarar för strategi och genomförande av Outreach-kampanjer för kunder såsom Svedea, Lifesum, Consector och andra kända varumärken. Har varit med och designat Topdogs process för Contentskapande. Byggt webb-appar och lanserat dem, exempelvis Länkscouten.
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT