Vad du behöver veta om SEO om du gör Content Marketing (podd) Lyssna här!

hide

Sökmotoroptimering för stora varumärken!

nav-trigger

Av in december 4, 2018

Därför har välkända varumärken en fördel inom sök

Dela här

Googles användare längtar efter varumärken och sajter som de känner igen. Idag berättar vi varför ett välkänt varumärke ger en stor fördel när man arbetar med SEO och SEM.

Transkribering av video

Idag ska vi prata om varför kända varumärken har en fördel inom sök och SEO. Det många inte tänker på är att det är just sök som är Googles produkt. Oftast förknippas de ju med AdWords, men det är inte AdWords som gör att det görs 50 – 70 miljoner sökningar i Sverige varje dag. Det är för att Google ger ett mycket bra svar på de frågor som Googles användare ställer till Google.

Googles användare vill se kända varumärken i toppen av Google


Vad är det då Googles användare vill ha? Det finns väldigt mycket data som pekar på att det är just varumärken som Googles användare vill ha. Man brukar oftast mäta detta genom Click Through Rate (CTR), det vill säga att om du är ett känt varumärke som rankar på första plats och man jämför det med ett okänt, så kommer det kända att ha högre Click Through Rate än det okända. Detta är ett tydligt tecken på vad Googles användare vill ha.
Man kan också se samma fenomen inom AdWords – högre klickfrekvens ger bättre Quality Score som därmed ger lägre klickkostnad. Så även här premierar Google varumärken.

Det är dock ingen VIP kö till toppen av Google


Det betyder inte att kända varumärken har nån typ av gräddfil in i sökresultaten på Google. De måste, precis som alla andra, göra allting rätt. Men när man börjar få det rätt flyter man oftast mycket snabbare och enklare uppåt i sökresultaten. Och det beror på att de algoritmer som styr sökresultaten – speciellt de som bygger på användardata – är lite skeva mot de sajter och varumärken som Google känner av att deras användare vill ha. Så konsekvensen av detta är ofta att bra sök inte enbart görs med hjälp av SEO. Det behövs oftast ytterligare en ingrediens, nämligen att Googles användare känner till er som bolag, er produkt och varför ni finns till – då får man oftast den effekt man är ute efter.

 

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Ägare av Topdog!

Christian är Topdogs ägare och Senior Sökmotorkonsult med +10000 timmar av Sökmotoroptimering & Processutveckling för internetmarknadsföring för de allra svåraste segmenten i Google.

Ställ gärna en fråga angående artikeln

*