Av |

Poddintervju – Om sökmotoroptimering för småföretag

Under hösten publicerades en poddintervju med mig, gjord av Gregor Hillman, där temat är småföretag och sök. Jag berättar vad jag tycker mindre företag skall göra för att dra nytta av Google och hur man skall tänka för att lyckas. Här har ni 43 minuter av kunskap att lyssna på.

TRANSKRIBERING |OM SÖKMOTOROPTIMERING MED CHRISTIAN RUDOLF

För er som hellre läser än lyssnar

Intro till intervjun om sök för småföretag

G: I det här avsnittet har jag något alldeles speciellt till dig. Du kommer att få höra en intervju som jag har gjort med Christian Rudolf. Christian Rudolf driver företaget Topdog – om du går till topdog.nu så kan du läsa mer om det han gör och hans team, men det handlar i stora drag om sökmotoroptimering för stora varumärken. Och Christian har väldigt mycket erfarenhet inom det här området, och han har jobbat länge både i Sverige och utomlands med stora varumärken och stora kunder. Och sökmotoroptimering är ju ett sådant här område som också är i ständig förändring, som mycket annat som sker på nätet. Men det finns också grundprinciper som man kan utgå ifrån och det här är något som Christian kommer in på också när vi liksom börjar med att definiera vad sökmotoroptimering faktiskt är för någonting. Så är du nyfiken på vad sökmotoroptimering är, eller är det så att du redan håller på med det här men vill vässa kunskaperna lite mer, då kommer du kunna ta del av både grundprinciper och lite mer avancerade tekniker också och tankar kring det här med sökmotoroptimering i den här intervjun. Ja, jag känner mig grymt taggad för det här, så det känns väldigt kul att få välkomna Christian Rudolf till Hillman-podden; Hjärtligt välkommen Christian!

Intervju börjar:

CR: Tack Greger! Vi har ju laddat för det här i en hel månad.
G: Ja, absolut! Och nu är vi grymt förberedda, eller hur?
CR: Absolut, absolut!

Vad är SEO?

G: Jag skulle vilja börja med egentligen vad sökmotoroptimering är för någonting. För mina lyssnare – en del kanske har hört talas om det här tidigare, SEO / sökmotoroptimering, andra har inte hört talas om det här. Så att bara för att vi ska få med oss alla från början här så är jag lite nyfiken på vad din definition av sökmotoroptimering är.
CR: Ja, vi definierar faktiskt SEO på fyra sätt; Det är content, och med det menar vi text. Google är ju fantastiskt duktiga på text, i och med att de är en maskin och inte en människa. Det är teknik. I vanliga fall pratar man om CMS, men vi definierar det liksom i dess bredaste perspektiv – allt ifrån c-klasser på IP-nummer till CMS, till time to first bite när du laddar ner en url och sådant där. Så i dess bredaste bemärkelse för att få saker och ting att funka. Det är också länkar, och med det avser vi länkar till din sajt. Det är fortfarande viktigt, även om det inte är lika viktigt som det var för några år sedan. Och sedan det sista, som är lite flummigt – vi kallar det användarupplevelse. Och för att vara lite tydligare med hur vi ser på det så är det så att du måste förpacka ditt svar på den här frågan som dina potentiella användare ställer till Google på ett väldigt bra sätt. Är det inte välstrukturerat, trevligt, aptitligt, läsvärt, enkelt språk och så vidare så kommer du på sikt inte få lov att vara med i toppen.
G: Mm…

CR: Så det är de fyra faktorerna som vi definierar är SEO. Och SEO i sig är egentligen inget bra ord och anledningen till det är att det liksom inte dyker upp ett verb i huvudet på folk. När man säger SEO så tänker folk oftast “förstaplatsen i Google” eller “rankar bra i Google”, men det finns liksom ingen handling att koppla det till. Så när du bryter ner det i olika parametrar så blir det tydligare vad människor behöver göra för att åstadkomma ett resultat då. Så det är därför vi har valt dessa fyra, men jag vill betona att det finns andra som tycker annorlunda.
G: Så brukar det ju oftast vara. Men det tyckte jag var jättejättebra, det blir liksom lite mer konkret ändå. Och som jag nämnde i inledningen här så jobbar ju ditt företag mycket med större bolag. De som kanske ser och lyssnar på det här tror jag i stor utsträckning också kommer vara mindre företag eller kanske egenföretagare, eller så kanske man har en roll på ett företag där man ska sköta marknadsföring och alla de här sakerna, Google Ads, allt i sociala medier och så vidare. Om vi tittar bara på sökmotoroptimeringsbiten där då. Nu vet vi ju lite mer vad det innebär, men skulle du säga att sökmotoroptimering är något som man bör ha med i den här mixen då? När man tänker då så är ju det här framförallt lite mer långsiktigt, men även om man är en lokal företagare – om vi går ner på den nivån.

Vad är Google?

