Såhär mobilvänliga är Sveriges ehandlare! [Infograf]
Under 2015 genomförde Google en stor mobiluppdatering. Den kallades ”Mobilegeddon”. Google hotade helt enkelt med att försämra rankingen om man inte gjorde sin webbsida användarvänlig i mobilen och därmed kraftigt försämra deras sökmotor optimering. Vid tidpunkten ifråga ansågs detta vara den största uppdateringen någonsin som Google gjort av sina sökalgoritmer. Såhär kommunicerade Google vid tidpunkten ifråga:
”This was confirmed at SMX Munich this year when Zineb Ait Bahajji of Google’s Webmaster Trends team stated that the mobile friendly algorithm will have a greater impact than Panda or Penguin.” Källa
Vad innebär Mobilegeddon?
Topdog tog 20 ehandelsannonsörer från listan över Sveriges största annonsörer i Adwords och med hjälp av Semrush undersökte vi hur stor andel av webbsidan som var mobilvänlig. Datan ser ni i infografen nedan.
Nu vet vi inte om datan är representativ för alla Sveriges ehandlare men de ehandlare som är stora annonsörer, har lyssnat på Google och anpassat sina webbsidor till mobilen, i stor utsträckning. När uppdateringen kom i april, blev alla besvikna, alla hade förväntat sig stora svängningar i sökresultaten då Google under våren hypat (hotat) denna uppdateringen. Det visade sig att det i praktiken inte var en så stor uppdatering. Det vi ser bevis på är hur inflytelserika Google är. Inför hotet att tappa en stor del av sin söktrafik, bestämde sig många ehandlare för att släppa alla andra teknikprojekt och göra sina webbsidor mobilvänliga. Därmed blev det ingen ”stor” uppdatering. När uppdateringen kom, var många redo. Så stor är Googles makt över internet att de som agerar i Googles ekosystem, omgående omprioriterar vid hot om minskad söktrafik.
Vi valde att dela upp datan i två infografer, för tydlighetens skull, så här har ni del 2:
2023 är Mobilanpassade E-handlare är Avgörande för Framgång
I den digitala tidsåldern vi lever i är det viktigare än någonsin för e-handlare att vara mobilvänliga. Med ökande antal användare som surfar på nätet via mobila enheter, blir det avgörande att sökmotoroptimera (SEO) din e-handel för att inte förlora potentiella kunder.
SEO: Nyckeln till Synlighet
SEO optimering är processen att förbättra en webbplats synlighet på sökmotorer som Google. När du sökmotoroptimerar din webbplats, ökar du chanserna att den visas på de första sidorna av sökresultaten, vilket kan leda till högre trafik och försäljning. Att integrera SEO-strategier i e-handel är därför grundläggande för att attrahera rätt kundgrupper och förbli konkurrenskraftig.
Mobilanpassning: En Del av E-handelsstrategin
En effektiv strategi för e-handel bör inkludera mobilanpassning. Detta innebär att webbplatsen fungerar felfritt på alla enheter, inklusive smartphones och surfplattor. En mobilvänlig webbplats ökar användarvänligheten och kan därmed öka konverteringsfrekvensen och minska bouncerate. Det är viktigt att testa webbplatsens responsivitet regelbundet och uppdatera designen efter behov.
Kundupplevelsen i Fokus
Att ha en mobiloptimerad webbplats handlar inte bara om teknik och SEO, utan även om att erbjuda en utmärkt användarupplevelse. En intuitiv och lättanvänd webbplats uppmuntrar besökare att stanna längre och utforska fler sidor, vilket i sin tur kan leda till högre försäljning och kundnöjdhet.
Slutsats: Framtiden för E-handel är Mobil
I sammanfattning är mobilanpassade e-handlare inte bara en trend, utan en nödvändighet i dagens konkurrensutsatta marknad. Att utveckla en stark strategi för e-handel, som inkluderar SEO och mobilanpassning, är avgörande för att framstå som relevant i konsumenternas ögon och därmed säkra din plats i e-handelsvärlden