Av

Uppdaterad: Juli 28, 2023

Nio vanliga SEO-misstag och hur du undviker dem

Vilka misstag kan man begå inom sökmotoroptimering? I denna miniserie förklarar Christian Rudolf  vilka vanliga missar som många gör och hur du kan undvika dem. Vi inleder med Christians webbinarium om hur du undviker fem dyra SEO-felsteg.

Webinar med Christian: 5 dyra SEO-misstag – och hur du undviker dem

Missade du Christians webbinarium om några av de dyraste SEO-missarna man kan göra? Då har du chansen att ta del av det i efterhand. Videon består av en genomgång med presentation där du får exempel på misslyckad SEO och dess konsekvenser. Genomgången följs av frågor från deltagarna och Christians svar. Ta del av Christians presentation.

SEO-misstag 1: Otillräckliga resurser


Transkribering av videon ”SEO-misstag 1: Otillräckliga resurser”

Hej! Jag heter Christian och jag driver en SEO- och contentbyrå som heter Topdog. Jag hoppas att du känner till mig vid det här laget. Jag gör en liten serie kring SEO-felsteg, dess konsekvenser och hur man undviker dem. Detta är det första avsnittet i den serien.

Missen i detta avsnittet handlar om otillräckliga resurser. En ganska vanlig situation där ute är att man får en SEO-budget som är en siffra. Det kan exempelvis vara 10 000 kronor i månaden eller 100 000 kronor i månaden. Summan är satt helt subjektivt. Summan pratar inte på något sätt med vad man vill uppnå med sin SEO eller de hindren man behöver överkomma för att ta sig till dessa målen. Som ni förstår stökar detta till det ganska ordentligt.

Konsekvensen av metodiken att allokera resurser till SEO blir inte den man vill ha och man riskerar misslyckade SEO-projekt. Det leder ofta till att man småduttar med sin SEO och att du ber din byrå utföra mirakel med en ganska låg budget. Det sker ingen förändring. Det leder också till att personen som sitter ovanför dig kanske inte får det förtroendet den vill ha för dig. Nästa år när du ber om en SEO-budget gör de kanske något helt annat än vad du önskar. Det sker en massa oönskade konsekvenser när du eller ledningen har det här beteendet när ni sätter en budget för SEO.

Hur förbättrar man den här situationen? Hur ser man till att man får rätt budget givet målen och problemen? Oftast är det ledningen eller cheferna som sätter budgeten för sökmotoroptimering och SEO-ansvarig behöver gilla läget. Det är inte så att chefer eller ledningsgrupper är irrationella eller alltid subjektiva. När det finns ny information på bordet beter de sig annorlunda. Ett bra sätt att hantera den här typen av situation är att göra en cost-benefit-analys. Om vi uppnår de mål du föresatt dig, vad kommer vi att tjäna? De hindren vi behöver överkomma för att nå målen, hur mycket kostar de att lösa? Man gör en cost-benefit-analys som du kan se i den inklippta bilden.

Otillräckliga resurser

Här kan du se en av våra cost-benefit-analyser. Man kan tydligt se att SEO är en investering. Det vill säga att SEO betalas i förskott. Till och med SEO-framgång betalas i förskott. Sedan kan man förvänta sig att kunna skörda under en ganska lång tid på grund av den här investeringen.

När man bygger informationen för ledningen på detta sättet känner de igen sig. Det är så här kalkyler ser ut när man bygger fabriker. Många ledande chefer kommer känna igen kalkylen och förstå den. De kommer ställa en del kritiska frågor så att de ska förstå den bättre men kan du bara besvara dem kommer du få den budget och det resultat du vill ha och slipper dutta.

Vill ni ha hjälp att bygga cost-benefit-kalkyler kan ni kontakta mig. Jag har en ganska stor vana av att göra sådana här. Jag har nog gjort omkring 40 till 50 stycken under min karriär. Välkomna.

