Av

Uppdaterad: December 24, 2021

Varför gör man sökmotoroptimering?

Christian Rudolf diskuterar frågan Varför gör man sökmotoroptimering och svarar utifrån tre olika aspekter.

Transkribering av videon:
Idag ska vi prata om den enkla frågan; Varför man gör sökmotoroptimering? Det kan tyckas som en trivial och självklar fråga, men jag tror att det finns rätt många nyanser att reda ut. Det enkla svaret på varför man gör sökmotoroptimering är att 50 – 70 miljoner svenskar ställer frågor till Google varje dag. Och många av de frågorna är relevanta för er affär, och då vill man synas. Det är det enkla svaret.

Möta behovet att köpa

Det något mer komplicerade svaret är att ungefär för 10 procent av de här 50 – 70 miljoner frågorna har användarna kreditkortet i handen. Man kommer inom 50 – 30 minuter att ha spenderat en peng. Det är också detta som är anledningen till Googles storhet. Man lyckas aggregera den här värdefulla köpefterfrågan på internet och på något sätt kanalisera den till sitt AdWordssystem och indirekt till de organiska klicken och sedan till SEO.

Besvara användarnas frågor

Det finns också en tredje anledning. Det varierar lite, men ni kan räkna med att i ungefär 50 procent av alla sökningar i svenska Google har användaren en fråga. Exempelvis “Vad är amortering?”. Trafiken från de här sökningarna landar väldigt ofta hos olika mediabolag, eftersom de producerar stora mängder content som hjälper till att besvara användarnas frågor. Den trafiken säljs sedan vidare till dig – dyrt!

Skapa innehåll som är relevant för användarna

Så det du kan göra är att själv möta de här frågorna. Sysslar du med bolån, då är det ju relevant att prata om amortering. Det är inte lika kommersiellt som bolån, men det gör en mer relevant för bolån och de som har olika typer av frågeställningar kring bolån eller amortering, de är inte så långt ifrån att ta ett bolån, så du vill ju ändå prata med dem. De är relevanta för dig och du vill påverka dem genom att hjälpa dem. Att hjälpa människor att hitta svaren på sina frågor är är bland det mest varumärkesförbättrande du kan göra. Du kan bara jämföra det med en bra expedit i en butik, som hjälper kunden. Den expediten ser till att ni säljer mer. När expediten besvarar frågorna så kommer köpet.

Med det vill jag egentligen poängtera för dig att de här 50 procenten, de här 25 – 35 miljoner sökningarna, de är lika öppna för dig som företagare eller företag som de är för mediabolagen. Du kan lika gärna få dem och slippa att betala mediabolagen dyrt.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.