Innehåll
- Vad är app store-optimering?
- Vad ingår i app store optimization
- Varför göra en app store-optimering? – fördelar
- Hur får man en app att ranka?
- Appens namn (titel)
- Underrubrik
- Beskrivning
- Nyckelord & metadata
- Betyg och recensioner
- Antal nedladdningar
- Likheter och skillnader mellan aso och seo
- Skillnader mellan aso och seo
- Viktiga skillnader mellan apple app store och google play
- Aso-verktyg
Har du en app som du vill få att ranka högt bland resultaten i Apple App Store eller Google Play? Då kommer du att ha stor nytta av att lära dig app store-optimering, eller ASO som det förkortas. I den här artikeln delar vi på Topdog med oss av våra kunskaper om vad app store optimering är, varför det är viktigt, hur det fungerar, skillnader mellan ASO och SEO – och mycket mer!
Vad är app store-optimering?
App store optimering (ASO) innebär att vidta åtgärder för att en app ska synas bättre och få fler nedladdningar i en appbutik, eller app store-sökmotor som det också kallas. ASO kan liknas vid sökmotoroptimering (SEO) för webbplatser, där målet är att ranka högre i sökresultaten.
I huvudsak handlar det om att synas på Apple App Store och Google Play och det är i huvudsak iPhone, iPad, Android-telefoner och Windows Phone som det byggs appar för.
ASO är vid sidan av betald app-annonsering ett viktigt verktyg inom digital marknadsföring av appar för mobiler och surfplattor.
På engelska kallas denna form av sökmotoroptimering för App Store Optimization, men även Mobile App SEO eller App Store Marketing.
Vad ingår i App Store Optimization
App store-optimering överlappar i mångt och mycket traditionell sökmotoroptimering (SEO).
En app store är i själva verket en slags sökmotor. Till skillnad från exempelvis sökmotorn Google innehåller den inte allt vad som finns på nätet, utan det är ett begränsat ekosystem bestående av appar för en viss typ av mobil enhet, exempelvis Apple eller Android.
För att förstå vad app store optimering är och hur den fungerar kan det hjälpa att ta en titt på vilka delar som ingår:
- Innehåll – själva appen och dess beskrivning, bilder med mera
- Indexering – hur sökmotorn hittar och registrerar appen
- Rankingfaktorer – ett sätt för sökmotorn att bestämma i vilken ordning appar ska visas och för vilka söktermer
Varför göra en app store-optimering? – Fördelar
Har du en app som du vill att folk laddar ner eller köper finns stor sannolikhet att du behöver göra en app store-optimering för att nå dina mål.
2023 rapporterades att det finns närmare 2 miljoner appar på Apple Store och över 3,5 miljoner på Google Play. För att ha en chans att synas i mängden behövs optimering.
Här är fem skäl att göra en app store optimering:
- Bättre synlighet – Med hjälp av ASO kan du synas högt upp i sökresultaten.
- Nå rätt målgrupp – Det räcker inte att synas, du måste se till att just din målgrupp hittar appen. En app store-optimering gör att appen dyker upp vid rätt söktermer.
- Lägre kostnader – Att annonsera sin app blir dyrt i längden. Genom ASO blir kostnaden per nedladdning lägre.
- Högre konverteringsgrad – Oavsett om du är beroende av annonsering eller organiska resultat hjälper app store-optimeringen att öka konverteringsgraden – att få en större andel av dem som läser beskrivningen att verkligen ladda ner appen.
- Nå ut till andra länder – En ASO kan också användas när du vill att människor i andra länder ska ta del av din app ifall du släpper den på andra språk. Lokal SEO för appar kan man kanske likna det vid.
Hur får man en app att ranka?
Det finns ett antal saker du kan göra för att få en app att ranka bra och på rätt sökord i exempelvis Google Play eller Apple App Store.
Vi kan dela in rankingfaktorerna inom ASO i primära och sekundära:
Primära ASO rankingfaktorer – Fundamentala faktorer som brukar krävas för att uppnå hög visibilitet:
- Appens namn (titel)
- Underrubrik
- Beskrivning
- Nyckelord & metadata
Sekundära ASO rankingfaktorer – Faktorer som bidrar till helhetsupplevelsen och att folk verkligen väljer att ladda ner appen:
- Antal nedladdningar
- Betyg och recensioner
Låt oss titta närmare på dessa.
Appens namn (titel)
Appens titel är det första sökarna ser. Här gäller det att göra ett gott första intryck. Kan du använda ett av nyckelorden i rubriken så ökar chanserna till ett klick med ca 10 procent enligt vissa uppskattningar.
