Av

Uppdaterad: November 28, 2022

Kreativ SEO – fem exempel

SEO är långt ifrån så torrt, tekniskt och tråkigt som många ofrälsta tycker. Det finns många kreativa lösningar att ta till. I den här videon presenterar jag fem exempel på kreativa SEO-lösningar som får även den ofrälste att dra på smilbanden. 


Transkribering av videon:

Hej! Jag heter Christian och jag driver en SEO- och contentbyrå som heter Topdog. Idag ska vi prata om kreativ SEO. Jag vet att det låter lite motsägelsefullt. De flesta människor har en ganska torr och krass syn på SEO. Det är tråkigt och tekniskt. Det är texter som ska struktureras på ett visst sätt. Det är web performance och load time. Det är inte så glamoröst och sexigt men det finns grejer som är kreativa och roliga. Just det ska vi prata om idag. Jag ska ge er fem exempel på kreativ SEO som jag hoppas förändrar synen på sökoptimering och kanske inspirerar er att göra någonting annat än det vanliga.

Var kan man vara kreativ när man jobbar med SEO? Jag skulle säga att kreativiteten kan blomma ut inom tre områden. Den kan synas i sökresultaten, i SEO content du skapar eller i länkanskaffningen till er sajt.

Exempel 1 – Emojis i sök-URL:er

Exempel nummer ett. Emojis. Jag uttalar det alltid fel och får kritik av mina kollegor. Emojis är en ganska rolig grej. Google accepterar ganska många Emoji-format. Ni kan här se ett inklippt exempel på hur vi gör. Vi har lagt Emojis i sök-URL:er.

Anledningen till att man gör så här är att URL:en sticker ut. När Googles användare ser den här symbolen så dras ögat dit. Dras ögat dit är det tätt följt av antingen tummen eller musen. Är tummen eller musen där är klicket väldigt nära. Det är inte bara en rolig grej. När du använder Emojis på rätt sätt i rätt ögonblick kommer du öka din Click-through Rate från Google och därmed din lönsamhet för SEO.

Exempel 2 – symboler i sajtens URL:er

Exempel nummer två. Man kan leka en hel del med URL:en på sajten. Ibland syns det i sökresultatet men inte alltid. På URL:en på er sajt kan ni addera olika symboler. Ni kan se ett inklippt exempel här från Topdog där vi lagt till ett förstoringsglas i våra URL:er för våra locators.

När du är på sajten och ser detta väcks en nyfikenhet och det blir enklare att komma ihåg oss och att vi var annorlunda och kul. Även här har kreativiteten alltså ett värde.

Exempel 3 – mopsar som Game of Thrones-karaktärer

Exempel nummer tre. Innehåll. Det är lätt och roligt att vara kreativ med innehåll. En av mina favoritinnehåll är innehåll med hundar. Jag har ett namn som heter Topdog. Jag är kompis med världens bästa mops. Såklart gillar jag hundar. Bland det bästa jag sett var när en person i USA klädde upp sina mopsar i Game of Thrones-karaktärer. Se den inklippta bilden.

Jag har sällan sett något så billigt flyga så många varv runt jorden. Jag är säker på att den personen bara lade en dag eller två på att få det att fungera. Det gjorde en massiv impact. Det gjorde personen i fråga genom att para ihop två fantastiska koncept. Mopsar och Game of Thrones. Ett plus ett blir tre och därmed kunde det flyga.

Exempel 4 – Red Bull Space Dive och Elon Musks Tesla Roadster

Exempel nummer fyra. Mer innehåll. Innehåll är kul och kreativt så jag fortsätter på det spåret. Det finns en person och ett företag jag tycker gör det här fantastiskt. Företaget är Red Bull. De gör väldigt mycket när det gäller innehåll. De har en enorm avdelning som pysslar med innehåll över hela jorden. En av de snyggaste sakerna jag sett dem göra är att hyra in en fallskärmshoppare som hoppar från nedersta delen av rymden eller översta delen av atmosfären utan luft. Allt filmas och är paketerat i Red Bull. Ni kan gå till Youtube för att se videon.

Personen jag tycker är fantastisk på detta är såklart Elon Musk. Man kan tycka om mycket om honom, allt från att han är en fantastisk entreprenör till att han är en halvskojare eftersom han bygger kassa bilar. Han är fantastisk duktig på marknadsföring. Han äger inte bara ett bilföretag utan också ett rymdraketsföretag. För att få PR tog han en Tesla-bil, satte fast den på en rymdraket och sköt upp den i rymden. Den är halvvägs till Pluto nu. Alla tittar på den och det är fantastiskt. Han får länkar, uppmärksamhet och ett stärkt varumärke. Läs mer här. Nu är det upp till er att inspireras.

Exempel 5 – Sveriges 20 snyggaste SEO:are

Exempel nummer fem. Tråkiga branscher. B2B är trist och svårt att göra kreativt och svårt att få till bra innehåll till. Det är så, men det går. Jag vill illustrera det med ett eget exempel.

Innan jag startade Topdog så experimenterade jag mycket med internet. Det var kul att göra olika typer av innehåll. En sak jag gjorde som hade funkat inom Digital Marknadsföring och SEO var att göra en topplista. Jag uppfann en algoritm som hette “Hunk Rank”. Hunk som snygg kille och Rank efter Googles Page Rank. Sedan lät jag Hunk Rank indexera alla manliga SEO:are och räkna ut vem som var snyggast. Sedan skrev jag en bloggpost vid namn Sveriges 20 snyggaste SEO:are och publicerade den. Inom en timme var den viral. Inom tre dagar hade 15 000 personer trillat in och tittat på de 20 snygga SEO:arna.

Den finns kvar om ni googlar “Sveriges snyggaste SEO:are”. Då ser ni hur den ser ut och hur jag gjorde. Det går att göra kul och kreativt innehåll även i tråkiga branscher. Tack för mig.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.