SEO för AI-sök
AI-tjänster som ChatGPT påverkar sökbeteendet är på väg att förändra människor sökbeteende och även företags synlighet online. För dig som e-handlare innebär detta nya utmaningar, men också nya möjligheter. Här nedan reder Topdogs grundare, Christian, ut vad AI SEO innebär och hur du säkrar din trafik från AI-sök.
Du kommer få koll på:
- Vad AI-sök är och hur det fungerar
- Varför det är svårt att mäta och optimera för AI-sök än så länge
- Hur du säkerställer att korrekt fakta visas om ditt varumärke
- Vad du kan göra för att öka synligheten i AI-svar
Vad är SEO för AI-sök?
I denna video får du en introduktion till hur AI-sök fungerar, varför AI-SEO skiljer sig från traditionell SEO och praktiska tips. Du får konkreta exempel, verktygstips, en ärlig bild av nuläget kring AI-trafik och hur du kan tänka kring din e-handelsstrategi framöver. särskilt för e-handlare i Sverige.
Här nedan kan du bläddra med i Christians presentation.
Lönar det sig att göra AI SEO i Sverige?
AI-sök befinner sig fortfarande i ett väldigt tidigt skede, både globalt och i Sverige. Det pratas mycket om AI och ChatGPT på LinkedIn och i techmedia. Användningen är dock fortfarande begränsad, i synnerhet när det kommer till sökbeteenden som går att mäta och optimera mot.
Enligt data från ARK Invest fördubblas antalet AI-användare ungefär var 12:e månad. Takten är med andra ord snabb men det är från en mycket låg nivå. På dagens marknad är det svårt att se tydlig affärsnytta från AI SEO.
Samtidigt är det troligt att AI-sök kommer att öka i betydelse över tid. Prognoser pekar på att marknaden kan ta fart kring 2027. Det ger utrymme att förbereda sig och implementera AI optimering i din e-handels SEO, men förvänta dig inte snabba resultat från AI SEO redan idag.
Hur gör man AI-sök?
Till skillnad från vanlig sökmotoroptimering finns det idag ingen tydlig metod för att optimera för AI-sök. Det beror främst på att vi vet väldigt lite om hur användare faktiskt använder verktyg som ChatGPT, Gemini eller Perplexity.
- Sökbeteenden i AI-verktyg är osynliga – vi ser inte vad användarna faktiskt frågar.
- Det finns ingen sökordsdata, vilket gör det svårt med sökordsanalyser och uppföljning.
- Feedback-loopen är i princip obefintlig, vilket gör det svårt att veta om en optimering haft effekt.
- Inga rankings eller klickdata att luta sig mot
Det innebär att AI-optimering, eller AIO, till stor del handlar om att gissa sig fram – men med sunt förnuft som kompass. Här kan du läsa mer om hur ChatGPT påverkar sökbeteenden.
Säkerställ att faktan om ditt varumärke är korrekt
Det mest konkreta du kan göra idag är att se till att faktan som AI hämtar stämmer. Oavsett om det gäller ditt varumärke, dina produkter eller ditt ämne måste informationen vara korrekt och aktuell. AI-svar bygger på information de hittar online. Om den är fel blir svaret fel och information som saknas är missade möjligheter.
I bilden nedan kan du se exempel på faktafel hos Elgiganten, även om just dessa inte är stora fel. Den typen av missförstånd är vanliga, och ofta rotade i gamla katalogsidor, pressreleaser eller felaktiga beskrivningar på externa webbplatser.
Vad du kan göra inom AI SEO redan idag:
- Granska vilka externa källor AI hämtar fakta från om ditt företag
Använd verktyg som Waikay.io. eller gör manuella prompts i ChatGPT - Rätta felaktig information där du har kontroll
T.ex. partnersidor, katalogsajter, bloggposter, PR-sajter - Lägg till saknad fakta på din egen sajt
Är viktig information inte publicerad någonstans så finns den inte för AI-tjänster. - Skapa heltäckande ämnessidor
AI föredrar innehåll som täcker hela ämnen, inte bara transaktionella delar
Att lyckas i AI-sök handlar alltså inte om att ”rankas” utan om att bli vald som informationskälla. Det sker bara om rätt information finns tillgänglig på rätt ställen. Vissa faktorer, som innehållsförbättring och teknisk SEO, är alltid är relevanta att jobba med, om inte annat för att göra upplevelsen så bra som möjligt för dina besökare.
Du kan använda AI-verktyg för att förbättra och effektivisera ditt innehållsarbete, men det är viktigt att komma ihåg att AI-texter aldrig bör publiceras utan mänsklig granskning. Kontrollera alltid fakta, ton och relevans.
Hur fungerar en sökmotor som ChatGPT?
En AI-sökmotor som ChatGPT fungerar helt annorlunda än Google, även om de också ändrar sitt sökutseende med Google AI Overview. ChatGPT är inte en sökmotor i traditionell mening, den genererar inte en lista med länkar, utan ett färdigt svar. Men bakom kulisserna sker ändå något som påminner om ett sökförfarande.
ChatGPT använder två huvudkällor för att svara på frågor:
1. Träningsdata (LLM-dataset)
Detta är statisk information som modellen har tränats på – till exempel dokument, artiklar och webbsidor från ett visst datum (för GPT-4: december 2023). Denna data går inte att uppdatera i efterhand, vilket gör det extra viktigt att den information som ligger ute är korrekt innan den plockas upp.
2. Webbsök via Bing
När en fråga handlar om något aktuellt eller specifikt (t.ex. en ny produkt, ett företag eller en händelse från 2025), gör ChatGPT en realtidssökning via Bing – och använder resultaten för att formulera sitt svar.
Grovt förenklat fungerar det så här:
Om du inte finns topp 10–20 i Bing på ett visst ämne – då syns du sannolikt inte i ChatGPT:s svar heller. Att optimera för AI-sök blir därmed nära kopplat till Bing SEO, som ofta glöms bort i Sverige när man gör en SEO-analys.
Tips:
- Installera Bing Webmaster Tools – det är enkelt att skapa ett konto och överlag mer lättanvänt än Google Search Console.
- Kontrollera om din sajt är indexerad och synlig i Bing
- Se Bing som en proxy för AI-synlighet – det är där ChatGPT tittar
AI-sök må kännas nytt, men mycket av grunden är samma: finns du inte i sökresultatet, så finns du inte alls – oavsett om det är en länklista eller ett AI-genererat svar.