SEO-misstag 2: Avsaknad av helhetssyn


Transkribering av videon: ”SEO-misstag 2: Avsaknad av helhetssyn”

Hej! Jag heter Christian och jag driver en SEO-byrå som heter Topdog. Idag ska vi prata om avsnitt nummer två när det gäller SEO-misstag. Avsaknad av helhetssyn.

Innan vi går in på det här med helhetssyn så finns det några parametrar som du måste känna till för att förstå detta. När du gör SEO når du först den avkastningen du förtjänar när du är i topp tre. Topp fem, tio eller sida två räcker inte. Det är topp tre som gäller. Det finns några undantag såsom B2B där det är topp fem. Den andra faktorn du behöver veta är att SEO inte är SEO. SEO är så som vi definierar det fyra saker. Det är content, teknik, användarupplevelse och externa länkar till er sajt. Ni behöver troligen göra alla dessa delar, kanske inte länkar, för att nå topp tre.

Det betyder att SEO-projekt är komplexa. Det är till exempel inte säkert att ni ansvarar för content utan det kan vara en extern byrå som gör det. UX kan också hanteras av en extern byrå. Det kan också vara andra avdelningar i andra länder med andra budgetar som sköter detta. Det finns därmed en hög komplexitet i SEO-projekt.

Vad blir då konsekvensen av de här tre ingående parametrarna i sökmotoroptimering? Man kan också se det som symptom på SEO som du kan diagnostisera. Det duttas mycket. Det betyder att man gör smågrejer. Man ändrar lite titeltaggar och publicerar någon artikel. Kanske har man en SEO-firma men det enda man gör är att addera länkar från sitt nätverk. Det duttas och det räcker inte. Man kan absolut nå kortsiktiga resultat men vill man vara med i matchen länge är det inte ett alternativ.

Det kan också vara en webbyrå som gör er SEO. Det behöver nödvändigtvis inte vara dåligt men det är ganska vanligt att deras fokus ligger på performance. Med det menar jag tech-performance och inte marketing-performance. Då mäter man inte ranking. Man mäter istället loadtime och tittar på andra tekniska parametrar. Man tittar inte på ranking, trafik och konvertering.

Det finns också en avsaknad av tydliga mål. De målen kan vara kommersiella eller inriktade på ranking, konvertering eller ökad trafik. Man kan till och med mäta 20 ord som är extra viktiga jämfört med de andra 2 000 orden och mäta dem specifikt. Man har ingen tydlighet i målen. Detta är konsekvensen men också de symptom du kan självdiagnostisera. Har vi en helhetssyn?

Hur åtgärdar man den här situationen och gör saker och ting bättre? Det finns ett antal saker som måste sättas på plats. Man behöver göra en SEO-planering. Det är ett mindre fint namn för SEO-strategi. Strategin behöver innehålla ett antal parametrar.

  • För det första behöver den en cost-benefit-analys. Det kan ni lära er mer om i vår förra video. Den behöver man för att visa för ledningen vad vi kommer tjäna och vad det kommer kosta. Det är först när ledningen har fattat ett beslut om att man ska bli framgångsrik som man faktiskt kan bli framgångsrik. Anledningen till det är att SEO består av de fyra olika parametrarna teknik, content, länkar och användarupplevelse. Det är utspritt på olika avdelningar, leverantörer eller både och.
  • Efter kalkylen behöver man också en ordentlig planering för att få ihop delarna. Det kan vara flera bolag och avdelningar som är inblandade. Man behöver veta vad som ska göras, hur det ska göras, när det ska göras och vem som är ansvarig för varje aktivitet.

Har du ingen helhetssyn kommer du landa i duttandet där du gör smågrejer och hoppas på det bästa. Tar du helhetssynen och ser på projektet på detta sättet kommer era SEO-problem lösas och investeringen kommer betala sig. Anledningen till det är nödvändigtvis inte SEO eller denna processen. Det beror på att ingen av era konkurrenter gör den här strukturerade processen. Bara genom att implementera det här tänket får ni en SEO-fördel framför alla andra i er bransch. Har ni den här SEO-fördelen kommer ni på sikt vinna och kunna skörda trafik från topplaceringarna.