CR: Ja, men det tror jag ändå. Sen så kanske man inte alltid behöver investera i det, alltså aggressivt. Man kallar ju Google för sökmotor men ett mer produktivt sätt att se på Google utifrån företagande eller företagets perspektiv är att det är nån typ av contentmatchningstjänst.
G: Mm…
CR: Människor ställer frågor till Google och du som företagare eller företagsägare vill leverera svar till dem.
G: Mm…
CR: Och du vill ju prata om ditt ämne på olika sätt. Så när folk ställer dessa frågorna vill du ju vara med där på något sätt. Sen så är det ju kanske så att vissa typer av ord är väldigt svåra och sådär, men just den principen om att ditt ämne, för det finns många ämnen som är ganska komplexa idag – det finns väldigt många som säljer annat än glass – då behöver man prata om sitt ämne på sin webbsida och det gör man med hjälp av text, bilder och videos. Ja, framförallt text då plockar ju Google upp. Och när man gör det då får man vara med i den här content-utvärderingsprocessen som Google har när de ska leverera ett sökresultat. Sen så tycker jag kanske inte alltid att de behöver investera aggressivt i det.

Vad är sökresultat & vad är annonser i Google?

G: Nä. Vi ska gå in lite mer och prata om vad man ska tänka på kanske kring sin hemsida och sådär också. Men jag tänkte bara på en sak som jag tror är bra att vi reder ut också, för det här har jag stött på själv faktiskt när jag har pratat med kunder kring bland annat sökmotoroptimering och kring annonsering. Och jag vet inte om du har upplevt samma sak men i alla fall de kunder som jag har jobbat med har i vissa fall egentligen missförstått vad skillnaden är mellan annonser och sökmotoroptimering. Inledningsvis har flera sagt “Ja, men vi har sökmotoroptimering”, men det visar sig att det egentligen är annonser man har då. Och det är ju något helt annat egentligen.
CR: Ja.
G: Är det något du känner igen också?
CR: Kanske inte så tydligt som du beskriver, men det är i princip vedertagen fakta att Google gör sina annonser väldigt otydliga för att de inte ska upplevas som annonser.
G: Mm..
CR: Och sen är ju deras annonser också så bra att folk inte upplever dem som annonser, för en annons så som människor upplever dem idag är ju väldigt påträngande, störande, bryter av liksom. Det är ju det man gör liksom. Medan Googles annonser är inte det. De visar extremt relevanta annonser utifrån den kontexten du befinner dig i. Är du intresserad av plastsmurfar och ställer frågor om plastsmurfar till Google, då vill också ha annonser kring plastsmurfar. Du är redan intresserad av ämnet eller behöver hjälp att besvara din fråga då – och de annonserna handlar om plastsmurfar inte tekokare. Så det är därför folk inte förstår detta. Men jag tror att det finns undersökningar från USA som pekar på att ungefär hälften av Googles användare inte förstår att de klickar på en annons, och det är ju såklart medvetet.
G: Jag har faktiskt sett ett av dina föredrag på video som du har haft på en av dina sajter, där du tog just det här exemplet “Hur många är det som har klickat på en annons” och det flesta tänker att de inte har klickat på någon annons, fast det är ju det man gör. För det besvarar den här frågan på ett bra sätt när man har sökt efter ett hotell någonstans eller man har sökt efter som du säger då plastsmurfar. Jag tänkte bara försöka beskriva, uppifrån och ner, hur det kan se ut egentligen då när man gör en sökning på plastsmurfar. Vi kan ta ditt exempel, superbra där egentligen.
CR: Ja, det är väldigt neutralt.
G: Ja! Är det hög konkurrens på det förresten?
CR: Ingen aning faktiskt, men jag borde kanske ranka upp mig själv där.
G: Men rent visuellt skulle det kunna se ut så här då att när man gör en sån sökning på till exempel “Köpa plastsmurfar” så kommer ju då Googles annonser högst upp i en eller annan form. Antalet annonser kan ju se olika ut också om man nu är på en dator eller mobil, det brukar skilja litegrann.
CR: Absolut.
G: Är det dessutom så att man har en stor plastsmurffabrik lokalt i en valfri stad – Åmål kan vi ta som exempel – då kan vi också synas där på kartan med det som heter Google My Business. Och sedan kommer ju de här organiska sökresultaten där det är sökmotoroptimering. Har jag förklarat det på ett tydligt sätt då Christian?
CR: Ja, med tillägget att ibland är det även en annons längst ner.
G: Just det!
CR: Så de som scrollar ner till botten och inte hittar det de vill ha får en chans till innan de klickar på sida två. Det är ju då ganska få, men Google vill ju trycka ut maximalt. Så det är väl ungefär så som du beskriver. På lite konkurrensutsatta segment är det oftast fyra annonser i toppen och är det inte så konkurrensutsatt är det färre. Och det är inte så att de här fyra är i samma ordning om du söker en timma senare, utan varje sådant resultat genereras unikt utifrån hundratals olika parametrar. Så det faktum om du till exempel har sökt på det här ordet innan, klickat på en annons, söker på det igen en timme senare då är det troligt att den annonsören har prioritet och därmed får synas i toppen. För det du har klickat på innan ökar sannolikhet att du klickar på det igen då. Det är mängder av sådana faktorer som styr och varje sökresultat genereras unikt varje gång av alla användare som använder det. Så i Sverige genereras det 50 – 70 miljoner sökresultat per dygn.
G: Hur spelar då sökmotoroptimering in i det här då? För annonserna kommer ju oftast överst om det är ett konkurrensutsatt segment som du säger.
CR: Ja.

Hur skall man tänka när man som småföretag gör sökmotoroptimering?

