Av

Uppdaterad: Augusti 17, 2023

SEO och Artificiell intelligens (AI)

Alla pratar om det just nu: ChatGPT – eller i ett lite bredare sammanhang AI generellt sett. För oss som arbetar med sökmotoroptimering är SEO och AI ett ämne som inte bara väcker vår nyfikenhet som en av flera SEO-trender. Vi på Topdog använder redan artificiell intelligens för att öka vår produktivitet, men faktiskt även kvaliteten på vad vi gör.

Kommer Topdog och andra SEO-byårer att ersättas av AI? Vi tror inte det. Jag höll ett SEO webbinarium på temat ”5 AI-recept för effektivare Ehandels-SEO”. Där förklarar jag varför.

Här kan du se min presentation och höra vad jag svarade på alla bra frågor som jag fick från deltagarna:


Ta del av Christians presentation här.

1. Vad tycker Google om AI-content?

Accepterar Google content som skapats med AI? Det finns inte ett svar på frågan utan ”det beror på”.

Låt mig visa två exempel.

Här har vi en webbplats som under en kort tid nådde stor framgång med sitt AI-innehåll, men som Google sedan valde att i princip radera från sökresultaten:

Grafen visar vad Google tycker om ai-skriver content.

Men det finns även många exempel på hur AI-texter tagit sig bra i Sökresultaten, uppnått och behållit ranking och därmed även organiska besökare.

En sådan sajt är CNET som experimenterar med texter som skapats med artificiell intelligens och som attraherar trafik från Google:

CNET artiklar får trafik från Google

Vad är hemligheten? Innehåll som redigerats och kontrollerats av en människa kan ha en större chans att bli accepterat av Google eftersom det ökar chansen att vara vad Google kallar för kvalitetsinnehåll.

Vad är då kvalitetsinnehåll enligt Google?

För Google är kvalitetsinnehåll sådant innehåll som användarna uppskattar. Sökresultaten är Googles ”produkt” och man vill erbjuda en så bra produkt som möjligt ur ett användarperspektiv.

För att förstå detta kan vi titta på Googles riktlinjer – och de är tydliga.

Enligt Google är kvalitetsinnehåll:

  • Skapat för en viss publik
  • Innehåller expertis (E-A-T)
  • Är pålitligt och trovärdigt
  • Tillgodoser användarens behov

Det är kvaliteten på innehållet som avgör om Google accepterar ett visst innehåll eller inte.

Hur det framställts spelar egentligen ingen roll. SEO-texter som skapats med AI som exempelvis Chat GPT är alltså OK om de håller kvalitetsmåttet.

Men om en text genererats fram automatiskt, inklusive med AI, med det enda målet att manipulera sökresultaten, ja då är det emot Googles riktlinjer. Då är det spam.

Den slutgiltiga bekräftelsen på att det innehåll du skapat är kvalitetsinnehåll är när det rankar överst i sökresultaten. Det innebär att innehållet klarat Googles tuffa bedömning. Även om det är framställt med AI.

Sökmotoroptimering och AI som hjälpmedel

Om du tittar på punkterna ovan för vad som är kvalitetsinnehåll enligt Google är det ganska lätt att förstå varför AI inte kan lösa all SEO på egen hand. Det behövs alltjämt handpåläggning från en människa för att det ska bli bra.

AI kan producera välskrivna texter, men det krävs mer än så för att de ska klassas som kvalitetstexter. Du som människa tillför din expertis. Du ser helheten och ser till så att innehållet (varje enskild sida) och webbplatsen (som helhet) upplevs som pålitliga. Du som människa är också mycket bättre på att förstå hur användarens behov ska tillgodoses.

Dessa är samtidigt svagheter hos AI och därför kan det, i varje fall i dagsläget, inte ersätta en människa. AI kan hjälpa till men inte klara sig självt.

2. SEO och AI – verktyg

De verktyg som finns för sökmotoroptimering med AI ska därför ses som en assistens, snarare att fungera som en ”magic bullet” som kan framställa allt på egen hand och sköta din SEO.

Verktygen kan hjälpa till att snabba upp processen och öka kvaliteten på outputen men är inget substitut för content och sökmotoroptimering som gjorts av en människa.

Det finns mängder med SEO-verktyg som tar hjälp av AI. Vi på Topdog använder primärt två verktyg: Jasper och ChatGTP

Jasper

Så fungerar contet skrivet av ai:n Jasper

Jasper kan användas för att accelerera contentproduktionen och samtidigt öka SEO-kvaliteten. Det är användarvänligt, har bra support och innehåller många mallar för vanliga uppgifter. Programmet är specialiserat på sökmotoroptimering.

Samtidigt är det dyrt. Innehållet är många gånger bristfälligt och måste korrekturläsas. Det händer också att den upprepar vissa nyckelord alltför frekvent (keyword stuffing). Jasper klarar inte heller av tabeller.

ChatGPT

Fördelar och nackdelar med ChatPGT

Chat GPT är inte alls specialiserat på det sätt som Jasper är, vilket därmed kräver liter mer inputs av användaren. Men det skapar samtidigt möjligheter. Detta är vårt främsta go to-verktyg idag.

ChatGPT klarar många olika typer av uppgifter och är mycket anpassningsbart. Det finns flera addons för att utöka funktionaliteten. Detta program klarar även både kod och tabeller.

Men även detta AI-verktyg för SEO har sina nackdelar. Precis som med Jasper behöver innehållet korrekturläsas. Databasen är från 2021 vilket innebär att den inte innehåller aktuell information och den information som den matar ut måste dubbelkollas.

Till skillnad från Jasper är ChatGPT inte heller så bra på att hantera konceptet sökord.

3. Prompter för ChatGPT och SEO

ChatGPT fungerar med hjälp av så kallade prompter. Det är instruktioner om vad användaren vill att AI genererar och hur outputen ska se ut.

Som man frågar får man svar heter det och det gäller även med Chat GPT. Att bara skriva något vagt som ”Skriv en blogg om hudkräm” ger för det mesta också ett oprecist och svävande resultat.

I min presentation visade jag exempel på fem olika prompter för ChatGPT. Detta var de uppgifter som de löste:

  1. Content för landningssidor – copy och upplägg för en landningssida som konverterar bra, inklusive typ av bilder, deras placering och call to action (CTA).
  2. Idéer till content – låta ChatGPT brainstorma olika förslag på tema för ett blogginlägg.
  3. Kategori- eller filtertext till e-handel – AI är bra på att skriva SEO-texter för en webbutiks kategorier och filtervyer.
  4. Ny produkttext utifrån befintlig text – med ChatGPT är det lätt att skapa en unik produkttext utifrån en befintlig text, exempelvis från en konkurrent eller leverantör.
  5. Skapa tabeller – Chat GPT kan göra fina jämförelsetabeller och andra tabeller.

Titta på videon så får du se exakt hur jag formulerade dessa, vad resultatet blev och mina tankar kring dessa AI-prompter för SEO.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.