Av |

Carl P Karth, Snusbolaget om hur det är att göra SEO med Topdog

Hur är det att göra SEO tillsammans med Topdog? Här berättar Carl P Karth från Snusbolaget och Haypp Group om hur han upplevde samarbetet med Topdog. 

Transkribering av videon

Vad tycker du har varit tongivande i samarbetet med Topdog? Skulle du kunna nämna två till tre saker som du tycker är utmärkande?

Tillgänglighet. Jag har inte ringt dig jättemycket, men när jag ringer, när jag hör av mig så svarar du. Och det kan också vara flexibilitet i samband med det då. Vi säger att vi kommer överens om att: nu ska vi jobba med den här processen eller med det här innehållet för den här marknaden, så kanske jag hade en fråga som gällde något annat. Då har du ändå varit tillmötesgående och svarat på det, vilket har stärkt mig i min roll och det här bolaget som går in i en ny marknad varje månad nästan. Det funkar bra med vår affär. I övrigt, struktur. Väldigt mycket struktur utan sådana där dashboards och rapporter som man ofta får. Jag har inte fått en enda rapport från dig, vilket är perfekt, för det är inte det jag köpt, utan jag har köpt process och resultat. Det har varit väldigt bra.

Du har ändå känt trygghet i informationen?

Absolut. Absolut.

Vad skulle du själv säga att du lärt dig? Något som vi har bidragit med till din kunskapsbank?

Jättemycket! Jätte, jätte mycket. Varenda möte vi har. Det mötet vi hade igår när vi pratade lite kort om USA. Efter det satt jag och funderade, kom på massa nya grejer och läste på. Det är små frön som sås hela tiden som växer till sig. Processer också. Jag har alltid varit ett fan av det men nu har jag blivit som en intern…

Jihadist.

Inte jihadist men evangelist. Det är ju ett så tråkigt ord men.

Guru.

Förespråkare av interna processer. Inte för att man ska veta vad man ska göra, utan för att veta varför man gör det och hur man bidrar till det hela.

Du har en ganska stor organisation i ryggen eller på ryggen, beroende på hur man ser det. De projekt och processer som vi har gjort och som vi gör löpande. Hur tycker du att Topdog påverkar dem? Finns det grejer de lär sig, förändringar som sker eller diskussioner som skapas?

Ett av våra första projekt gällde outreach, att ta tillvara på det som sägs om oss på internet. Där pratade vi och gick igenom en väldigt tydlig process kring hur det skulle gå till och då rekommenderar du mig att se till att lyfta upp det här internt och berätta när det går bra. Det gjorde vi. Det skapade dels förståelse för vad vi gör så att det inte blir det där att SEO, det är det de gör, utan man förstår delarna av det hela. Det kom följdfrågor på det: kan vi gör någonting inom det här? Men också att det var mätbart, att man faktiskt kunde mäta och se resultatet av det vi gör. Det är inte tio aktiviteter där vi inte vet vad som gör vad. Det tyckte jag var, det är ett konkret exempel. Det har i sin tur sedan vuxit inom andra områden som angränsar till SEO. Sociala medier som inte har med SEO att göra men ändå. Det har med kommunikation att göra. Där har det också spunnit vidare till sådana här mätbara och synliga resultat.

Hur ser du att Topdogs SEO eller hur vi tycker och tänker skiljer sig från genomsnittet eller från andra aktörer så som du uppfattar dem?

Där tyckte jag att vår syn på sökmotoroptimering matchade ganska bra från början. Om det är vanligt att man i SEO-världen när man säljer produkter eller paket eller konsulttimmar pratar om SEO-specifika små detaljer och uttryck, sådant som gör folk osäkra och känner att “nu behöver jag verkligen det här företaget för att få hjälp med det här som jag inte förstår “. Så pratade vi direkt om kunden. Vad är det vi ska göra egentligen? I vårt fall sälja snus och annan rökfri nikotin och tobak på nätet. Vad behöver vi göra för att kunna tillgodose konsumentens efterfrågan på information, upplevelse och någon typ av struktur på nätet. Vi pratar om kunden direkt och om organisationen, de andra typerna av människorna, de som ska se till att det blir gjort. Jag kände aldrig att. Jag har aldrig känt att jag får buzzwords kastade på mig, vilket är väldigt skönt. Jag vet inte om vi under något möte använt det.

Jag tror inte det.

Nej, jag tror inte det. Det tror jag är en stor skillnad. Jag pratade med ganska många byråer innan vi bestämde oss för att samarbeta.

Känner du att du kan rekommendera Topdog och i så fall varför? Vem tror du Topdog passar för?

Absolut, svar ett. Jag tror att Topdog passar företaget som är beredd att satsa på sin närvaro på internet på riktigt och som vill utveckla företaget, inte bara lösa ett problem och bocka i en checkbox – nu har vi löst SEO:n. Så fungerar det inte. Då kan man säkert köpa ett paket någonstans. För företag som vill utveckla verksamheten och sin affär på nätet, skulle jag säga.

Carl driver numera eget på Even Eights

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!