Av

Uppdaterad: Maj 09, 2025

Isabelle Arding, Specialist – Content Marketing & B2B-SEO

Isabelle Arding - Contentspecialist med fokus på B2B SEO

📍 På Topdog sedan 2017

Om min roll på Topdog

Jag har arbetat på Topdog sedan 2017 och har under åren samarbetat med över 20 olika kunder och varit delaktig i ett trettiotal projekt – från industrier inom teknik och logistik till utbildning, samhällskommunikation och offentlig sektor. Min styrka ligger i att kombinera SEO och UX med ett språkdrivet och strukturerat arbetssätt. Jag tycker om att förstå användarens behov, och att hitta det innehåll och den form som får människor att klicka, läsa och konvertera.

Jag trivs särskilt bra i projekt där jag får tänka från grunden – där jag gör sökordsanalysen, föreslår sajtstruktur och planerar vilket innehåll som behövs. Det händer ofta att jag också producerar eller bearbetar texter och optimerar mot användare och konvertering. Med hjälp av AI, särskilt ChatGPT, har jag varit med och skalat upp innehållsproduktion till över 100 sidor inom ett och samma projekt – på flera språk.

Om mitt arbete

Projektledare

Leder projekt där jag ansvarat för både planering, innehåll, struktur och samordning. Det kan handla om att sätta upp mål, hålla ihop arbetsgrupper eller kommunicera mellan utvecklare, innehållsansvariga och kund. Min UGL-utbildning har varit till stor hjälp i de här sammanhangen – särskilt för att bygga förtroende, skapa tydlighet och förstå hur grupper fungerar.

B2B-SEO

Har arbetat mycket med innehåll som riktar sig till yrkesroller och beslutsfattare, där det krävs tydlighet, struktur och förmåga att förklara komplexa tjänster eller produkter. Det handlar ofta om att skapa innehåll som både driver trafik och stödjer konvertering.

Skalbar innehållsproduktion med AI

Jag har arbetat med AI-stödd innehållsproduktion i större skala – från promptmallar till publiceringsstruktur. Arbetet har ofta skett i samarbete med skribenter och översättare.

UX och designskisser

Jag ansvarar ofta för UX-analysen och tar fram strukturförslag och mockups i Figma, kopplade till contentstruktur, navigation och konvertering. 

Tekniknära innehållsarbete

I flera projekt har jag specificerat tekniska behov, testat funktioner och fungerat som länk mellan innehåll och utveckling.

Workshops och redaktionell coachning

Har hållit workshops om att skriva för användare och sökintention, och varit stöd till både kunder och kollegor i tonalitet och struktur.

Kvalitetssäkring

Läser ofta andras texter, redigerar rubriker, internlänkar och tonalitet. Jag är van att få innehåll att hålla ihop – även när flera har varit inblandade.

Samarbetsstil

Jag får ofta höra att jag är tydlig, lyhörd och konkret. Jag gillar att kombinera omtanke och resultat.

I mitt dagliga arbete jobbar jag ofta i Figma, Trello, Google Sheets, Screaming Frog, Ahrefs, Google Search Console och olika CMS. Jag växlar gärna mellan analys, struktur och text beroende på behovet i projektet.

Isabelle, Eugene och Christian från topdog

Jag har också skrivit artiklar om Content Marketing för Topdog. Här är ett exempel: Varför content marketing genom Google?

Utanför jobbet

På fritiden spelar jag steelpan i ett band sedan flera år tillbaka. Jag tycker om att röra mig – gärna genom dans och har ett stort intresse för personlig utveckling.

Hur kommer man i kontakt med mig?

Tveka inte att kontakta mig om ni behöver hjälp med sökmotoroptimering eller content marketing i bland annat StockholmUppsalaGöteborg och Malmö. Välkommen!

Mejl: [email protected]

Linkedin: www.linkedin.com/in/isabellearding

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.