G: Hur ska man tänka där då kring sökmotoroptimering av sin hemsida då?
CR: Ja, man ska tänka på att ett sökresultat är som ett skyltfönster. I Stockholm har vi ju NK och Åhlens och sådär, men det finns ju andra butiker på andra ställen. Och där finns det en viss mängd yta, och ju mer yta dina produkter har desto större sannolikhet är det att det blir du som får sälja den här plastsmurfen. Så det är egentligen så man ska tänka. Man ska göra både AdWords och SEO för att maximera sin yta, tycker jag då. Det är dessutom så att om man misslyckas med sin AdWords, då kommer man troligtvis att misslyckas med sin SEO också för att då är inte innehållet eller sajten, erbjudandet, produkten, upplevelsen tillräckligt bra. Så för att det ska bli bra SEO behöver du oftast vara duktig på AdWords också, för att annars har du fallerat i en av de här viktiga parametrarna – oftast kring affären. Kanske den var för dyr? Och då hör du inte hemma i sökresultatet heller. Kan du inte vara relevant för att köpa då är du oftast inte relevant för att vara där naturligt heller. För det handlar om användartillfredsställelse, och kan du inte generera det…ja, men absolut jag kan trycka upp dig, men du kommer inte att vara där för evigt.
G: Det här leder ju faktiskt också över till att kunna besvara den här frågan som är ställd på ett eller annat sätt, på ett bra sätt. Och också den här upplevelsen som du var inne på, det var den fjärde punkten om jag inte missminner mig som du sa här kring SEO.
CR: Korrekt.
G: Just när det gäller användarupplevelsen och att man hittar det man söker efter så att säga, på ett smidigt sätt.
CR: Ja och är det också en kommersiell sökning då är det ju i högsta grad erbjudandet. Alltså om du försöker sälja dina plastsmurfar för dyrt eller att du har för många som är missnöjda så att plastmurfarna går mycket i retur och får dåliga recensioner – alltså sånt spelar in på lång sikt. Du måste besvara frågan på ett bra sätt och då är det hela upplevelsen inte bara att du har ett bra innehåll och så, utan hela upplevelsen räknas.

Skall man bara jobba med SEO?

G: Ser du någon annan direkt koppling mellan annonsen – att man bör annonsera i kombination med sökmotoroptimeringen? Eller ser du att man skulle kunna jobba med bara sökmotoroptimering, kanske om man är en lokal butik då, bara för att ta mer av de här platserna som du är inne på egentligen?
CR: Nej. Jag tycker kanske såhär att man ska jobba med båda, men man ska jobba lite olika. Om du är en lokal butik till exempel, då kan det vara rimligt att du har AdWords-annonser när du har öppet, alltså typ mellan kl 08 och 19 då. Sen kanske folk behöver ringa in och sådär. Sen så kvällstid släcker du ner annonserna med automatik då, det finns ju parametrar för att styra detta – vet du?
G: Just det!
CR: Och då finns ju det naturliga sökresultatet kvar på olika sätt. Det finns en mängd olika varianter för hur man kan välja att jobba kring detta. Det kan också vara så att det är konkurrens och du kanske vill ta marknadsandelar från dina konkurrenter. Man kanske inte tänker så mycket så här lokalt, jag vet inte… Men då är det ju väldigt lätt att vara väldigt aggressiv på AdWords och ha förstaplatsen, då blir det en mindre mängd kunder till de andra för du har så mycket pixlar och du slåss så hårt så alla andra måste följa dig och du bestämmer i princip priset för varje kund som ska komma in till alla, för du budar på och alla andra måste följa med tills de inte orkar längre. Och då finns du kvar. Så det finns en mängd olika parametrar kring detta. Det handlar inte bara om att få en kund och att den ska kosta ett visst pris. Man är en del av ett ekosystem och genom att använda båda dessa processer, för det är olika processer, så kan du nyttja ekosystemet på bästa sätt utifrån din situation – vilken den nu än är.
G: Och de här två processerna du pratar om är egentligen annonser på Google och sökmotoroptimering på Google, eller hur?
CR: Korrekt.
G: För sedan när det gäller Google-annonsering, jag vill bara flika in det här också, för där finns det ju – jag är lite intresserad av en följdfråga kring sökmotoroptimering nämligen – för här finns det ju en möjlighet när du annonserar på Google, just att man kan öka relevansen på sitt annonskonto genom att annonsera på sitt eget varumärke så att man alltid syns. Även om du syns överst i det organiska sökresultatet så kan du också annonsera för att få en högre relevans på ditt annonskonto.
CR: Ja, jag förstår!

Ger Adwords en extra boost på din SEO?

G: Då är frågan; om man annonserar på Google, ger det en extra boost på sökmotoroptimeringen av samma sajt, samma hemsida?
CR: Nej, skulle jag vilja säga. Det är två olika saker som ska komplettera varandra. Men utifrån Googles perspektiv så påverkar de inte varandra. Det är dessutom så här; i Google är det två olika avdelningar som knappt känner till varandra. Det är högerhanden och vänsterhanden och… ja, frågar du en svensk Googlare så säger de att sökresultatet det genereras i USA. Det har de ingen aning om hur det funkar eller ens att det finns, de är helt fokuserade på att kränga annonser.

Vad skall jag tänka på när jag skapar min hemsida?