Vill ni ha hjälp att skapa en sådan här kalkyl och planering? Hör gärna av er. Jag har en väldigt stor erfarenhet av att göra det. Tack.

SEO-misstag 3: Ingen kontroll eller uppföljning

Transkribering av videon: ”SEO-misstag 3: Ingen kontroll eller uppföljning”

Hej! Jag heter Christian och jag driver en SEO-byrå som heter Topdog. Välkommen till video tre i min lilla mini-serie om SEO-misstag. Idag ska vi prata om bristen på kontroll och uppföljning.

Jag hade förmånen att göra lumpen. Det betyder att jag är ganska gammal. Där lärde jag mig första dagen uttrycket ”förtroende är bra, kontroll är bättre”. Det är ett perfekt uttryck för SEO. Anledningen till det är att följande situationer är ganska vanliga. Du producerar en artikel. Det kan antingen vara genom en extern byrå, en skribent eller att du själv producerar den. Du går in i admin och trycker på publicera. Sedan tittar du aldrig någonsin på den artikeln igen. Du vet inte hur den presterar eller vad som händer. Konsekvens ett blir att du inte vet om den presterar, den kanske inte alls presterade och alla dina antaganden var fel. Konsekvens två blir att du inte lär dig någonting.

När du publicerar innehåll måste du sätta en tidslimit efter tre månader där du återgår till artikeln för att säkerställa om det du ville uppnå har uppnåtts. Det betyder att du behöver dokumentera vad du vill uppnå. Efter tre månader kommer du inte ihåg det.

Det är inte bara inom content sådant här sker utan också inom teknikutveckling. Vi har förmånen att få jobba med många större teknikprojekt på stora sajter. Påfallande många Jira-ärenden löser inte problemen de ska göra enligt kravställningen när de skeppas. De tar ibland också sönder någonting annat. Jag skulle vilja hävda att omkring 25 till 30 % av alla ärenden som skeppas har grava problem. Varför det är så vet jag inte. Jag har en misstanke om att de som gör dessa ärenden inte har tillräckligt bra QA-processer. Det vill säga att deras interna kontroll av koden eller sajten inte är tillräckligt bra.

När du jobbar med SEO måste allt kontrolleras hela tiden. Inte bara av dig utan även av QA-processen, den externa SEO-byrån och era techisar. Man behöver övervaka löpande så att inget annat går sönder. Påfallande ofta tar man sönder någonting annat när man skeppar ett teknikärende. Du kan inte bara monitorera sajten, du måste monitorera ranking och se till att ingenting går sönder.

När du jobbar med SEO är det väldigt viktigt att allting kontrolleras av någon annan. Både i nuet och i framtiden. Tack.

SEO-misstag 4: Teamet går inte i takt

Transkribering av videon: ”SEO-misstag 4: Teamet går inte i takt”

Hej! Jag heter Christian. Välkommen till min serie om SEO-tabbar och hur du kan lösa dem. Idag ska vi prata om att teamet man jobbar med inom SEO inte går i takt.

Vad menar jag med detta? SEO är en ganska komplex affär. SEO är inte bara SEO, det är olika saker. Det är teknik, content och länkar. Situationen är att SEO är utspritt på olika avdelningar och kanske till och med externa leverantörer. Dessa leverantörerna, avdelningarna och individerna har olika mål. De har också olika behov, mängd tid eller andra resurser. Du kan inte enbart jobba med en del samtidigt. Du behöver jobba parallellt av två skäl.

  • Skäl ett: Om du jobbar seriellt kommer ett SEO-projekt ta många år. Det tar alldeles för lång tid.
  • Skäl två: För att ta dig till toppen i Google för avkastning och internt förtroende behöver du jobba med alla fyra parametrar för att öka din sannolikhet att ta dig till topp tre. Det är när ni är i topp tre det kommer märkas på er omsättning.

Det här stökar till det. Hur får man teamet att gå i takt? Det behöver finnas en planering. Vad ska göras och när. Har ni exempelvis en extern leverantör som ska hjälpa er med tekniken jobbar de med andra kunder. Vet ni inte detta “när” omöjliggörs nästan samarbetet med den externa leverantören.

