Av |

Vad Nordkorea kan Lära dig om att Fixa Länkar till din Ehandel

Nordkoreas ledare är bland det mest humoristiska som finns på jorden. Det händer stor humor, när en diktaturs propaganda- maskin, möter vår fria press. Vi skrattar åt dimensionslösheten i deras kommunikation:
Nordkorea
Media älskar det. Det är en rubrik som är för bra för att vara sann. Alla vet att det inte är sant men klickar och sprider ändå! (I bilden kan ni se delningsdata). Man skulle kunna säga att när alla vet att det är osant, då är det ok, att ljuga, bara för att alla skall få något att skratta åt. Faktum är att Nordkorea är kända för att fåna sig på en hög nivå, tex anses Kim Jong Uns pappa, uppfunnit hamburgaren och slagit elva hole in one på en runda. Senaste exemplet att Sony blivit hackat av Nordkorea för att de lanserade en film som handlar om hur Nordkoreas ledare blir mördad av amerikaner. Uppmärksamheten var så stor att filmen,  ”The Interviewsålde för 15 MUSD online, de fyra första dagarna.

Humor och/eller uppenbar lögn(det är samma sak som stor humor även om ordet lögn är starkt) är en strategi för att få uppmärksamhet. Uppmärksamhet är nämligen något som underlättar när du behöver få länkar, speciellt om du är i en bransch med produkter som är något tråkiga. Kan du finna ett sätt att på något sätt, överdriva,  om så bara lite grann, i din bransch, så har du en fördel på nätet. Nedan finner du flera exempel där företag och ehandlare lyckats med att ”överdriva” inom rimliga ramar. Denna metod ger dessa företag en fördel när de vill ha trafik, länkar och i förlängingen bättre Sökmotoroptimering.

Ehandlare ”inspirerade” av Nordkorea

Thinkgeek.com är en amerikansk ehandlare där du kan köpa saker, för Geeks, roliga grejor, som du inte finner i vanliga affärer. Exempel på detta är enhörningskött:
enhörningskött

Som ni kan se på den sociala datan, så funkar detta med enhörningar även för andra än Nordkoreas diktator. Inte nog med detta, trots att detta är uppenbart båg, köper Thinkgeeks besökare, produkten. Utöver det, tar de bilder på sig själva och skickar in till Thinkgeek. Så bra är enhörningar.

Fler exempel på märkliga eller ”påhittade” produkter som säljs på Internet.

Från ett uppmärksamhetsperspektiv är det lönsamt att twista till sina produkter lite. Det behöver inte vara en renodlad lögn men istället för att försöka få folk att länka till typ, tvättmedel, så skapar ni produkten, ”Schampoo för Enhörningar”, då den helt enkelt är lättare att få länkar till. Detta kräver ett visst mått av kreativitet och känsla för vad folk vill prata om på internet och nedan finner ni några exempel som förhoppningsvis inspirerar er. Räcker inte det, får ni höra av er till mig så skall jag hjälpa er!

Exempel 1: Ljuslykta iform av ett kvinnligt könsorgan

Att anspela på sex i förhållande till sin produkt kräver ett visst mått av mod. Genusdebatten glöder nästan alltid i Sverige och man riskerar att få en PR-örfil. Jag tycker ändå det är briljant gjort av Kosta Boda. Kollar ni noggrant i bilden ser ni den sociala datan.
Royaldesign skapar en ljuslyckta i formen av ett kvinnligt könsorgan för att få uppmärksamhetö
Nu är det både en dyr och begränsad upplaga. Kanske tur det men vill ni köpa en, så gör ni det här: (Uppdatering: Tyvärr är produkten bortagen)

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Exempel 2: Om jag sålde hundkläder på nätet, skulle jag köpa in en sådan här…

Udda hundkläder
…sedan skulle jag fråga om jag kunde få en länk härifrån eller om bilden kunde postas i denna gruppen på Facebook. En uppmärksamhetsmagnet. Har sett bilden flera gånger på Reddit.

Exempel 3: Krydda till era tråkiga B2Bprodukter

Ibland räcker det med en etikettändring för att ändra hela uppfattningen om produkten.
handtvätt med en twist

Exempel 4: Sålde jag trädgårdsgrejor skulle jag visa en alternativ tillämpning av mina produkter

Zombieyxa
Visa ett alternativt användande av era produkter

För er som inte vet det är Zombies en stor grej på nätet. TV-serien Walking Dead, är väldigt populär på internet. Det finns många fler varianter man kan göra, Zombiesäkra bilar, Zombiesäkert hus/fönster osv osv.

Exempel 5: Sålde jag lampor, skulle jag försöka ha denna i mitt sortiment

Hundlampa
Lite provocerande användning av av och på knappen för lampan

Denna vill folk garanterat dela på Facebook och du kan enkelt få upp den på humorsajter.

Exempel 6: Freakade tapeter

Tapeter med blod på
Man kan ändra lite på sin produkt som den provocerar

Att få länkar till designprodukter är generellt mycket lättare än andra produkter men i detta fallet tar man det ett steg längre. Man gör tapeter som ser ut att vara hämtade från en mördarscen.

Exempel 7: Hetare brödrostar

Man kan knappast anklaga en brödrost för att dra till sig uppmärksamhet men om du laddar den med tex, logga från ett sportlag. Blir den för det lagets fans, glödhet. Tänk er denna med en AIK logga!

Brödrost
Stämpla en logga som har mkt känslor och fanskara så blir din produkt mycket hetare

Tyvärr är det sällan billigt att använda kända sportlags varumärken. Men om du funderar lite och kollar på nätet, kan du hitta andra sammanhang.

Exempel 8: Akvarietoalett

När pratade du om toalettstolar på internet senast? Med en sådan här produkt, är det så mycket enklare att bli ett diskussionsobjekt och diskuteras dina produkter på internet, skapas länkar. I detta fallet, valde tom Aftonbladet att diskutera produkten.
akvarietoalett

Vad är det som Nordkoreas Diktator egentligen gör?

David Ogilvy har ett känt citat som låter ungefär såhär:

Pratar du med människors intellekt, skapar du insikt, pratar du med människors känslor, skapar du handling

Det är känslor som Nordkoreas diktator Kim Jong Un väcker hos oss med sin kommunikation och det är det som ovanstående produkter väcker hos oss när vi ser dem. Ta tex sprithandtvätten. En gränslöst tråkig produkt men när vi läser den etiketten väcks känslor hos oss. Om det var den kommunikationen vi mötte i verkligheten ökar sannolikheten att vi köper den dramatiskt. Samma gäller på internet men på internet finns det ett annat alternativ, förutom köp, när känslor väcks hos oss. När vi blir känslomässigt berörda vill vi dela och prata om det och ”dela och prata” på internet är länkar.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!