Av

Uppdaterad: November 10, 2022

Hur skriver man en bra SEO-brief?

Idag ska vi prata om något som man ganska sällan ser, en SEO-brief eller content-brief. 

Så vad är då en brief? Jo, det är ett dokument där kunden berättar vad dem vill uppnå och deras förutsättningar. Detta är någonting som man ganska sällan möts av när man säljer SEO. Så jag tänkte berätta idag vad jag tycker en sådan ska innehålla. Så att det blir lättare för er att prestera inom SEO kontot. 

Jag tycker en SEO-brief ska innehålla 3 saker.

Den första av de här 3 sakerna är:

1. Mål – Det är det viktigaste. Vad är det ni vill uppnå? Är det mer trafik? Är det mer konverteringar? Är det mera kännedom om ert varumärke eller är det några andra specifika mål som just ni har?

2.  Era förutsättningar – Med det menar jag saker som ni egentligen  tar som självklart. Vilket CMS har ni? Brand guidelines. Finns det legala aspekter av er verksamhet? Beskrivning av företagets affärsmodell och dess intressenter. Man sparar ganska mycket tid om man bara får veta mer om företaget. 

3. Hur önskar ni samarbeta? – Det är nog en av de viktigaste aspekterna för att ett seo projekt ska lyckas mellan er och er byrå. Det är hur väl ni lyckas passa ihop. Så här behöver ni berätta hur ni önskar jobba tillsammans med byrån. Definiera detta. Alltifrån möten osv, så det blir tydligt för byrån! 

Ja, säg att nu ni fått ihop den här briefen. Vad ska hända sen? 

Jo, jag tycker såhär: att den här informationen ska byrån kunna ta. Dem ska kunna sätta ihop ett seo projekt med: Mål. Hur jobbar vi tillsammans? Vad är det som behöver ingå i det här projektet? Hur levererar dem detta? Vilken effekt kommer det uppnå? Ungefär när? Hur mäter man detta? 

Då kan dem presentera allt detta mycket tydligare för er. Fördelen med det är att ni kommer känna mycket större trygghet med den leverantör redan i början. Ni har definierat vad ni behöver. Byrån har kalibrerat detta så att det funkar i verkligheten och det finns en tydlighet nät ni sätter igång. 

Såhär gör ni en bra SEO-brief och får ett bra utfall på den! 

Vill ni ha hjälp med att skapa en SEO-brief eller en lösning på er SEO-brief? Kontakta mig gärna, tack! 

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.