Av

Uppdaterad: Januari 27, 2023

Vilka färdigheter behöver en SEO-analytiker ha?

Vad är en SEO-analytiker?

En SEO-analytiker är en specialist som hjälper företag att optimera deras webbplatser och strategier med Google i åtanke. De jobbar med att kontrollera hur sökningar av ditt företags namn, tjänster och produkter visas i Google och utformar din webbsajt därefter. De tar också hänsyn till användarupplevelse och bygger in element som gör det lättare och snabbare för användarna att hitta vad de letar efter. Förutom att fokusera på din webbsideranking undersöker SEO-analyser även dina potentiella kunder, anpassar sidor baserat på data från tidigare trender, planerar framtida strategier och prognostiserar nyckelord. Genom en effektiv SEO-strategi kan ditt företag sökmotoroptimera sin webbplats, bli synligare online, vilket leder till ökad lönsamhet.
Analytikern vet också hur man utför omfattande forskning om branschtrender och marknadsmöjligheter för att ge kunderna en fördel jämfört med konkurrenterna. Genom att dra nytta av sin kunskap om SEO-bästa praxis kan en SEO-analytiker hjälpa företag att maximera organisk trafik, öka varumärkesmedvetenhet som slutligen leder till fler affärer.

SEO-analytiker: allt du behöver veta

Om du letar efter en spännande och utmanande ny karriär, är SEO-analys ett perfekt val. Med rätt kompetens och erfarenhet kan du bli en viktig del av det digitala marknadsföringsteamet. För att lyckas som SEO-analytiker finns det flera egenskaper som måste tas hänsyn till.

Vad gör en SEO-analytiker?

En SEO-analytiker är ansvarig för att undersöka, följa upp och ta reda på relevant information om hur olika hemsidor rankar i Google. Det är deras jobb att ge råd och förslag om hur man bäst optimerar webbplatser för bästa resultat i sökresultaten. De använder sig av sökmotoroptimeringsstrategier, sidans hastighet, användbarhet, laddningstider, innehållsmarknadsföring och länkkvalitet för att maximera rankingen hos webbplatserna.

Kompetens som krävs av en SEO-analytiker

För att lyckas som SEO-analytiker är det viktigt att ha grundläggande html-, css-, JavaScript-kunskaper. Du måste vara bra på matematik och statistik för att kunna tolka dataanalyser effektivitet och med presicion. Förutom tekniska färdigheter måste du också ha god problemlösningsförmåga.Det är ett plus om du har tidigare erfarenhet av projekthanteringstekniker, logotypdesign eller webbutveckling.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.