Av

Uppdaterad: Oktober 14, 2024

Popular Products – den största förändringen av sökresultat i Sverige 2024

Som e-handlare är det avgörande att hålla sig uppdaterad om de senaste funktionerna och trenderna inom digital marknadsföring – särskilt när det gäller hur dina produkter syns i Googles sökresultat. Funktionen ”Popular Products” från Google är en speländrare som direkt kan påverka din synlighet och försäljning online. I den här artikeln får du insikt i hur Google väljer vilka produkter som ska visas i dessa viktiga resultatblock, och vad du som e-handlare kan göra för att maximera dina chanser att synas.

I den här inspelningen från Topdogs webinar den 5:e september delar grundaren Christian Rudolf med sig av sina spaningar om Googles nya funktion Popular Products – den största förändringen av sökresultatet i Sverige 2024.

Här kan du ta del av Christians presentation.

Google-funktionen ”Popular Products” är en del av de organiska sökresultaten, som fokuserar på kommersiellt relaterade sökningar. Den visar ett block av populära produkter baserat på relevanta parametrar som Google väljer. Till skillnad från sponsrade annonser är dessa resultat organiska, vilket innebär att de inte är köpta utan väljs ut av Google baserat på flera faktorer, såsom produktens relevans och schemaimplementering. Funktionen syns framför allt när användare söker på ord som är relaterade till köpintentioner, exempelvis ”köpa blå klänning” eller ”köpa löparskor”.

Bild som visar vart popular products förekommer i sökresultatet, elementet finns på sökningar i Google som är relaterade till transaktioner. De kan finnas i toppen, mitten eller botten av det organiska sökresultatet. 1-3 popular products kan vara synliga i ett sökresultat.
Bild som visar vart popular products förekommer i sökresultatet

I dagsläget är funktionen relativt ny i Sverige men har funnits i USA sedan 2020. I USA visas Popular Products i cirka 12-13 % av alla sökningar på desktop, men andelen är högre för e-handelssökningar. Det finns en tydlig trend att funktionen blir allt vanligare i fler kategorier, framför allt inom områden där visuella produkter spelar en stor roll, som mode, hem och trädgård.

Diagram som visar att popular products är vanligare på desktop (57M keywords) än mobil (48M keywords).
Hur ofta förekommer popular products i sökresultaten för desktop och mobil.

Varför finns sökresultatet ”sökresultat e-handel”?

Google har implementerat denna funktion för att möta den ökande konkurrensen från stora e-handelsplattformar som Amazon. Genom att visa ett bredare utbud av produkter i sökresultaten skapar Google en mer köporienterad upplevelse för användare. Detta gör det enklare för kunder att jämföra och hitta produkter från flera olika återförsäljare direkt i sökresultaten, vilket ökar chanserna för e-handlare att synas utan att behöva betala för annonser.

Popular Products bygger på tre huvudkomponenter: shoppingfilen, produktens schema-markup och produktinnehållets kvalitet. För att produkterna ska kunna visas i Google’s populära produkter-sektion behöver dessa tre element vara korrekt implementerade. Shoppingfilen laddas upp via Google Merchant Center och innehåller produktinformation. Produktens schema-markup hjälper Google att förstå detaljer om produkten, såsom storlek, pris och recensioner, vilket förbättrar synligheten i sökresultaten. Slutligen krävs bra produktinnehåll med relevanta bilder och text för att skapa en attraktiv presentation.

För att lyckas med Popular Products krävs det att man sökmotoroptimerar sin shoppingfil, produktens schema och produktinnehåll. Det är avgörande att implementera schema markup korrekt och inkludera detaljer som storlek och pris på ett sätt som Google förstår. Dessutom bör produkterna presenteras med flera bilder av hög kvalitet, samt välskriven och säljande text som inkluderar relevanta sökord. Att regelbundet uppdatera shoppingfilen och övervaka resultat via Google Search Console är också viktigt för att se till att produkterna syns och presterar väl i Google.

Exempel på problem och fördelar

Popular Products kan vara både en fördel och en utmaning för e-handlare. Fördelarna är uppenbara: större synlighet i Googles sökresultat och en möjlighet att konkurrera med större aktörer som Amazon. Sökaren kan ofta få en bra uppfattning om priset i Popular products. Den e-handlare som kan ge lägst eller bland de lägsta priserna har en fördel då priset kommer attrahera klick när informationen är förpackad som den är i popular products. Utmaningarna ligger främst i tekniska och innehållsmässiga krav som behöver uppfyllas för att produkterna ska synas i detta block.

