Av

Uppdaterad: November 07, 2022

Hur man säljer in sökmotoroptimering till ledningsgruppen!

Få inser hur viktigt det är att få med sig ledningen i ett SEO-projekt. Det kan emellertid vara avgörande för hela projektet. Eftersom SEO inkluderar flera avdelningar på bolaget krävs det ett beslut från ledningen, annars kommer organisationen inte att gå i takt. I denna videon berättar jag hur du säljer in SEO till ledningsgruppen. Längre ner hittar du även en video som berättar om det misstaget som nästan alla gör när de försöker sälja in sin idé.



Transkribering av videon:

Hej, jag heter Christian och driver en content och SEO-byrå som heter Topdog.

Idag ska vi prata om ett ganska vanligt problem: ”Hur säljer man in SEO till ledningsgruppen?” Man skulle också kunna göra varianter av det här problemet: ”Hur ser man till att det företag man jobbar åt eller för förändrar sig?” För det jag kommer att berätta nu handlar inte bara om sökmotoroptimering, det handlar om hur man åstadkommer förändring i en organisation.

Ledningen har mycket att tänka på

Ledningsgruppen har väldigt mycket att tänka på. Det är väldigt många beslut. Det är väldigt mycket ansvar och det är väldigt lite tid.. De har ofta precis samma problem som du har; barn som ska till skolan, de måste ta hand om sig själva fast kraven på dem är multiplicerade hundrafalt. Så det är helt förståeligt att de inte kan, vill eller orkar förstå så mycket kring SEO. De är inte på det planet du är på.

Så får du med dig ledningen

Så, hur gör man då för att ta dem till det plan de behöver vara på? Ledningsgruppen bryr sig mest om ”vad de kan tjäna på seo”. Vad är vinsten av SEO för företaget som ni jobbar för? Den måste du ha koll på. När ledningen väl har börjat intressera sig för detta, kommer de att ställa fler frågor. Nästa fråga de ställer är: ”Vad måste vi göra för att den här vinsten eller den här benefiten ska uppnås?” Så det måste du kunna svara på. Ganska fort också, för du har oftast bara några minuter på dig att pitcha det här projektet. Och om du svarar tillfredsställande på den frågan, så kommer nästa fråga från VD:n eller ledningsgruppen: ”Hur ska det göras?” Så även det måste du ha svar på. Och klarar du av den frågan så kommer nästa fråga: ”När ska det göras?” och oftast: ”Vem ska göra det?”

De här fyra frågorna, plus ekonomi, måste du ha koll på. Kan du visa det i en presentation på fem till tio minuter då är det ganska troligt att den ledningsgruppen, förr eller senare, kanske inte direkt för de kan vara upptagna med annat, ger dig tillåtelse att genomföra de aktiviteter, de förändringar som behöver ske av er webbsida, ert företag eller er affärsmodell.

För er som fann det här intressant och vill veta mer om hur man gör, så kan ni ganska enkelt kontakta mig så vi visa våra processer för de bygger precis på den diskussionen vi har haft här.

Det vanligaste misstaget man gör när man säljer in SEO till ledningsgruppen

Transkribering av videon:

Hej! Igår pratade vi om hur man gör för att övertyga ledningsgruppen om att man ska göra SEO på riktigt. Idag ska vi prata om det vanligaste misstaget man gör när man försöker övertyga ledningsgruppen. Detta är ett misstag jag har gjort alldeles för ofta. Det är dock inte intuitivt. Ofta väljer man att göra detta för att det känns helt naturligt. Men när man gör det orsakar man oftast stor skada på organisationens SEO-framgång.

Vi SEO:are är problemfokuserade

Sådana som jag, SEO:are, är oftast väldigt fokuserade på problem. Hrefs-taggarna ska uppdateras, man bygger script för att automatisera title och discription. Vi är inne i de här problemen hela tiden. Det är vår vardag, det är det vi gör, det är vårt yrke. Vi är präglade av detta. Men ledningsgruppen skiter faktiskt i det. De är inte intresserade av dina vardagliga problem. De är inte intresserade av att Google fipplar med något som heter Core Vitals och ni hör ju själva på ordet hur ointressant det är. Ingen vettig människa tycker att Core Vitals är intressant. Liseberg är intressant, det vill man prata om. Core Vitals, ointressant.

Tala ledningsgruppens språk

Så när vi försöker övertyga ledningsgrupper börjar vi prata om problem. Vi börjar prata om de här märkligheterna och det gör ledningsgruppen helt ointresserad. För vi pratar inte deras språk. När du inte pratar deras språk tror de inte att du kommer att klara detta. Då får du aldrig mandatet och då får du heller inte möjligheten att lösa de här problemen som du pratar om och tänker på varje dag.

Tack för mig.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.