Denna plan bör följas upp i regelbundna projektmöten. Vi brukar ha ett möte var fjortonde dag för att gå igenom nuläget, ärendet och planeringen. Dessutom för att överföra information till alla, säkerställa att alla har det stöd de behöver, att alla frågor är besvarade men också för att följa upp. Går projektet enligt plan?

I dessa möten kan det vara värdefullt att göra en sak för Google är fantastiskt på ett sätt. Google ger objektiv feedback. Det är inte feedback jag ger till någon annan. Om någon individ i gruppen genomfört en åtgärd får det oftast en konsekvens i Google. Denna konsekvens kan man mäta exempelvis genom mer trafik, bättre ranking eller mer konvertering. När man delar feedbacken med denna individen eller detta företaget ger man dem objektiv feedback. Objektiv feedback är väldigt kraftfull feedback för människor. De tror på det och tar det till sig. Det är sällan någon kommer till dem och berättar om den faktiska konsekvensen av deras handlingar. Det är väldigt motiverande. Det är ett verktyg ni absolut ska använda.

Ett av de sista verktygen vi har är rapportering till ledningen. Man behöver ledningens godkännande. Man behöver ledningens buy-in för att lyckas med sin SEO. När ni stöter på problem, vilket är garanterat att ni kommer göra, kan man gå till ledningen och berätta om problemet som uppkommit och fråga hur man löser problemet i organisationen. Det ger en möjlighet för ledningen att utöva mycket inflytande, kontroll och framgång över projektet. Det fastnar ingenstans, man kan knyta upp knutarna oavsett vilka de är.

Om ni behöver hjälp att strukturera er genomförandeprocess för SEO är jag personen att prata med. Jag är en av de få som genomfört mest SEO på detta strukturerade sätt i landet så jag har mycket erfarenhet att dela med mig av. Välkommen.

SEO-misstag 5: Man tänker inte på Google när man bygger hemsidan


Transkribering av videon: ”SEO-missgrepp 5: Man tänker inte på Google när man bygger hemsidan”

Hej! Jag heter Christian och jag driver en SEO- och contentbyrå som heter Topdog. Vi håller på med en liten serie om SEO-missar. Det här är felsteg nummer fem, misstag hemsida. Det handlar om att man inte tar hänsyn till Google när man bygger en ny webbsida.

Situationen är att du bygger en ny webbsida med ny plattform och ny design. Du tar bort och städar innehåll. Det är lite hett. Du har byggt någon lösning i React. Lite shiny-new-things-syndrome. Webbyrån har sålt på dig någonting du egentligen inte klarar av att hantera. Sedan lanserar ni webbsidan och så förvinner 20 – 50 procent av Google-trafiken efter en månad. Ett kostsamt misstag på hemsidan. Då måste du levla upp i AdWords (numera Google Ads) och spendera mer pengar. Det här är såklart en situation man vill undvika. Sättet du undviker det på är genom att involvera SEO i nya sajt-projekt. Då gör man så här.

  • Ett. När du ska bygga en ny sajt tar ni fram ett antal kravställningar. Antingen gör ni det själva eller tillsammans med byrån på olika sätt. Man har workshops. Dessa kravställningar låter man en SEO-byrå komplettera med SEO-kravställningar. Likaså låter man en byrå titta igenom den existerande kravställningen så att det inte finns några SEO-konflikter. Byrån som bygger sajten får en mer komplett serie av kravställning att jobba efter.
  • Två. Har man inte gjort detta tidigare bör man göra en sökordsanalys. Sökordsanalysen ska inte bara svara på vilket innehåll som ska skapas, man ska även bygga sajtstrukturen. Det vill säga hur sajten, innehållet och beteendena hänger ihop.

