Av

Uppdaterad: September 06, 2022

Vad är modern SEO?

Idag ska vi prata om modern SEO, eller modern SEO 2022, för det ändras ju lite över åren. 

Vad tycker jag då är modern SEO? Det är två saker.

Modern SEO är fokus på användaren och på användarupplevelsen.

Med det menar jag alltifrån lättlästa texter, till att om du jobbar med E-handel så har du ett kraftfullt erbjudande, kanske gratis frakt – inte lika vanligt idag som för kanske fem år sedan. 

Det kan också handla om tydlighet. 

En lättnavigerad sajt, sökfunktion – användare kan fort hitta det den vill. Och fort innebär inte bara en bra sökfunktion, utan sidan laddar jättefort. Modern SEO är fokus på användaren. 

Den andra aspekten är att modern SEO handlar om förbättring.

SEO är en förbättringsprocess. 

Man förbättrar för användaren, man förbättrar tekniken för användaren, man förbättrar innehållet för användaren och sist men inte minst: Man förbättrar länkstrukturen till sajten. Marknadsföringen, kommunikationen, kännedomen – det är det som länkarna representerar. 

Det är modern SEO för oss. 

Men. Ja, men. 

Problemet är att vi här i Sverige inte är så moderna som vi tror. 

Låt mig ta några exempel från verkligheten. 

  1. Många SEO-byråer är fokuserade på två saker: att sälja SEO till ett fast pris och leverera mycket länkar. 

Det de borde fokusera på är vad som behöver göras för att ni ska uppnå era mål. Anledningen till att de har det här beteendet är såklart för att det är enkelt att sälja retainers och det är enkelt att leverera länkar. Många byråer saknar helt kompetens att påverka kunden till att åstadkomma förändringen. 

  1. Nu kan man ju tänka sig att det är byråns fel helt och hållet men så är inte fallet.

Det krävs två för att dansa tango. 

Många kunder är inte heller där de bör vara. 

Man är inte redo för en förändringsprocess. 

Man har en perfekt sajt, så det enda som ska adderas är länkar. 

Och 3. Ganska många kunder har heller ingen process för att göra förändringen.

Det är ganska omständigt för dem, vilket gör att SEO-förbättringsprocessen blir ineffektiv. Den tar väldigt lång tid, den är svår att mäta, man har inte allokerat tillräckligt med resurser i den här retainern för att byrån ska klara av att åstadkomma den förändringen som behövs. 

Det är väldigt mycket friktion i det här samarbetet. 

Så..jag börjar om. Så, om ni håller med mig om att detta är modern SEO är ni välkomna att höra av er till oss. 

Vi har ganska tydliga processer för förbättring tillsammans. 

Vi fokuserar ganska mycket på användaren och ganska lite på länkar. 

Välkomna! 

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.