Kategori Problem/Fördel Exempel/Beskrivning
Visuell produktkategori Större chans att synas i Popular Products Kategorier som kläder, heminredning och trädgård har högre synlighet då de är visuellt attraktiva för konsumenterna.
Recensioner (aggregat) Recensioner aggregeras från olika plattformar Om en produkt säljs på flera sajter (ex. en löparsko), aggregeras recensioner från dessa, vilket ökar produkternas trovärdighet.
Mindre kända e-handlare Kan konkurrera med stora aktörer genom optimering av innehåll och schema Ett mindre känt företag som har optimerat sin schema-markup och produktbeskrivningar kan synas lika högt som större aktörer.
Prisfördel Billigare produkter lockar fler klick i Popular Products Ex. En billigare löparsko från en mindre känd återförsäljare kan få fler klick än dyrare varianter från större butiker.
Produktbilder Fler bilder ger högre chans till klick och synlighet Ex. En produkt med flera högkvalitativa bilder (som en klänning) fångar konsumenternas uppmärksamhet bättre än de med en bild.
Sökord (nischade) Nischade sökord ger fördel för små e-handlare Ex. En nischad term som ”midsommarklänning” gör att en mindre känd butik kan ranka högre än en större aktör med generiska ord.
Mismatch mellan shoppingfil och sajt Problem om shoppingfilen inte återspeglar hela produktutbudet Om vissa produkter saknas i shoppingfilen kommer de inte att visas i Popular Products, även om de finns på sajten.
Säsongsbetonade produkter Möjlighet att snabbt öka synligheten genom optimering Ex. Optimering av schema och innehåll för ”sommarklänningar” inför sommaren kan öka chanserna att synas i sökresultaten.
  • Product schema

Ett vanligt problem är bristande implementation av produktens schema. Om till exempel storleken på en produkt inte är korrekt taggad enligt Googles riktlinjer, kommer produkten inte att synas i sökresultaten för specifika storlekar. Fel i schema markup kan resultera i att viktiga produktdetaljer inte registreras av Google, vilket minskar chanserna att produkterna visas i Popular Products.

Schema är många detaljer i produktdatabasen som behöver vara korrekta, här kan det uppstå problem som negativt påverkar popular products.
Exempel på problem som kan uppstå i product schema.
  • Kvalitet & kvantitet content

Content av hög kvalitet och rätt kvantitet spelar en avgörande roll för hur produkterna visas. E-handlare som bara har en bild per produkt riskerar att bli förbisedd, medan konkurrenter med fler bilder kan få mer uppmärksamhet. Dessutom är relevant och säljande produkttext avgörande för att produkten ska ranka högt i Google.

Bild av två olika produkter där produkten till vänster har fler produktbilder än den till höger.
Bild av två olika produkter där produkten till vänster har fler produktbilder än den till höger.
  • Konkurrenskraftiga priser

Man får en fördel när man exempelvis rear då detta genererar ett tillägg på produktbilden med texten ”REA” vilket attraherar klicket.

Bild på sökresultat innehållande produkter på rea, de skiljer sig från övriga produkter och har en iögonfallande ruta med ordet
Bild på sökresultat innehållande produkter på rea.
  • Reviews

Recensioner är viktiga för att bygga förtroende hos kunder och påverkar också hur Google rankar produkterna. E-handlare som inte aktivt arbetar för att samla recensioner riskerar att missa synlighet i Popular Products. Google kan aggregera recensioner från flera källor, vilket innebär att en produkt med flera positiva recensioner har större chans att ranka högre.

Bild som visar hur produkter med produktrecensioner urskiljer sig från övriga sökresultat på ett positivt sätt
Bild som visar hur reviews kan aggregeras och visas vid produkter i popular products.
  • Sökord

Att ha rätt sökord i produktfilen och på produktsidan är en annan viktig faktor. Generiska sökord som ”löparsko” är vanligtvis enkla att optimera för, men mer specifika sökord, som ”midsommarklänning”, kräver extra ansträngning. Om produkttitlar och beskrivningar inte matchar de sökord användarna söker på, kan det påverka synligheten negativt.

Bilden visar hur rät sökord i produkttiteln ger en fördel i popular products, man behöver tänka på hur användaren söker och använda sig av dessa ord i sina titlar
Bild som visar hur rätt sökord i produkttiteln ger en fördel i popular products.
  • Missmatch

Det är också viktigt att shoppingfilen och innehållet på sajten är synkroniserade. Ett vanligt problem är att shoppingfilen inte reflekterar hela produktutbudet, vilket gör att Google missar vissa produkter. Google Search Console kan användas för att upptäcka dessa problem och se till att produkterna visas korrekt.

Bild som visar problemet missmatch. Shoppingfilen reflekterar inte hela produktutbudet vilket gör att Google missar vissa produkter.
Bild som visar problemet missmatch, shoppingfilen reflekterar inte hela produktutbudet. Vilket gör att Google missar vissa produkter.

Det är idag svårt att mäta exakt hur väl ens produkter presterar i Popular Products, eftersom det inte finns externa verktyg som ger en detaljerad analys. Google Search Console kan ge viss insikt genom att visa klick och visningar via merchant listings, men datan är ofta svårtolkad. För att lyckas måste e-handlare övervaka sina sökresultat och göra justeringar baserat på ökningar i klick och visningar.

Bild från Google Search Console som visar clicks, impressions, click through rate och position.
Bild från Google Search Console som visar clicks, impressions, click through rate och position.

➝ Läs också: SEO – den kompletta guiden till lyckad SEO 2024! & SEO och Artificiell Intelligens (AI)

Författare

Pontus