Av

Uppdaterad: April 20, 2024

Vad är Google SGE (AI-sök) och hur påverkar det ehandlarnas affär (video)

Google SGE, sökmotorns nya AI-sök, kommer att förändra hur vi söker efter information på nätet. I förlängningen medför det att sajtägare, i synnerhet e-handlare, behöver tänka till ett extra varv kring sin SEO i Google.

I videon och texten nedan går Topdogs grundare Christian Rudolf igenom hur prototypen för Google SGE ser ut och hur du som e-handlare kan komma att påverkas när denna version av sökmotorn släpps i Sverige. Du får även sju konkreta tips på hur du kan förbereda din webbutik.

Här kan du ta del av Christians presentation.

Vad är Google SGE?

Google SGE är en ny sökfunktion som bygger på artificiell intelligens (AI-sök). Den gör det möjligt för dig som användare att på ett interaktivt sätt snabbt få en sammanfattning av det viktigaste på en webbsida och från olika källor direkt i sökresultaten.

SGE står för Search Generative Experience, vilket syftar på generativ AI, en typ av artificiell intelligens som skapar nya resultat baserat på inlärda mönster och data.

Sökfunktionen finns bara på några få marknader än men beräknas lanseras skarpt i Sverige och övriga världen under 2024.

Här är några av de huvudsakliga funktionerna och fördelarna med SGE:

  1. Sammanfattning av information: Istället för att behöva klicka på flera länkar och leta igenom olika källor för att få en översikt över ett ämne, ger SGE en sammanfattning av viktig information direkt i sökresultaten. Detta hjälper användare att snabbt förstå ett ämne.
  2. Interaktiv konversation: SGE möjliggör interaktion med sökmotorn. Användare kan ställa följdfrågor och få mer information om det de söker efter. Detta skapar en mer konversationsliknande sökupplevelse.
  3. Shoppinghjälp: SGE kan hjälpa användare med sina shoppingbeslut genom att ge en översikt över produkter och recensioner samt relevanta detaljer om priser och tillgänglighet.
  4. Sammanvägning av källor: SGE fokuserar på att erbjuda användare olika perspektiv och källor för att hjälpa dem att fatta välgrundade beslut.

Google SGE ska inte blandas ihop med Bard, som är sökmotorns chatbot, ”ChatGPT-dödaren” som den också kallas.

De nya AI sökresultaten ser mycket annorlunda ut från vad vi är vana med. Istället för en lista med artiklar från olika hemsidor får vi en sammanfattning av information utifrån en mångfald av källor. Dessutom går det att interagera med informationen och ställa följdfrågor för att förfina resultatet.

Hur påverkas e-handeln av Googles AI sök?

Googles nya sökresultat förväntas bli verklighet för allmänheten 2024. Det har potential att skaka om e-handeln. Som alltid med Googleuppdateringar ser vi vinnare och förlorare, men denna gång riskerar det att bli mer dramatiskt.

I videon berättar jag varför. Här är några av huvudpunkterna:

Breda e-handelssökningar

Breda googlesökningar som ”skor” och ”elcykel” visar i dagsläget, i de flesta fall, länkar till olika webbshoppars kategorisidor.

Med Google SGE flyttas kategorierna ner i serpen. Istället visas ett urval av produkter högst upp. Den sida som Googles AI sök genererar liknar en kategorisida med bild, produktinformation och användarrecensioner.

En trolig konsekvens är att den organiska trafik e-handlare får från Google kommer att gå från kategorier till enskilda produkter. Det är rimligt att anta att denna trafik kommer att konvertera bättre än tidigare då besökarna hittar rätt fortare.

Produktsökningar

För rena produktsökningar, exempelvis ”elcykel Blixten 3000”, verkar det inte vara så stor förändring. Det är fortfarande en lista med produkter, dock med mer detaljerad information än tidigare och med möjlighet för användaren att ställa följdfrågor till Google AI.

Varumärkessökningar

Sökningar som görs på ett specifikt varumärke blir mycket annorlunda med Googles nya AI sökmotor. Den stora skillnaden är att content från olika källor får större utrymme och till och med kan ranka före varumärket i fråga.

Plats 0 i Google är det som Google kallar för featured snippet – en sammanfattning av information utifrån användarens fråga. SGE kommer troligtvis att förbättra dessa. Då uppskattningsvis 10% av alla kommersiella sökningar innehåller featured snippet kan det få en stor effekt på trafiken till e-handeln.

Produktjämförelser

Sökresultaten i Google SGE kommer att präglas av en jämförelse av produkter, liknande prisjämförelsesajter såsom PriceRunner och Prisjakt. Detta gör att pris sannolikt blir en viktigare rankingfaktor, likaså användarbetyg. Vi kan också förvänta oss en något högre konvertering eftersom användaren redan har gjort en första analys innan han eller hon kommer till din produktsida.

Hur kan du som e-handlare förbereda dig för SGE?

Det finns konkreta åtgärder som du som e-handlare kan vidta för att förbättra chanserna att bibehålla trafiken eller rent av få fler besökare när Google SGE släpps i Sverige:

  1. Sökmotoroptimera produktsidorna: Innehåll, SEO och UX måste vara på topp.
  2. Bli mer detaljerad: Leta reda på användbara produktkaraktäristika och visa dessa på produktsidorna.
  3. Kopiera inte produkttexter: Kopiera inte texter från leverantörerna utan skriv egna istället.
  4. Fokusera på bra content: Bra innehåll verkar få en central plats i de nya sökresultaten. Skriv guider, produktjämförelser och tester.
  5. Nytt sätt att mäta: Det sätt du mäter era SEO-framgångar behöver ändras. Ett sätt kan vara att fokusera på konverteringar.
  6. Gör on-site SEO: Se över er övergripande ehandel strategi och gå igenom content, teknik och UX och se till så att allt är i gott skick – det ger dig goda förutsättningar när Googles nya AI sökresultat lanseras.
  7. Enkel riskanalys: Hur mycket trafik får sajten från featured snippets idag? Den kan potentiellt förloras över en natt.

➝ Läs också: De 12 viktigaste SEO-trenderna under 2024 och SEO och AI – 5 recept för effektivare SEO för e-handlare

Författare

Pontus