G: Då skulle jag vilja styra över lite grann här nu. För vi var inne på användarvänligheten och på hemsidan lite grann där. För jag tror nu att det kanske är flera som lyssnar på det här och också kanske ser det här, som funderar då på; “Okej, jag förstår att sökmotoroptimering är en bra sak som jag borde liksom lägga tid på lite grann också. Det kanske inte är jag själv som ska göra det, men jag vill ändå veta vad är det för något som man kanske ska tänka på kring sin hemsida?” Du var ju inne på fyra punkter här, som ni alltid tittar på kring sökmotoroptimering. Om vi tittar lite mer specifikt på hemsidan då.
CR: Mm…
G: Vad skulle du säga där? Några såna här saker som man kanske nu kan sitta och lyssna på det här samtidigt som man drar upp sin egen hemsida och börjar reflektera över “Hmm… är det här så bra eller behöver jag göra någonting åt det här?”, om du förstår vad jag menar?
CR: Jag förstår precis vad du menar. Om vi förenklar lite för oss och så tänker vi oss att det är en mindre företagare med lite färre antal produkter eller tjänster, eller konsult eller… Då tycker jag att man liksom, säg att man har tre stora produkter – man gör någon grafisk design, man gör någon logo och någon tredje produkt. Då tycker jag att man ska bygga landningssidor för varje sådan här produkt, där man tydligt förklarar vad det är man säljer, hur det fungerar – man ska besvara kundens frågor. När man pratar om normalt sälj finns det ett koncept som heter invändningshantering, det vill säga att folk köper inte förrän de känner sig trygga och de har fått sina frågor besvarade. Och det är så man ska tänka kring sin landningssida – vilka frågor har mina kunder? Så att jag kan hjälpa dem att komma vidare till ett avslut. Och vad behöver göras för att det ska bli ett avslut? Det är inte alltid webben räcker hela vägen, ibland behöver man koppla på ett samtal eller ett möte, eller skicka över en referens eller så där för att få alla de här frågorna besvarade. Och det är som jag brukar säga; köpa en glass krävs ganska lite frågor besvarade innan man gör detta, men ska man köpa avancerade teknik/SEO-konsulttjänster till sin webbsida med 4 miljoner användare, då är det rätt så många frågor som måste besvaras innan man är redo att köpa. De flesta är ju någonstans där mittemellan, men det handlar ändå alltid om de här frågorna. Och det är också här innehållet kommer in – man behöver skapa det här innehållet med hjälp av text och bilder kanske till och med, som besvarar de här frågorna. Och det måste vara i någon typ av ordning, vilken ordning ska det vara i? Vilket konsumtionsbeteende har vissa människor? För det är ju vissa människor kanske köper webbsidor från höften, de bara köper någonting och hoppas på det bästa. Andra människor har väldigt stort informationsbehov och de kommer inte att köpa innan de har fått sina 47 frågor besvarade. Är det en som saknas, då kommer de inte att köpa. Så alla användare är lite olika, även om det är samma produkt som de är ute efter. Och så tycker jag att man ska tänka kring sina landningssidor.
G: Jag tycker att du hade så himla bra exempel med den här smurfen när vi pratade förut, så jag tänkte koppla på den faktiskt här. Du säger landningssida för det första, då vet jag att det inte är alla som vet vad en landningssida är, men nu beskriver du egentligen att man utförligt pratar om den här produkten och också besvarar de vanliga frågorna som finns egentligen?
CR: Ja! Jobbar man då med att sälja plastsmurfar så kanske man bör prata om liksom; Vad är processen för att skapa de här plastsmurfarna, hur är kvaliteten på dina plastsmurfar, finns det möjligen till specialsydda plastsmurfar eller är det liksom standardsmurfar. Finns det tjejsmurfar, vilken extrautrustning behövs för att smurfarna ska funka hemma hos dig? Jag vet att smurfar gillar ju den här läsken sarsaparill så man kanske måste köpa det som smurfaccessoar, alltså extragrej, för att det ska funka? Och också, om inte folk känner till dig så kanske du måste berätta för dem varför du är liksom den erkända smurfhandlaren i det här geografiska området och andra kunder behöver berätta att du är fantastiskt på att sälja smurfar, så att folk känner trygghet. För känner folk inte trygghet så kommer de inte att köpa oavsett hur bra du rankar eller hur mycket trafik du har. Ingen köper när de känner sig otrygga.
G: Jag tror att det här är någonting som du är inne på nu, just det här med att både förklara vad tjänsten innebär eller produkten innebär men också att ha andra kunder som berättar hur de har upplevt köpet och hur de upplever sin plastsmurf som de har hemma då. Det tror jag också… jag kan relatera till det här. Jag tror att det är många som missar den komponenten när man gör sådana här saker. Men vi var ju också inne på hur användarna egentligen konsumerar innehåll och nu är det ju väldigt mycket överallt. Alla mer eller mindre använder ju mobilen när man söker och det är mycket som kretsar kring video nu också. Nu nämnde du text och bilder egentligen då främst, men skulle du säga också att video är en komponent? Och då tänker jag om man laddar upp en video som visar den här produkten då på Youtube till exempel. Youtube ägs ju, eller det är Google som äger Youtube. Finns det någon fördel i att ha en video på Youtube som man då kanske också bäddar in på sin landningssida, om du förstår vad jag menar?
CR: Jag förstår vad du menar! Jag tror att när man man tittar på själva köpprocessen eller så, så förklaras vissa saker bättre i en video och då kan det finnas rimlighet i att det ska finnas en video på landningssidan. Och då finns det också en rimlighet i att faktiskt addera lite mer text, det vill säga; alla människor gillar inte att titta på en 60 sekunders video när de sitter på jobbet eller så, utan de vill ha lite text under som snabbt summerar vad som sägs i videon. Andra människor behöver se dina ögon för att tro på dig, så ur det perspektivet kan videon tillföra väldigt mycket. Sedan är ju Youtube världens näst största sökmotor, efter Google, så det är klart att folk gör ju produktsökningar och på annat sätt sökningar där också. Det kan också vara så att Google själva säger att vissa typer av sökningar längtar efter en video, och det är oftast sådana här “hur”-sökningar – det vill säga “Hur köper man plastsmurfar?”. “Vad är det man behöver tänka på när man köper en plastsmurf?” Och handlar då videoinnehållet om det så kan du börja dyka upp på de här sökningarna som är liksom kanske inte direktköp men ganska nära köpet, och kan därmed driva dem till köpet för att videon besvarar en fråga. Och människor köper inte förrän de har fått 100% av sina frågor besvarade – det händer inte! Så du måste alltid ta dem till 100%.
G: Då finns det ju flera anledningar egentligen då att kanske också titta på om man nu har möjlighet att lägga någon video, om det är relevant så att säga, på Youtube. För du kan få trafik från Youtube över till den här landningssidan också då.
CR: Absolut!