Har appen ett namn som innehåller nyckelordet? Perfekt. Så är det till exempel för Booking.com (på engelska).
Men ofta kan det framstå som spammigt om man till vilket pris som helst ska ha med nyckelordet i namnet. Då kan du lägga in nyckelordet i slutet av titeln istället. Momondo har löst det så här i ett försök att ranka på sökorden flyg, hotell och hyrbil:
Använd gärna nyckelord i titeln men använd dem med omdöme för att inte förstöra användarupplevelsen. Tänk också på att det finns begränsat utrymme. Både Google Play och Apple App Store har en begränsning på 30 tecken i titeln.
Underrubrik
Textraden under rubriken är appens underrubrik. Den bör också optimeras och här får du en andra chans att använda några viktiga nyckelord.
Exempelvis Wolt har gjort app store-optimering genom att lägga in nyckelorden ”restauranger” och ”butiker” i sin beskrivning:
Ta vara på möjligheten att beskriva appen så bra som möjligt i rubrik och underrubrik.
Beskrivning
Produktbeskrivningen är en tredje möjlighet att öka förutsättningarna för din app att ranka. Här har du 252 tecken i Apple App Store, vilket egentligen är ganska lite. Så tänk efter vad du vill säga och formulera dig väl. I Google Play har du en kort beskrivning på 80 tecken och en lång på 4000.
Mot vad man kan tro används inte beskrivningen i sökmotorns algoritm i Apple App Store. Däremot läser användarna den, vilket kan bidra indirekt till rankingen. Appar som intresserar användaren får plus i kanten kan man säga.
I Google Play indexeras texten och nyckelord som finns där kan få appen att ranka bättre.
Nyckelord & metadata
När du skriver rubrik, underrubrik och beskrivning bör du som sagt försöka få med viktiga nyckelord.
På Apple App Store finns ännu en möjlighet att ange nyckelord – som metadata. Det finns ingen anledning att ange samma nyckelord här som i rubriken och underrubriken utan detta är din möjlighet att få med nyckelord som du inte fått in på annat håll.
Upp till 100 tecken kan du lägga in totalt och du separerar orden eller fraserna med ett komma.
På Google Play finns inte denna funktion.
Betyg och recensioner
Betyg och recensioner tillhör de sekundära rankingfaktorerna inom app store-optimering. I princip gäller att ju bättre betyg en app har desto högre upp visas den i rankingen.
Tänk efter – hur ofta har du laddat ner en app som har en stjärna? Sannolikt håller du dig, liksom de flesta andra, till appar som har minst tre stjärnor.
Därför är det viktigt att få bra användarbetyg för appen för att lyckas med sin ASO.
Först och främst behöver givetvis applikationen vara av hög kvalitet och vara buggfri. Men sedan handlar det också om att få de nöjda användarna att lämna ett betyg medan du tar hand om de missnöjda användarna innan de hunnit ge appen ett bottenbetyg.
Detta blir en utvecklingsfråga. Det kan uppnås exempelvis genom att be användare vid ett väl valt tillfälle att lämna ett betyg, till exempel efter att ha klarat första nivån på ett spel eller kommit till ett visst steg i appen.
För att kunna ta hand om användare som inte är nöjda är det viktigt att göra det lätt för dem att kontakta supporten eller utvecklaren för att få hjälp att lösa problemet.
Slutligen är det alltid positivt att svara på användarnas kommentarer, i synnerhet de negativa. Visa att du lyssnar på dem och att du tar deras kritik på allvar.
Antal nedladdningar
Slutligen har vi antalet nedladdningar som rankingfaktor, även denna sekundär, men ändå mycket viktig. Både Google Play och Apple App Store använder antal nedladdningar för att ranka apparna.
Egentligen är det inte det totala antalet nedladdningar som räknas utan hur många nedladdningar som skett den senaste tiden. En helt ny app som har laddats ner många gånger den senaste månaden kan med andra ord hamna över en gammal app som har flera miljoner nedladdningar totalt.
Förutom att erbjuda en app som folk vill ladda ner handlar denna optimering mycket om
konverteringsoptimering – att få besökaren som hittat appen att verkligen klicka på ”ladda ner”-knappen.
Bra bilder och en välgjord video för förhandsgranskning brukar kunna hjälpa till att övertyga. Men även rubrik, underrubrik och beskrivning hjälper till att bidra till helhetsupplevelsen.