  • Tre. Från de här kraven man tagit fram behöver man en gemensam genomförandeprocess tillsammans med byrån, contentleverantören och SEO-byrån. En plan för när var och en ska göra sitt jobb. En viktig grej SEO-byrån behöver göra är att kontrollera kraven. När webbyrån eller e-handelsbyrån gjort sitt ska det övergå till SEO-byrån där man ska börja se över kraven. Är de genomförda? Om inte, varför? De ska också prioriteras om inför lansering.
  • Det sista man behöver titta över är att rensa bort gammalt innehåll. Pressreleaser från 2013 och sådant där. När man gör det måste man mappa gamla URL:er mot nya URL:er. Det måste finnas en excel-fil som visar varje URL på den existerande sajten och vilken den ska motsvaras av på den nya sajten. Sedan behöver webbyrån göra migreringen och SEO-byrån behöver testa så att migreringen av gammal URL till ny URL fungerar i verkligheten och är komplett gjord.

Om man gör detta har man god chans att behålla sin trafik. I den månen man inte behåller sin trafik är det ett medvetet beslut, exempelvis om du tog bort pressreleaserna från 2013. Du har mycket mer kontroll över vad som kommer hända månaden efter lansering.

Känner du att det är mycket att tänka på är du välkommen att kontakta oss. Vi har en stor vana av att göra sådana här migreringar och få det att fungera i verkligheten. Vi säkerställer att det är ordning och reda. Välkommen.

SEO-misstag 6: Ett projekt utan slut


Transkribering av videon: ”SEO-miss 6: Ett projekt utan slut”

Hej! Välkommen till min serie om SEO-missar. Det här är missuppfattning nummer sex.

Det finns en uppfattning där ute om att SEO är ett evighetsprojekt. Det är en dålig uppfattning att gå och bära på. Det betyder massvis med konsekvenser om det vore sant. Man blir aldrig färdig. Man måste allokera oändliga mängder resurser. Man kan alltid skylla på någonting när det går fel. Det är inte ett produktivt sätt att se det på. Det är faktiskt tvärt om. SEO som aktivitet är ett utmärkt projekt med ett tydligt mål, tydlig resursallokering och tydlig tidslimit. När du ser SEO så blir du mycket mer produktiv än när du ser det som ett evighetsprojekt.

En webbsida kan brytas ned i sektioner. Man kan jobba med en sektion med ett tydligt mål. En webbsida kan brytas ned i typer av sökmotoroptimering. Vi har fyra typer av SEO. Content, teknik, användarupplevelse och länkar. Var för sig kan bli ett projekt med tydliga mål Man behöver inte göra ett jätteprojekt som är hela sajten, alla sökord, information och kommersiella ord. Man kan bryta ned SEO i projekt genom att bryta ned problemen som behöver lösas, allokera en budget, göra en planering och en tidsplan. Detta beteende i sig ökar sannolikheten att SEO går så bra som du vill att det ska gå och undviker misslyckade SEO-projekt. När det finns budget och mål som man kan passa in i företaget blir det mycket lättare.

Tack.

SEO-misstag 7: Ingen planering

Transkribering av videon: ”SEO-missgrepp 7: Ingen planering”

Hej, jag heter Christian. Välkomna till avsnitt nr. 7 om misstag SEO-projekt. Idag ska vi prata om bristen på planering.

Så, varför är planering viktigt? Jo, tänk såhär: SEO är inte SEO. SEO är fyra saker – teknik, content, användarupplevelse och externa länkar till din sajt. Då förstår ni att SEO är komplext, man har en teknikavdelning, en contentavdelning, användarupplevelsen sköts av en extern byrå och ingen vet hur man får länkar. Att få detta att fungera hos en kund kräver såklart planering.

Det finns också en komplexitet i detta, för det handlar såklart inte bara om aktiviteter. De grundläggande processerna är att man ska ta företagets resurser, konsulter och anställda och omvandla dessa till ranking som ska bli trafik och som sen ska bli konvertering eller måluppfyllelse enligt den affären man har. Ni hör, det är en ganska komplex process som inte är helt förutsägbar. Därför behöver man planera. Komplex process och komplex miljö.