Är time on site viktig för hur Google bedömmer en websida?

G: Och visst – rätta mig om jag har fel – men visst är det så också att som du var inne på; Google tittar på väldigt många olika parametrar som vi pratade om här lite tidigare. Men visst är det så också att Google tittar också på hur länge man är på sidan och om det faktiskt är så att sidan upplevs som bra för användaren?
CR: Ja! Man tittar nog inte på tiden, det tror jag inte, för tiden är inget kvalitetsmått. Exempelvis; jag har ofta en sådär 30–40 tabbar öppna på min browser och ibland kommer jag in på en sajt och så läser jag färdigt, sedan så hoppar jag vidare till nästa tab. Och den kan ju ligga öppen i 3 veckor då den här url:en utan att den nödvändigtvis är bättre, eller hur?
G: Nej, just det. Det är sant.
CR: Men det Google har det är olika typer av algoritmer för att förstå – och de gör det inte perfekt ännu – men de vill förstå om du som användare fick svar på din fråga. Fick du tillfredsställelse? Blev du tillfredsställd? Det är till exempel därför du absolut inte vill att dina användare ska trycka på back-button.
G: Nej, just det.
CR: Om du har en Chrome-läsare, eller hur?
G: Nej, det är inte bra.
CR: Chrome XXX Google och trycker du back-button är det faktiskt en liten, liten, liten negativ signal.
G: Mm…
CR: Sedan så behövs det väl väldigt många back-buttons innan Google börjar ledsna va, men man ska generellt tänka på att tillfredsställa användaren. Och då tittar ju folk på de måtten de har – time on site, bounce rate och sådär. Och så försöker de förstå hur bra de kan vara, men det är inte riktigt rätt mått att titta på enbart tror jag. För dels har man ju inte så mycket jämförelsedata och ibland förstår man ju inte ens analytics och så här märkliga definitioner, och så måste man läsa in sig på definitionerna.
G: Mm…
CR: Så här handlar det mer om tillfredsställelse.
G: Just det.
CR: Och tillfredsställelse kan också vara väldigt olika om folk kommer från desktop eller mobilen, för man konsumerar information olika. Så jag tror att man måste ha liksom mycket bredare definition kring tillfredsställelse som svar på frågan. Och sedan manuellt utvärdera detta.
G: Just det du säger med att man konsumerar lite olika också beroende på om det är på telefon eller om det är på en dator, det tror jag också är en jätteviktig faktor i hela upplevelsen och de här signalerna. Du nämnde ju några saker här; bounce rate – jag ska bara säga det, det är avvisningsfrekvens på svenska. Vilket innebär då om man kommer in på hemsidan och sedan direkt går tillbaka eller hoppar ut igen, så håller Google koll på det så att säga. Och det är en sådan sak. Time on site tror jag att du sa också va? Det är hur länge man är på sidan egentligen då.
CR: Korrekt.
G: Jag vill bara förtydliga det, för att jag vet att det är många som inte känner till de här termerna också.
CR: Mm.

Påverkar video din SEO?

