Av

Uppdaterad: December 05, 2021

Google ger sig på mediabolagens annonsformat

Dagens industri, Svd, Expressen och flera andra gör en sak som irriterar deras användare. Innan användaren landar på Dagens Industri trycker de på användaren en annons som användaren aktivt måste klicka vidare på för att komma till Dagens industris innehåll. . Jag tror dessa kallas interstitials eller takeover (korrigera mig gärna i kommentarerna) i Sverige.

På SMX Advanced i Seattle gjorde Googles Maile Ohye ett uttalande om denna typ av annonser:

Maile Ohye from Google warned webmasters at SMX Advanced that they will also be bringing up the issue of interstitials and how pages that use them will be affected.  “Interstitials are bad for users, so be aware this is something we are thinking about,” she said. Källa

På vanlig svenska betyder detta att webbsajter som använder denna typ av annonslösningar där användaren måste klicka på en annons innan de når innehållet de är ute efter, kommer få sina positioner i Google försämrade. I Sverige är det troligen Dagens Industri och SvD kommer drabbas värst eftersom de gör detta systematiskt.
google ger sig pa mediabolagens annonsformat

Varför gör Google detta?

Jag tror inte jag känner någon som tycker det di.se skapar är en bra användarupplevelse när de använder denna annonstypen. Som användare är man ute efter innehåll men när man får en annons i ögat, som man inte kan undvika, känns det sådär. Vi vet ju alla att Google bryr sig mycket om användaren. Google vill inte att deras användare skall känna så efter att de använt Google för att leta upp en url med innehåll.

Det finns också en mer konspiratorisk anledning. Google är inte känd för att älska mediabyråer. De är från Googles perspektiv ytterligare ett lager mellan dem och kunden som äter marginaler och och fråntar Google möjligheten att påverka hur budgetar allokeras. Denna typ av annonsprodukt är i stor utsträckning en produkt som är riktad till företag som använder mediabyråer för att allokera sina budgetar. Att göra dessa produkter något sämre/svårare att använda, är något som gynnar Google på sikt
En objektiv fakta som stödjer denna något mer konspiratoriska anledningen är att Google själva väljer att visa upp lyckade annonscase där det är Google som säljer detta interstitial/takeover format. Google driver en webbsida som heter Think with Google där man inspirerar annonsköpare till att göra fler digitala kampanjer med hjälp av Googles produkter. Inte helt oväntat finner ni lyckade kundcase där Google visar upp en lyckad interstitial kampanj. Det är ok när Google kan göra det själva men inte när någon annan gör det.
Google interstitials annonser
Man kan också undra vad som skiljer en interstitial på Di.se från Googles Trueview format på Youtube. Ni vet annonserna där man måste se reklamfilmen i x antal sekunder innan man kan klicka bort reklamfilmen. Är inte det då också en dålig användare upplevelse och anledning till att göra Youtubes placeringar i Google sämre?
trueview youtube
Är det mer än jag som får sådana här associationer?

We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Så vad kan mediaindustrin göra?

  1. Skaffa sig en affärsmodell som är Google tålig dvs en som klarar sig utan Google sökoptimering. Det tror jag tex Di.se har. Om man kollar deras synlighet över tiden i Google verkar det uppenbart att stora försämringar inte påverkar dem.dagens industri synlighet googleLägg märke till det stora fallet i synlighet någon gång under 2012. Ingen på Di verkar olycklig över den tappade trafiken. Man har inte försökt åtgärda problemet på flera år.
  2. Mer videoannonser. Det är uppenbart att man kan vara mycket mer aggressiv med sådana utan att reta upp Google.
  3. Jobba mer med annonser som poppar upp medans jag läser artikeln. Nedan har ni en från Expressen. Den borde kunna göras störra och därmed imitera interstitial formatet och därmed betinga ett högre pris.ggressiv annons expressen
Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.