Av

Uppdaterad: December 24, 2021

Därför har välkända varumärken en fördel inom sök

Googles användare längtar efter varumärken och sajter som de känner igen. Idag berättar vi varför ett välkänt varumärke ger en stor fördel när man arbetar med SEO och SEM.

Transkribering av video
Idag ska vi prata om varför kända varumärken har en fördel inom sök och Sökmotoroptimering. Det många inte tänker på är att det är just sök som är Googles produkt. Oftast förknippas de ju med AdWords, men det är inte AdWords som gör att det görs 50 – 70 miljoner sökningar i Sverige varje dag. Det är för att Google ger ett mycket bra svar på de frågor som Googles användare ställer till Google.

Googles användare vill se kända varumärken i toppen av Google


Vad är det då Googles användare vill ha? Det finns väldigt mycket data som pekar på att det är just varumärken som Googles användare vill ha. Man brukar oftast mäta detta genom Click Through Rate (CTR), det vill säga att om du är ett känt varumärke som rankar på första plats och man jämför det med ett okänt, så kommer det kända att ha högre Click Through Rate än det okända. Detta är ett tydligt tecken på vad Googles användare vill ha.


Man kan också se samma fenomen inom AdWords – högre klickfrekvens ger bättre Quality Score som därmed ger lägre klickkostnad. Så även här premierar Google varumärken.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Det är dock ingen VIP kö till toppen av Google


Det betyder inte att kända varumärken har nån typ av gräddfil in i sökresultaten på Google. De måste, precis som alla andra, göra allting rätt. Men när man börjar få det rätt flyter man oftast mycket snabbare och enklare uppåt i sökresultaten. Och det beror på att de algoritmer som styr sökresultaten – speciellt de som bygger på användardata – är lite skeva mot de sajter och varumärken som Google känner av att deras användare vill ha. Så konsekvensen av detta är ofta att bra sök inte enbart görs med hjälp av SEO. Det behövs oftast ytterligare en ingrediens, nämligen att Googles användare känner till er som bolag, er produkt och varför ni finns till – då får man oftast den effekt man är ute efter.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.