Ni hör själva att det inte är helt lätt att få till den här planeringen. Det kräver en viss insikt om hur SEO fungerar, det går inte bara att själv sätta sig och få ordning på det. Det är också denna komplexitet som är anledningen till att det därute mest duttas med SEO, som leder till misslyckande SEO. Man slafsar till lite nya titeltaggar och lite länkar från någon SEO-byrås sajtnätverk. Men för att man ska lyckas på riktigt behöver man få till planeringen. Du kommer inte undan den här komplexiteten vare sig du vill det eller inte. Det är inte ett val du kan göra utan det är en konsekvens av företagets situation och komplexiteten inom SEO.

Så vad tycker jag att en planering ska innehålla för att den ska vara funktionell? Det handlar om vad som ska göras, när det ska göras, vem som ska göra det och hur man ska göra det – alla företag har en unik miljö. Utöver det måste man ha en uppfattning om projektets ekonomi. Ingen ekonomi = inget genomförande. Man måste också ta fram noggranna mål och hur man mäter dessa mål.

Kan man få ihop dessa sex parametrar, ökar sannolikheten för att nå dit man vill, det vill säga de åtråvärda topp-placeringarna. Om du inte planerar projektet, minskar sannolikheten dramatiskt för att du uppnår det du vill.

Tycker du också att planering är viktigt? Då är du precis som vi och då tycker jag att vi ska jobba ihop. Hör av dig.

SEO-misstag 8: Värdet av SEO


Transkribering av videon: ”SEO-misstag 8: Värdet av SEO”

Hej, jag heter Christian, och som jag tror att ni vet vid det här laget så driver jag en byrå som heter TopDog. Vi jobbar med content och SEO. Detta är video nummer åtta i min serie om SEO-felgrepp. Det vi ska prata om idag handlar om att man inte vet värdet av sökmotoroptimering.

Det får två konsekvenser:

  1. Man gör felaktiga prioriteringar: När du inte vet värdet av SEO så blir det svårt att jämföra SEO-projekt eller SEO-förbättringar med annan digital marknadsföring och andra aktiviteter på bolaget. Det vill säga blir det rimligt att du inte fattar rätt prioriteringsbeslut.
  2. Den andra konsekvensen när man inte vet värdet – för värdet har ju inte bara med värdet att göra utan det är också resan dit – är att du allokerar fel mängd resurser för att göra din SEO-förbättring. Speciellt med tanke på att diskussionerna i SEO-branschen nästan alltid handlar om hur mycket SEO-konsulten ska kosta och aldrig om vad som ska uppnås eller vilka hinder som behöver överkommas.

Så, hur löser vi då detta problem? Det finns några enkla sätt att ändå approximera värdet av SEO, som du kanske inte behöver mig till. Jag hade gått till ert Adwords-konto (Google Ads-konto) och laddat ner de viktiga orden där. Därefter hade jag gått till Ahrefs eller SEMrush och letat upp sökvolymerna på orden. Sen hade jag letat upp data som pekar på hur många som klickar på ett ord på plats ett, plats två eller tre och tryckt in de procentsiffrorna. Ut ur detta kommer värdet av SEO att trilla, på ett ungefär.

Man kan också göra det lätt för sig. Jag brukar säga lite schablonmässigt att om man lägger mer än 30 tusen i månaden på Adwords (numera Google Ads) så kommer SEO att löna sig. Det finns självklart några undantag, men det är ändå en god grundregel.

Men om du hellre vill att jag ska gräva upp värdet på er SEO – tveka inte att kontakta mig. Det är någonting jag har gjort många gånger. Du kan också googla ”SEO värde” så ser du vår artikel i ämnet där du kan läsa ännu mer. Välkommen.

SEO-misstag 9: SEO är oförutsägbart

Transkribering av videon: ”SEO-misstag 9: SEO är oförutsägbart”

Hej, välkomna till video nummer nio i min serie om SEO-misstag. Jag heter Christian, och som ni säkert hört mig säga förr, driver jag en SEO- och contentbyrå som heter Topdog.