G: Men om vi skulle ta och försöka snurra till det här lite nu här på… om vi tittar på ett mindre företag som finns lokalt på en valfri ort, har ingen betydelse egentligen. Vi har pratat nu lite grann om att man då ska göra en landningssida för varje huvudprodukt egentligen som man har. Tydligt förklara det i text, bild och där det är lämpligt också bädda in en video, eller hur?
CR: Ja! Och även åsikter från köpare eller tidigare relationer…
G: Just det!
CR: … eller intressenter i bolaget. Ibland är ju till och med kreditvärdighet viktigt. Vissa människor vill ju inte köpa av bolag som inte har trippel A. Sådana faktorer kan också vara viktiga. Till exempel jag är en faktabaserad personlighet, så har du inte mycket fakta så skrämmer du bort mig. Andra människor är inte det, de vill bara att det ska vara enkelt. Så man måste liksom tänka igenom strukturen på sidan och vilken del av sidan pratar med vilken typ av människa och sådär. Det är egentligen mer komplicerat än vad man tror. Man bygger ju ofta sidorna utifrån sin egen personlighet. Jag bygger faktabaserade sidor med mycket fakta.
G: Och jag älskar video och rörligt där man liksom visuellt kan se saker och ting också. Och det är ju som du säger olika vinklar på samma produkt då som man kan presentera på olika sätt. Jag tror där också är viktigt att titta på sina kunder, alltså de som är målgruppen i det här fallet, och försöka ta det här helikopterperspektivet. Om man nu har den typen av data, den typen av information, kring sina kunder. Jag vet inte om du håller med?
CR: Jo! Det här med… det är underskattat att ringa eller prata med sina kunder och bara ställa frågan “Varför köper du?” / “Hur köper du?” / “Vad behöver du för att du ska köpa?” / “Vad tycker du är ett rimligt pris?” och så vidare, och så vidare. Och verkligen börja nita ner de här grejerna. Jag kan bara relatera till mitt eget företag – vi har haft en jättelång process där vi har definierat våra kunder och lärt känna dem och vad som är viktigt för dem. Man kommunicerar ju inte bara via webben utan även i mötet, hur offerter ser ut. Hela den här helheten går egentligen ihop och SEO:n och landningssidan är ju en del av den här helheten.
G: Jag håller med dig! Det jag tänkte på här nu – jag försöker hålla kvar vid den här lokala företagaren som kanske sitter och lyssnar nu eller tittar på det här…
CR: Absolut!
G: …och såhär “Okej nu har jag fått massor av information, jag förstår att jag måste nog kanske ta en titt på min hemsida”. eller så har man gjort det nu under tiden här. Och inser då att hmm jag hade ju inte så mycket text, eller jag hade inte så mycket bilder kanske heller. Så då är det ju saker man behöver jobba med såklart. Jag skulle bara vilja summera lite nu, för att jag tror att det är bra att… vi kanske kan komma tillbaka till lite mer alltså så här tips kring hur man gör det här vid ett senare tillfälle… men jag tänkte bara för att summera det här nu då. Om man tittar då på en sökning i Google och så ser man då att konkurrenterna dyker upp men man själv dyker inte upp. Då finns det ju annonserna.
CR: Korrekt.

