Av

Uppdaterad: December 23, 2021

AMP Förklarat av Topdog

AMP är en ny  öppen standard från Google. Den kan lättast beskrivas som en nedbantad html/JS standard. AMP kan ses som ett svar på Facebooks instant articles eller Apple news. AMP står för Accelerated Mobile Pages. Det är ett HTML-ramverk som gör att det går mycket snabbt att läsa in bland annat webbsidor på mobila enheter.

Vad är AMP?

AMP är ett ramverk från Google för att göra innehåll på nätet för mobila enheter snabbare och enklare att använda. Standarden bygger på öppen källkod och utvecklas inom vad som kallas för AMP Open Source Project. Denna teknik kan lättast beskrivas som en nedbantad HTML/JS-standard. AMP kan ses som ett svar på Facebooks Instant Articles eller Apple News.

AMP består av fyra grenar:

  • Webbplatser
  • Web Stories
  • Ads
  • E-mail

AMP SEO

AMP-webbplatser

Hemsidor som är skapade med AMP ser bra ut, är smidiga att navigera och laddar på ett ögonblick. Tekniken gör att koden blir enklare och mer städad. Samtidigt är den flexibel tack vare CSS. AMP HTML består av olika byggstenar som var och en är optimerade för att ge bästa möjliga prestanda.

Eftersom webbplatser som är byggda med AMP är fjäderlätta laddas de mycket snabbt. Förutom att ge en utmärkt användarupplevelse finns det även fördelar för en webbplats
sökmotoroptimering – SEO.

Vad är AMP Web Stories

Du kan använda AMP för att skapa så kallade Web Stories. Det är ett sätt att lägga in visuella element som exempelvis animationer eller interaktiva moment webbplatser och i appar. Precis som AMP webbplatser laddar Web Stories blixtsnabbt. Flexibiliteten är stor och du som publicist är varken begränsad någon särskild plattform eller ekosystem utan kodsnuttarna kan delas fritt mellan olika miljöer.

Vad är AMP Ads

AMP Ads är en standard för att skapa mycket snabba och lätta annonser som skapar minimalt med avbrott för användaren. Detta kan öka synligheten och CTR, vilket leder till en effektivare och mer lönsam annonsering – en högre ROI.

AMP E-mail

AMP e-mail gör det möjligt att skapa en mer dynamisk upplevelse för epost samtidigt som det är säkert. Genom att använda AMP-HTML i e-mailmeddelandet låter du läsaren interagera med innehållet vilket är en stor skillnad från traditionella statiska e-postmeddelanden.

Kort historik – när lanserades AMP?

  • Idén bakom AMP blev offentlig 7 oktober 2015.
  • Redan den 23 februari 2016 lanserades tekniken officiellt genom att den började dyka upp i Googles sökresultat.
  • I augusti 2016 kom Google med beskedet att AMP sidor kan visas i hela deras index.
  • Den 18 september 2018 blev det klart att tekniken i framtiden skulle förvaltas genom öppen källkod.

Varför skapades AMP?

Allt fler använder smartphones eller surfplattor för att surfa på nätet. AMP skapades för att göra internetanvändandet snabbare och enklare på mobila enheter. Redan 2010 berättade BBC att mer än fem miljarder människor redan använder Internet via mobilen. Fem år senare hade antalet mobilanvändare gått om antalet som använder stationär dator för sin internetåtkomst.

Problemet var bara att användarupplevelsen på mobila enheter många gånger var sämre än den på datorer. Trots att allt fler webbsajter utvecklas med responsiva och mobilanpassade versioner är det inte alltid de är så lättnavigerade. Låg hastighet och långsamma laddningstider var också ett problem, trots att allt fler fick tillgång till snabbare 4G-uppkoppling. Lösningen var AMP.

Vad är Google AMP?

Google lanserade standarden AMP för att råda bot på dessa problem med svår navigering och långsamma laddningstider på mobil och surfplatta. Sökmotorjätten såg det som ett problem för användarna när slöa webbsidor finns i Googles mobila sökresultat. Googles användare vill helt enkelt inte vänta 3-5 sekunder eller mer på att en webbsida ska ladda på mobilen.

Formatet AMP är framförallt framtaget för publicister. Med allt tyngre grafik, aggressiva popups, trejdepartsskript och annonser har användarupplevelsen gradvis försämrats. Idén bakom AMP var att ge dessa publicister ett sätt att ge läsarna en bättre och snabbare läsupplevelse.

