Av

Uppdaterad: Januari 04, 2023

Data från min virala artikel om Alexander Bard + Formeln för hur du gör samma sak

För en vecka sedan blev en av mina SEO-artiklar viral på Facebook. I denna artikel får du veta vad du kan förvänta dig av en viral artikel om B2B i Sverige och hur du kan duplicera min framgång. Här är artikeln om du har missat den.
Trafikdatan från min virala artikel
Jag har bara tillgång till data som jag får via Topdogs sida på Facebook. Det är den ni ser här ovanför. Övrig trafik ingår inte, då jag antingen inte har de siffrorna eller inte har lov att publicera dem. I min grupp hade ca 330 personer tryckt ”Gilla” på artikeln. Det är alltså en ganska liten Facebook-grupp och vanligtvis får ett inlägg ca 20-40 gillningar och inga delningar när jag postar.

Detta blir effekten av en viral artikel på Facebook

  • +40 000 personer ser artikeln och ditt varumärke.
  • +7 000 personer klickar igenom och läser artikeln och umgås med dina tankar.
  • +200 gillar och delar din artikel och uppskattar den så mycket att de vill rekommendera den till sina vänner på Facebook.
  • Endast 7 personer av +40 000 väljer att ”dölja” artikeln.
  • Den får 50 kommentarer.
  • 3 personer länkar till artikeln
  • Du får ca 70 nya gillningar av din grupp på Facebook.
  • Genomsnittlig tid på artikeln på Dagens Media var +4 min.

Varför använder jag content i min marknadsföring?

För mig är inte det kommersiella den primära drivkraften. Jag tycker helt enkelt att det är roligt att skapa något och se om jag kan få det att sprida sig. För mig är det som ett spel där reglerna inte är glasklara och det finns mycket att upptäcka, precis som vilken onlinevärld som helst.

Den kommersiella nyttan av en sån här artikel är annars branding. Jag får mitt ansikte och varumärke uppvisat framför många potentiella köpare av mina tjänster, och det ökar sannolikheten att de betraktar mig som en expert. När det är dags för dem att investera i SEO blir det troligare att jag får vara med. Dels kommer de ihåg mig, dels visar jag min kompetens.

Även inom SEO är grundbulten popularitet. Google vill inte göra webbsidor populära genom att ranka dem, man vill ranka webbsidor som redan  är populära. Sett ur det perspektivet är branding och att få uppmärksamhet en kärnkompetens om man är sökmotoroptimerare.

Hur gör du för att upprepa framgången?

Detta är ingredienser som du behöver för att upprepa min framgång i sociala medier och PR
1. Brand
Jag är inget brand, däremot är Fredrik Svedjetun på Dagens Media vänlig nog att då och då låta mig skriva krönikor där, så jag kan låna hans brand, Dagens Media. Effekten av detta är att människor är flera gånger mer benägna att dela mitt innehåll. Skulle jag ha skrivit motsvarande artikel här på Topdog skulle jag nog bara klarat 50-75 delningar. Så har du inget eget brand, kolla vilka brand i din bransch som kan tänka sig att låta dig spela på deras spelplan.
2. En kändis i rubriken
Detta är ett klassiskt trick om du vill ha spridning på ditt innehåll: Använd kända namn eller varumärken. I detta fallet lyckades jag, förutom att få in Alexander Bars kända namn, även få in Volkswagen som är ett känt brand. Jag hade två brands i rubriken.
3. Bilden
Fredriks kollegor på Dagens Media är precis lika snälla som Fredrik. De tog sig tid att ta fram en bra bild som fungerar på Facebook. I just detta fallet tror jag den är bra för att man kan se mina och Alexanders ögon. Man kan också ana konflikten i bilden. Det är mellan han och mig. Konflikter drar till sig uppmärksamhet.
4. Rubriken
Rubriken som användes var inte den jag som föreslog, utan en rubrik som Fredrik valde ut. Den innehåller som sagt kända varumärken men rubriken indikerar också ett allmänintresse. Att artikeln inte bara är begränsad för det som är intresserade av sökmotoroptimering utan den påverkar alla.
5. Innehållet
Kritiken är saklig mot Alexander Bard och den är underbyggd med information om hur Google fungerar som alla kan ta till sig. Det illustreras också med ett exempel – Volkswagen – så att alla kan se effekterna av när ett företag gör fel och lyssnar på Alexander Bard.
6. Facebook Custom Audience
Detta är gnistan som tänder elden. Vet du ännu inte hur man gör för att använda detta Facebook-verktyg, behöver du omgående sätta dig ned och lära dig detta. Jag skulle uppskatta att 20-30% av framgången för alla mina artiklar på Facebook beror på att jag vet hur man använder det här verktyget.

Extratips till alla som marknadsför SEO-tjänster

Alexander Bard är ideologiskt emot SEO optimering och internetmarknadsföring. Senast stod han på stora scenen på webbdagarna och anklagade alla som jobbade med internetmarknadsföring för att vara spammare (Google förmodar jag då också).
Alexander bardkritisk mot seo
Det är inte heller första gången som Alexander Bard försöker vilseleda svenska företag. Kristoffer Wedholm upppmärksammade Alexander Bard när han senast osakligt kritiserade SEO-branschen. Så det kommer att hända igen. Det är uppenbart att Alexander Bard hyser motsvarande känslor för marknadsföring online som en IS-anhängare hyser för västerländsk kultur. Därmed kommer det att komma fler osakliga påhopp. Jobbar man med marknadsföring online kan man ha en artikel förberedd om Alexanders osaklighet, och när ett av hans uttalanden flyter upp till medieytan kan man på volley publicera en artikel som sakligt korrigerar Alexander och få lika stort genomslag som jag fick med min artikel.

Om du använder mina råd, hör gärna av dig och berätta hur det gick! Jag är nyfiken av mig.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.