Google My Business Center – Kortaste vägen till bättre sökresultat

G: Är det ett lokalt företag så hade du det som heter Google My Business, vilket jag alltid brukar prata om med lokala aktörer eftersom att då kan man synas på den här kartan, och du kanske har några tips där också som vi kan kasta in här på slutet också?
CR: Absolut! Ska vi kasta oss in i det direkt?
G: Jag tycker det är en jättebra grej, för det här är ju… man kanske känner så att “Okej jag ser att jag behöver göra saker med hemsidan och jag kanske måste anlita någon för att göra det. Men finns det något annat jag kan göra som ger någon liten sån här effekt?” Och då är vi ju inne på just det här, eller hur, med Google My Business.
CR: Absolut. Ska vi förklara vad det är först eller?
G: Det tycker jag! Vill du göra det?
CR: Ja, det kan jag göra. Google My Business Center är egentligen en metodik för att Google ska identifiera dig som företag. Har du en restaurang eller en butik lokalt, då i princip anmäler du dig dit, berättar om din adress, din verksamhet, du kan ladda upp lite bilder. Ja, men alltså inte alls olikt liksom den informationen som finns på Eniro och Hitta. Sedan får du också ett brev hem med en kod, och den koden måste du ladda upp i Google My Business Center så att de identifierar dig. De vet att ditt företag är den som har lämnat ifrån sig den här informationen. Och då vet Google din adress, och då kan de också börja visa dig för olika typer av användare. För de vet ju oftast var deras användare befinner sig med hjälp av mobilen. Så när man är då i Åmål, jag är i Åmål och känner en desperat längtan efter plastsmurfar. Då söker jag “plastsmurfar” i min browser när jag är i Åmål, och då kommer din plastsmurfbutik faktiskt att visas ganska högt upp i den här liksom vad man kallar Google Maps eller i SEO-branschen kallar man det 3-pack. Tidigare fanns det 7-pack också, tror jag. Jag tror att det är borta nu. Så i det ögonblicket behöver du inte göra SEO eller köpa annonsering, då finns du där. Och sådär… och det finns lite olika grejer att jobba med när det gäller detta; du kan till exempel fråga om dina kunder vill lämna åsikter om dig. Då kan du få lite stjärnor och så och sticka ut och blir mer relevant. Men du kommer inte att synas när någon i grannkommunen gör motsvarande händelse, för då är det den plastsmurfbutiken. Så det är ett sätt för Google att liksom säkerställa att sökresultaten blir ännu bättre, utifrån ett geografiskt perspektiv då.
G: Det är ju ganska galet egentligen, liksom om man tänker på det, vilken typ av information som… Google har ju otroligt mycket information… Så klart de använder… så är det ju på alla plattformar egentligen. Men just det du är inne på också, att med hjälp av gps-positioneringen egentligen, om du nu är i Åmål så kommer liksom Google att veta då att ja okej den här personen är – eller Christian är – i Åmål och vill ha de här plastsmurfarna. Och då dyker det här resultatet upp då, och Google My Business är ju också kopplat till Google Maps så ofta så är det ju… du nämner ju, det heter ju 3-pack precis som du säger. Och ofta så kan det ju finnas till och med fler, säg att det finns 7 sådan här butiker som säljer plastsmurfar. Det jag är lite intresserad av här då, för du nämner just det här om man kan få kunderna att lämna stjärnor och omdömen egentligen, skriva om företaget då. Är det här något som du känner till då, vilket typ av inverkan det kan ha på just synligheten i Google My Business?
CR: Fler stjärnor, fler åsikter och fler bra åsikter – mer utrymme, bättre utrymme, absolut! Det finns också lite tricks du kan ta till. Till exempel när du säljer plastsmurfar, då om din butik heter Gregers, som…
G: Med “Z” då..
CR: Ja! Då kan du lägga till Gregerz plastsmurfar för att definiera din butik, och DÅ kommer det börja hända grejer. Den dåliga nyheten med det är att det är ett brott mot deras guidelines, man får egentligen inte lov att göra det, men alla gör det för de bryr sig inte. Så att… och det är inte så att de kastar ut dig, tror jag… men det är ett jättevanligt trick.
G: Men om det ingår i företagsnamnet då? Både liksom plastsmurfarna och…
CR: Ja, det är troligtvis ett brott i alla fall. Eftersom de inte bryr sig så mycket, skulle de ta dig med handen i kakburken kan du ändå åka dit liksom. Men mig veterligen har ingen åkt dit för det och jag har själv gjort det i tre år och det har fortfarande inte hänt någonting, så ja… Det kanske finns någon Googlare som lyssnar på detta och tar bort mig nu.
G: Hahaha… Men då får vi väl säga det då att det där får man göra lite på egen risk i så fall, om man nu väljer att göra så.
CR: Absolut.
G: Men annars så får man ju skriva då att man har den här Smurfbutiken helt enkelt och sen så se till att få sina kunder att skriva bra recensioner helt enkelt, på produkterna och butiken.
CR: Ja! Jag tror också att man ska göra hela upplevelsen bra. Man kan ladda upp bilder och så där så att man liksom… man kan ladda upp bilder på sig själv, sin personal och sin butik och… så att det blir liksom ett bemötande som är trevligt och sådär. Sådant påverkar också. Till exempel finns det en ny funktion som man kan liksom lägga upp budskap. Jag vet inte om du har provat det Greger? Men till exempel om du äger en restaurang så kan du lägga upp varje veckas meny. Alltså om du har lunchrestaurang så har du liksom olika rätter varje dag och då lägger du upp menyn och då kommer den menyn att synas på olika sätt. Och det ökar ju också sannolikheten att folk väljer dig när de söker på… jag promenerar i Åmål, jag har inte varit här innan, söker på restaurang – då kommer de här lokala resultaten som prioritet. Jag ser menyn – ja, men jättebra. 300 meter dit, jag går dit.
G: Det där är ett superbra tips! Jag ska säga, det kände inte jag till. Det är ju supersmart, helt enkelt! För då om du nu har restaurang och gör det medan då konkurrenterna inte gör det, det borde ju rimligtvis ge en liten extra skjuts framåt.
CR: Absolut, absolut! Sen så såhär; ja, det är ju såklart mer lönsamt om det är i Stockholm än om det är i Åmål, men…
G: Ja.
CR: …det tar ju också bara 20 sekunder att göra det, så att svårigheten är väl att komma ihåg då. Men det finns mängder av såna grejer och det kommer bara att komma mer sådant i Google My Business Center. De kommer att investera jättemycket pengar i detta för att göra mindre lokala företag mer relevanta och ha en digital närvaro, för att de vill ju att människor ska gå till Google och ställa sina frågor där. Och då måste det ju vara många och bra svar, eller hur?
G: Just det!
CR: Så Google vill jättegärna att människor ska göra detta och de kommer att bygga in olika typer av system och processer för att göra det mer lönsamt för dig att göra detta.
G: Mm…
CR: Så vi är bara i början på det.
G: Ännu bättre svar så att säga på frågorna och man får…
CR: Ja!
G: …man får reda på vilken maträtt egentligen man kan välja mellan, innan man ens har valt vilket håll man ska gå så att säga. Jag tycker nu har vi fått ihop väldigt väldigt mycket information både kring dels vad sökmotoroptimering är lite grann, de fyra punkterna som ni tittar på också när ni definierar SEO. Användarvänlighet har vi pratat om. Vi har pratat om Google My Business, vi har pratat om AdWords också egentligen – annonser – och skulle man kunna säga så här att i den bästa av världar så ska man försöka få till en kombination av de här tre då egentligen om man är en lokal företagare? Där du både har då – eller både, det blir ju tre saker då – du har annonserna, du är väldigt synlig också i Google My Business och även i sökresultatet för att ta så mycket plats som möjligt i mobilen då när man söker eller på datorn.
CR: Jag skulle säga i skyltfönstret, för det är vad det är. Ju mer plats du kan få där i skyltfönstret desto mer pengar kommer att flöda i din riktning. Och jag tror också – det här är nog inte bevisat, men det är rimligt – att om du har liksom annonser, du har en organisk placering och du finns med i Google Maps, du framstår ju som extremt relevant. Och har då de andra en mindre närvaro och så, ja men shit det här företaget är ju på redigt jag börjar där.
G: Just det!
CR: Det tror jag är liksom den betydelsen man gör. Det här är nog den mest relevanta, de finns med överallt. Och det är Google som har gjort bedömningen även om du har hjälpt Google att göra den bedömningen, så då smittar deras förtroendekapital över på dig och folk väljer dig i större utsträckning.