AMP och SEO

Eftersom allt fler använder mobila enheter är det viktigare än någonsin att göra sitt bästa för att skapa en optimal användarupplevelse även när användaren inte sitter på en stationär
dator.

Detta är viktigt – inte bara för dina användare – utan även för webbplatsens chanser att ranka bra. Google har gradvis börjat ta mer och mer hänsyn till hur mobilanpassad en webbsajt är. Enligt deras ”mobile first”-princip ska varje sökning alltid visa de bästa resultaten beroende på vilken enhet användaren använder.

Sidor som är mobilt anpassade får då förtur på mobila enheter. Det är en viktig anledning till varför AMP kan vara bra för SEO.

Men det är inte allt. AMP är även bra för Google sökmotoroptimering och konverteringar för att:

  • Hastigheten på en webbplats är en av rankingfaktorerna.
  • Bättre ranking i SERP:en.
  • Bättre CTR i Google.
  • Det finns rykten om att AMP i sig kommer att bli en rankingfaktor.
  • Konverteringsgraden brukar öka signifikant när laddningstiden minskar.

Av dessa anledningar kan det även vara värt att överväga att använda AMP som del av din strategi för content marketing.

AMP HTML

Rent tekniskt är AMP en avskalad version av HTML, enklare än den HTML5 som används som standard för webbsidor.

Men egentligen är det mer än så. Det hela är en trestegsraket:

  • HTML – AMP består av en nedbantad version av HTML med vissa egna unika taggar.
  • JS – JavaScript används för att hämta resurser. Koden kommer från ett speciellt bibliotek.
  • CDN – Ett särskilt Content Delivery Network som kallas för AMP Cache ger extra prestanda.

Hur lägger man till AMP HTML?

Du skapar en särskild AMP-version av en hemsida genom att lägga till ⚡> eller innan headern. Precis som ”vanliga” HTML5-sidor finns både och .

AMP-sidan ska ha en definierad charset, exempelvis i headern. Dessutom måste du ladda AMP-JS-biblioteket med så tidigt som möjligt i .

En canonical används för att peka till den version av sidan som inte är i AMP, i den mån en sådan finns: . Dessutom behöver du ange en responsiv viewport och en så kallad CSS boilerplate som laddas innan AMP JS har körts igång. Du kan läsa mer om dessa tekniska detaljer på AMP-projektets hemsida. Egentligen är det inte alls särskilt svårt, speciellt inte om du använder WordPress.

AMP för WordPress med plugin

Många bloggar, företagssidor och nyhetssajter använder WordPress som CMS. AMP finns inte inbyggt men är mycket lätt att installera med en insticksmodul (plugin).

Det finns flera gratis alternativ. Två av mest använda är:

  • Den officiella insticksmodulen från AMP Project Contributors.
  • AMP for WP som faktiskt fått både fler och bättre betyg än det officiella plugin:et.

Fördelarna med att använda en insticksmodul för AMP i WordPress är flera:

  • Enkelt att komma igång på bara några klick.
  • Automatisk visning av rätt version beroende på den enhet användarens har.
  • SEO-optimerat från start.
  • Lätt att välja tema (design).
  • Enkelt att lägga in annonser i content.
  • Integrering med Google Analytics.
  • Möjlighet till avancerade inställningar utan att koda.

AMP och Ehandel

AMP är en av de kommande trenderna inom e-handel. Med dagens teknik går det att skapa en blixtsnabb webbutik med denna standard. I princip allt innehåll som finns i en onlinebutik får plats. Startsida, produktsidor och kategorisidor. Nu för tiden går det till och med att visa dynamiskt innehåll samt ha varukorg och kassa direkt i AMP. När kunderna får rätt information snabbare kan det ha en positiv inverkan på konverteringsgraden i butiken.

Fördelar med AMP

Det finns många fördelar med AMP – oavsett om det är i WordPress eller inte:

  • Det är gratis!
  • Öppen källkod
  • Snabbare laddningshastighet
  • Fler besökare från Google
  • Kan öka konverteringsgraden
  • Automatisk bildoptimering
  • Konvertering till WebP-formatet för bilder

Nackdelar med AMP

Det finns även vissa möjliga nackdelar:

  • Kan vara lite svårt att implementera (om du inte använder WordPress)
  • En parallell plattform till HTML5
  • Riska att du tappar fokus på mobilanpassningen av de vanliga sidorna
  • Kan bli stökigare i statistiken i Google Analytics
  • Vissa äldre webbläsare stöds inte
Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.