Av |

Vad innehåller en bra SEO-offert?

En SEO-offert är viktigt dokument för både dig som planerar att anlita en SEO-byrå och för oss som SEO-byrå. Men vad innehåller en bra SEO-offert? Här delar Christian med sig av sina tankar kring SEO-offerter och vad de bör innehålla för att ge en så tydlig bild som möjligt över projektet.


Transkribering av videon

Hej, jag heter Christian. Jag driver en byrå som heter Topdog. Vi är duktiga på sökmotorer och content. Gärna i kombination, då är vi riktigt vassa.

Idag ska vi prata om vad en bra SEO-offert innehåller. Jag har haft möjlighet att köpa SEO för kanske 10 till 15 miljoner kronor i min karriär och jag kanske har sålt SEO för uppemot 40 till 45 miljoner kronor. Så jag tycker att jag börjar få lite koll på vad som funkar och inte funkar där ute.

Godtyckliga SEO-offerter leder till katastrof

Nuläget i Sverige är oftast att man kommer överens om en summa varje månad. Den summan är ganska godtycklig och så ska det göras någonting. I detta ögonblick är det oftast en säljare och en köpare som kommer överens och det är oftast inte personen som på något sätt ska leverera eller ens kanske ta emot som är närvarande. Detta är ett recept för katastrof. Detta är den största anledningen till att det finns så mycket aversion mot SEO- byråer där ute. Jag vill betona att det både är köparens och säljarens ansvar att fixa det problemet. Det är inte ett lätt problem att lösa. Jag tycker så här.

Fyra faktorer som ska finnas med i SEO-offerten

När man bestämmer sig för att jobba tillsammans så bör man ha en god uppfattning om vad som ska göras. Vad behöver vi ungefär göra för att nå den framgången vi önskar oss? För om vi inte vet det då kan den här summan, som vi då eventuellt bestämmer, inte vara tillräcklig och det är ju ett recept för att inte lyckas. Ingen förväntar sig att leverantören ska jobba gratis, precis som du inte förväntar dig att göra grejer som inte har någon betydelse.

Den andra faktorn som också är viktig att på något sätt hantera det är hur vi ska jobba tillsammans. Anledningen till det är att alla kunder är olika, en del har en inhouse-teknikavdelning, en del har en byrå, en del har ingen contentavdelning, en del har en contentavdelning. Man har olika nivåer på färdigheterna internt och man har olika komplexitet i systemen. Man måste ha en god uppfattning om hur man ska passa ihop. Man måste ha pratat igenom sin gemensamma genomförandeprocess. För har man inte pratat igenom den, då blir det faktiskt inget genomförande.

Den tredje faktorn – vad kunden behöver göra för att lyckas. Vad är kundens ansvar i detta? Jag menar att kunden inte kan förvänta sig framgång om man inte kopplar in deras byrå. Det kan tyckas att det kanske är självklart att lyfta fram detta men det är det inte där ute. Man pratar oftast bara om den här summan, inte hur saker och ting ska göras. Så kunden behöver också veta vad som faktiskt krävs av dem för att den här framgången ska nås. Annars kommer de inte heller ta sig dit. Annars kvittar det hur duktig du som säljare är på SEO. Det har ingen betydelse för kunden kan inte få det gjort i alla fall. Kunden kommer inte heller förstå vad som ska göras om inte du berättar det för dem i god tid eller i offerten.

Fjärde faktorn – planering. Det är ju inte så att kunden bara sitter och roar sig på Tinder och har gott om tid. Alla som jobbar där ute har ganska mycket att göra. Man jobbar sina fulla 8 timmar och ganska många människor jobbar 9, 10, 11 timmar också. Så det behövs en noggrann planering. När ska vad göras och av vem? Om man inte har fått till den här planeringen, om inte en åtgärd är planerad, då kommer den inte heller genomföras. För det finns ingen ledig tid. Det kan till och med vara så att det inte handlar om kunden, det kan handla om kundens teknikleverantör, den digitalbyrån, då måste ju dem involveras. Annars så kommer det inte funka. För om inte dem har tid, eller tillräckliga resurser är avsatta, så uppnår man inte önskad effekt.

En SEO-offert är mer än själva priset

Så, en SEO-offert behöver alltså handla om mer än bara själva priset. Det handlar om hur man tillsammans genomför de förändringar som behöver genomföras på webbsidan genom content, teknik, användarupplevelse och externa länkar, för att uppnå det resultat som kunden önskar sig. Det är en ganska komplex resa och att bara sitta och prata om ett pris, som man oftast gör, bidrar inte till att lösa detta komplexa problem.

Tack för mig.