Summering av intervjun

G: Ja, det är ju supersmart. Är det några så där avslutande saker som du vill summera? Jag tyckte det var en jättefin summering visserligen, men jag tänker nu innan vi knyter ihop påsen här för den här gången. Så hoppas jag att vi kan komma tillbaka och prata lite mer om mer specifikt kanske tips kring hur man gör eller hur man ska kanske tänka även om man inte ska göra det här själv. Vad är det man… det är alltid bra om man känner till tjänsten som man kanske vill köpa in också. Vad är det man behöver ha så att säga. Vad tror du om det? Ska vi summera det här lite? Har du några avslutande saker här som vi kan knyta ihop den här påsen med?
CR: Ja… alltså vissa saker är ju väldigt enkla. Som det här med Google My Business Center, det är ju liksom… det är ju lite som att ha en entrédörr. Man har inte butik utan en entrédörr. Så det är egentligen bara att sätta sig och göra det redan nu ikväll eller ja, när man nu lyssnar på detta. Och det finns inga kostnader förknippat heller med det, och det är lika bra att göra det – precis som att man är med i en telefonkatalog. Jag tycker också att man ska liksom börja hålla på med AdWords-annonsering, för även om du bara har en liten lokal butik – det är inte så mycket pengar. Och det räcker egentligen oftast tror jag att du når en användare som är på besök på din ort, för många i lokalbefolkningen känner också till dig redan så du behöver inte prata så mycket med dem kanske. Men de som är på din ort och letar efter en restaurang eller behöver detta, dem tror jag att man ska prata med. Sök, eller SEO, är ju då lite svårare och lite mer avancerat så det kanske man faktiskt kan vänta med. Man behöver börja med de andra två. Först när man behärskar dem kan man ju värdera SEO:n och bestämma sig för om man ska göra det eller inte.
G: Mm…
CR: Jag tror att det är så man ska se på det hela, för att fallerar man på de andra två så ska man nog inte göra SEO heller. Det är ganska stor sannolikhet att man fallerar även där.
G: Mm.
CR: Så att de andra två är liksom en bra generalrepetition för det lite svårare SEO.
G: Jättebra summering! Så att börja då egentligen med Google My Business kan vi väl säga då egentligen, om du nu har ett lokalt företag där du liksom vill öka synligheten lite grann. Och efter det då enklare annonsering. Jag vet att du nämnde här då Christian också att har du en butik till exempel då kan du ju se till att annonsera under öppettiderna då bara, så att man… det kan man ställa in när man gör en annonskampanj så att man bara visar annonserna under öppettider.
CR: Precis.
G: Man kan också välja om annonsen visas på bara dator eller bara på mobil, beroende nu på vad man… eh, ja tjänst och sådär… vad man erbjuder. Men sedan sökmotoroptimering också, det är ju som säkert alla förstår också, det är ju något som är lite mer komplext och att det tar mer tid. Men som sagt, syns man på fem platser kanske med annons, Google, Google My Business och i sökresultaten. Syns man på fem platser eller ännu fler på startsidan där man söker då efter de här plastsmurfarna i Åmål, ja då kommer man ju med större sannolikhet att få de här klicken och köpen än då konkurrenten som finns på andra sidan stan. Vad tror du om den summeringen?
CR: Jättebra summering! Du sålde det hela väl.
G: Ja, men mycket bra, mycket bra.
CR: Du borde börja jobba på en SEO byrå!
G: Jaa…

EFTERSNACK

G: Ja, det där vara alltså intervjun med Christian Rudolf från Topdog. Och jag hoppas att du gillade det här. Som du märker, sökmotoroptimering är ju ett stort ämne – mycket saker att tänka på. Men man kan också börja enkelt med att skaffa sig en sådan här Google My Business-listing, alltså det vill säga att du syns på kartresultatet. Och om du inte har gjort det redan så kan du gå till gregerhillman.se/75 – alltså sjua femma. gregerhillman.se/75, så har du lite mer information där om hur det går till och också en länk ut då så att du kan komma igång med det. Där hittar du också en länk över till Christians sida, och du kan ju definitivt gå dit direkt också, så det är topdog.nu om du vill titta lite närmare på Christians företag och hur han jobbar. Och på tal om det så vill jag nu avslutningsvis också rikta ett stort varmt tack till dig Christian för att du var med i HillmanPodden. Det var jättekul att få prata SEO / sökmotoroptimering med dig och jag hoppas att vi får möjlighet att göra det här igen någon gång i framtiden. Så avslutningsvis nu till dig som lyssnar; om du gillar det här dela gärna den här podden och prenumerera också för det kommer mycket, mycket mer här framöver. Och ja, vi har lite nyheter på gång faktiskt och med vi så…ah, jag säger inget mer nu… men det kommer nyheter också framöver. Så se till att prenumerera, dela gärna podden! Så hör vi och ses vi nästa gång. Ha det så bra! Hej då.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!