Av

Uppdaterad: December 05, 2021

10 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering + en quickfix

Google seo mobiluppdatering 21 april
Nu kommer en ny stor ändring i Googles algoritm, kanske den största någonsin som påverkar alla som arbetar med sökordsoptimering på google. Den kallas ”Mobilegeddon” och den handlar inte oväntat om att gynna mobilvänliga webbsidor.
Enligt Google kommer Mobilegeddon att påverka sökresultaten mer än både Panda och Pingvin, de två senaste stora förändringarna som det har skrivits mycket om.

Syftet med den nya uppdateringen är alltså att kunna urskilja vilka webbsidor som lämpar sig för läsning i mobila enheter och ge dessa en knuff i sökresultaten. (Gäller enbart för sökningar från mobila enheter.) Uppdateringen kommer att införas på alla språk som Google stöder.

Hur ”Mobilegeddon” troligen kommer fungera

Uppdateringen släpps den 21 april och detta är en sammanställning av den informationen som Google släppt och mina gissningar.

  1. Gör en sökning i mobilen så att din sida visas i sökresultatet. Om du ser texten ”Mobilvänlig sida” bredvid, ligger du bra till. Du kan även använda ett särskilt verktyg från Google och få besked redan nu ifall din sida klarar testet.
  2. Skärmdumpfrån Googles testverktyg för mobilvänlighet
    Så här ser du att din sida är mobilvänlig
  3. Om du har kopplat din sida till Googles Webmasters Tools kan du få konkreta tips på saker som du behöver rätta till om sidan ska klassas som mobilvänlig efter mobilegeddon. Tipsen finns i en rapport under Search Traffic -> Mobile Usability.
  4. Test mobilvänlighet i webmaster tools
    Såhär hittar du till testet som hjälper dig med vilka saker som måste fixas för att din webbsida skall klassas som mobilvänlig
  5. Om du har blockat CSS eller Javascript kommer den mobilvänliga etiketten inte att delas ut. Använd testet ovan för att försäkra dig om att du inte faller på en teknikalitet.
  6.  Google tycker du skall välja responsiv design när du gör tekniska val för mobilvänlighet.  Det räcker dock om din mobilvänliga sida bygger på en struktur av det här slaget: m.exempel.se. Det är en fullgod lösning för att vara mobilvänlig i Googles ögon.
  7.  Den här algoritmen arbetar i realtid. För dig innebär det att så snart du har gjort din webbsida mobilvänlig kommer Goolge att ge sidan extra sökvärde i mobila sökningar. (Det krävs förstås att Googles bot har hunnit crawla din sida först.)
  8.  Algoritmen bedömer bara enskilda sidor. Det sker ingen summering över hela sajten. Med andra ord kan dina undersidor få grön flagg som mobilvänliga även om du har några sidor på sajten som inte går att mobilanpassa av praktiska skäl.
  9.  Mobilvänligheten, eller bristen på mobilvänlighet, kommer inte att påverka sökningar som görs från en dator. I de sökningarna kommer dina sidor att förbli helt opåverkade även om de råkar vara mycket svårtillgängliga i mobilen.
  10. Mobilegeddon kommer inte att svartlista sidor som inte är mobilanpassade, det är inte den sortens uppdatering. Istället handlar det om att ge en extra vikt (troligen stor vikt) till mobilvänliga sidor när en användare använder Google i en mobil enhet. Mobilvänligheten vägs helt enkelt in i sökresultatet tillsammans med alla andra faktorer.
  11.  Det är min bedömning att Google kommer göra flera uppdateringar samtidigt med mobilegeddon. Anledningen är att Google vill ge mobilegeddon maximal impact. Man vill absolut säkerställa att den här mobiluppdateringen skickas ut med en smäll. En annan är säkert att försvåra analysen av vilka förändringar som har införts.
  12. .Kompromissa inte med hastigheten för din webbsida. Den måste ladda sjukt snabbt. Google har redan börjat testa att ha varningstexter i sökresultaten för att varna för långsamma sajter. De kommer troligen införa dessa varningstexter under andra halvåret, och då kommer din mobilvänliga etikett att kvitta. Ingen med mobiltelefon klickar på en länk till en långsam webbsida.
Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Quickfix för att få vara med i Googles mobiluppdatering

Det är fortfarande så att många företag och organisationer inte har tagit tag i det här problemet än. Kanske tillhör du dem och nu känner du en dålig känsla bubbla i magen. Tiden är kort och att bara upphandla en lösning för att få ordning på din sajt är något som tar flera veckor av dyrbar tid.

Det du kan göra som webbmaster är följande:
1. Det finns bolag som för en låg penning gör din nuvarande desig, mobilanpassad, exempelvis psd2html.com. Du kan även söka på ”Psd to Html” så hittar du fler. Bry dig inte om alla specialsidor på din webbplats, utan ta defaultmallarna. Det är troligt att merparten av din trafik från Google via en mobil redan är på dem.
2. Skapa m.dindomän.se, skicka ut koden och sätt ”canonical” tillbaka till dindomän.se.
Driver du en blogg kommer detta funka finfint och nästa gång Google crawlar din sajt kommer du få den mobilvänliga etiketten. Driver du en e-handel kommer din mobila trafik inte att kunna handla via mobilen, men så var det redan innan du gjorde denna quickfix.

En icke mobilvänlig sajt driver knappast transaktioner. Du kommer dock fortsätta få trafik via Google och merparten av dessa besökare är i ett undersökande läge. De gör sedan sin transaktion via datorn, och m h a ovanstående quickfix kan du fortsätta kommunicera med dessa kunder och därmed säkerställa att de fortfarande tar dig i beaktande när de ska göra ett köp.
Du köper mer tid att anpassa dig till denna stora förändring i internetanvändandet. För uppdateringen handlar inte om Google egentligen. Det är bara Google som anpassar sig till en fundamental förändring av hur användarna beter sig på nätet. Något du också borde göra.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.