Det finns en uppfattning därute som är väldigt skadlig. De människor som går och bär på den missuppfattningen om SEO projekt gör inte lyckad sökmotoroptimering. Det är en uppfattning om att SEO inte är förutsägbart. Då förstår ni också varför den är skadlig, för har man den ansatsen så investerar man alltid för lite pengar och därmed gör man det också på sätt och vis oförutsägbart. Men för att vi ska hantera den här missuppfattningen så behöver vi veta lite mer om Google.

Google har ett mål: Fantastiska sökresultat. Googles produkt är inte annonser – googles produkt är de tio blå länkarna, det är kärnan i Google. Annonserna är bara en nice spinoff på den här produkten. Det Google vill göra är att så fort som möjligt leverera bra sökresultat för deras användare. Då kommer fler användare att använda Google mer, och då kan de tjäna mer pengar på annonserna.

Så Googles beteende är förutsägbart. Det betyder att SEO till stor del, inte till hundra procent men till stor del, måste handla om att göra Googles sökresultat och användarupplevelsen bättre. Har man den ansatsen så kommer SEO att bli mer förutsägbart.

Den andra ingående parametern är att folk inte vet vad sökmotoroptimering är. Man har en uppfattning om att man vill förbättra sin SEO, men SEO i sig är aldrig ett problem. SEO är en process för att hantera sina affärsproblem och uppnå de mål man har.

Så SEO är fyra saker. Det är teknik, content, text – Google har en textsökmotor – det är användarupplevelse, det är externa länkar till er sajt. Det man gör för att sökresultaten ska bli bättre är att man jobbar med dessa fyra. Man förbättrar dessa fyra faktorer. Man förbättrar er sajt. Man förbättrar det specifika innehållet, den specifika användarupplevelsen, tekniken som styr genereringen av det här innehållet och man påverkar kännedomen om er sajt: Att fler människor väljer att länka till den här biten av innehåll och således skickar en signal till Google om att det här är kvalitet.

Det är såhär man gör SEO. Så SEO blir förutsägbart när du ser det på det här sättet och undslipper  misslyckade SEO-projekt. Jag hoppas att du ser SEO som mer förutsägbart nu än vad du gjorde för fyra minuter sedan. Med det sagt, kan det fortfarande vara svårt att själv göra SEO förutsägbart. Men, vill du jobba med en byrå som jobbar med att säkerställa att SEO är mer förutsägbart – kontakta mig.

Tack och hej.

Det största SEO-misstaget: Överlämna all SEO till marknadsavdelningen

Transkribering av video:

SEO är ett komplext problem

Hej! Idag ska vi prata om den största missen som finns inom SEO. Kanske är det lite kaxigt av mig att benämna att det finns ett stort misstag som man kan göra, men jag tror att det finns ett sådant. Det är inte att lägga in sök-URL:er i er XML-sitemap som är det största felet man kan göra utan det är ett organisatoriskt fel. Det största felet är att låta marknadsavdelningen till 100 % hantera SEO. Det är inte ett felgrepp för att marknadsavdelningen är dålig på det, det är inte det, det är de inte, generellt inte i alla fall, utan det beror på att SEO är ett komplext problem som sträcker sig över flera avdelningar.

SEO består av fyra delar

Sökmotoroptimering är fyra saker: teknik, content, externa länkar och användarupplevelse. Alla dessa fyra ligger inte enbart på marknadsavdelningen. Det man behöver göra är att lyfta frågan om SEO en nivå till, till ledningsgruppen. Där måste beslutet fattas. Det som händer när beslutet fattas i ledningsgruppen och det beslutet rinner ner i organisationen är att då kommer avdelningarna som hantera de fyra aspekterna och någon som är ansvarig för marknadsavdelningen att fungera. Det är nämligen så att om man bara låter en avdelning hantera detta, till exempel marknadsavdelningen, det enda de får lov att bestämma över är till exempel innehållet, så kommer man inte att få det resultat man vill. Man kan fortfarande få ett positivt resultat, men man kommer inte att få den här “hockey sticken” som innebär att ha toppositioner, och det är av det skälet man bör lyfta frågan om sökmotoroptimering av hemsidan en nivå till. Det är också då man krattar manegen för ett lyckat seo projekt.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.