Varför Google är så viktigt inom Content Marketing Lyssna här!

hide

Sökmotoroptimering för stora varumärken!

nav-trigger

Av in augusti 22, 2016

Vad är AMP

Innehållsförteckning

    Dela här

    AMP är en ny  öppen standard från Google. Den kan lättast beskrivas som en nedbantad html/JS standard. AMP kan ses som ett svar på Facebooks instant articles eller Apple news.

    Vad är AMP

    Anledningen till att Google lanserat denna nya standard är att Google anser att sitespeed är ett problem för webbsidor som finns i Googles mobila sökresultat. Googles användare vill inte vänta 3-5 sekunder på att en extern webbsida skall ladda så att användarna kan konsumera innehållet i sin mobiltelefon.

    Formatet AMP är framförallt framtaget för publicister. Denna typ av aktörer har under lång tid försämrat upplevelsen  och laddtiden för sina användare. Man har aggressiva popups, många tredjepartskript och mycket annonser som skall laddas. Ett objektivt bevis för detta är den snabba ökningen av adblockers.

    Tanken är att publicster skall använda AMP  och därmed ge sina användare en förbättrad upplevelse. Google kommer då att känna sig trygg att visa AMP länkar med publicsternas innehåll i sina sökresultat.

    AMP lanserades 23 februari 2016. I augusti 2016 kom Google med beskedet att AMP sidor kan visas i hela deras index.

    Länk till webbsidan där AMP standarden beskrivs!

    Länk till Searchenginelands samlingsida om standarden AMP

    Christian Rudolf

    Christian Rudolf

    Ägare av Topdog!

    Christian är Topdogs ägare och Senior Sökmotorkonsult med +10000 timmar av Sökmotoroptimering & Processutveckling för internetmarknadsföring för de allra svåraste segmenten i Google.

    Ställ gärna en fråga angående artikeln

    *