Likheter och skillnader mellan ASO och SEO
Ibland kallas ASO för app store SEO. ASO och sökmotoroptimering har faktiskt mycket gemensamt. Egentligen är Apple App Store och Google Play två sökmotorer, ungefär som Google och Bing, men enbart för appar.
Likheterna är många.
I bägge fallen behövs bra innehåll som är utformat för användaren för att ge bästa möjliga användarupplevelse. En webbsida måste svara på användarens frågor på ett engagerande sätt. En app i en app store måste motsvara vad användaren söker efter och beskrivas på ett tilltalande sätt.
Både inom ASO och SEO används nyckelord för att få en ranking. Inom SEO används de bland annat i text, underrubriker, alt-texter, URL och i meta title och description. Inom ASO används nyckelord i rubrik och underrubrik i första hand men även i beskrivningen. I Apple App Store används nyckelord även i nyckelordslistan.
Inom både sökmotoroptimering och app store optimering läser sökmotorn av hur användaren reagerar på innehållet. I Google till exempel genom att mäta avvisningsfrekvens. I en app store genom betyg, recensioner och nedladdningar.
Skillnader mellan ASO och SEO
App stores skiljer sig mot de ”vanliga” sökmotorerna genom att de är slutna ekosystem, kan man säga. En app från Google Play kan till exempel inte dyka upp i Apple App Store och vice versa. Vidare visar givetvis en app store endast sökresultat som har med appar att göra.
Länkar har inte heller någon central roll inom ASO. En länk förbättrar inte rankingen direkt så som inom SEO. Däremot kan den göra så att appen visas i Google och får viktig trafik, vilket indirekt kan bidra till en högre ranking.
Läs mer om vad SEO betyder.
Viktiga skillnader mellan Apple App Store och Google Play
I grund och botten fungerar Google Play och Apple App Store på samma sätt som plattformar där användarna kan hitta och ladda ner appar.
Bägge har som mål att visa användaren bästa möjliga app för en given uppgift och bägge använder sig av ett antal metoder för att avgöra vilken app som ska visas på vilken position.
Det finns dock ett antal skillnader mellan Apple App Store och Google Play. Här är några av de främsta:
- Nyckelord i olika delar av beskrivningen: I Apple App Store räknas nyckelord endast en gång och det finns alltså ingen anledning att ha samma nyckelord i exempelvis rubrik och underrubrik. I Google Play kan det löna sig att använda de viktigaste nyckelorden mer genomgående.
- Beskrivning: Nyckelord räknas inte i Apple App Stores beskrivning men i Google Play är det en rankingfaktor.
- Nyckelordsfält: Apple App Store har ett separat fält för nyckelord. Där kan du fylla i ord som du inte fått med i rubrik och underrubrik. Något sådant finns inte i Google Play.
- Nyckelord i recensioner: Google Play indexerar recensionerna vilket innebär att nyckelord som dyker upp där kan påverka rankingen. Apple App Store tar inte hänsyn till detta.
- Möjlighet att nollställa betygen: I Apple App Store är det möjligt att nollställa betygen varje gång en ny version av en app släpps. Det kan vara bra om appen fått dåliga betyg. I Google Play är detta inte möjligt.
- Dolda faktorer: Utöver de rankingfaktorer som är allmänt kända har både Google Play och Apple App Store ett antal faktorer som är okända för allmänheten. Här kan det alltså skilja sig i hur de två plattformarna jobbar.
ASO-verktyg
Det finns ett antal verktyg för ASO. Ett verktyg för app store-optimering kan bland annat berätta vilka nyckelord som är relevanta och ge insikter i marknadstrender. Det är också vanligt att sådana webbapplikationer kan hjälpa till att utforma betald annonsering för appar.
Här är några av de populäraste ASO-verktygen:
- App Radar: Ett allt i ett-verktyg för att optimera både organiska visningar och annonsering av app i Google Play och Apple App Store.
- MobileAction: Ett av de populäraste ASO-verktygen för att hitta och hålla koll på nyckelord och se trender. Den kan även bland annat visa appuppdateringar över tid.
- ASOTools: Ett av de främsta verktygen för App Store-optimering som finns i både gratisversion och betalversion.
- AppTweak: ASO-program som används av bland andra Uber. Jämför och hitta nyckelord, spionera på konkurrerande appar och mycket mer.
- AppFollow: Ett verktyg som fokuserar på betyg och recensioner av appar. Det hjälper dig att analysera hur användarna upplever appen.