Sveriges största PLA-annonsörer i Adwords – Video
För ca en månad sedan pratade jag på IAB:s årliga söksemenarium om PLA-annonsering i Sverige. PLA är alltså samma sak som Google Shopping. För er som inte känner till det så innehåller vissa av Googles annonser, bilder, det är dessa som är PLA annonser
Här är min presentation om användandet av PLA i Sverige (11 minuter). De data jag använder här kommer från Semrush. För er som inte vill lägga 11 minuter nu de viktigaste punkterna nedskrivna under videon.
Sveriges största PLA-annonsörer i Adwords av Topdog
Viktigaste punkterna i min PLA-presentation
För er som inte har tid med 11 minuter sammanfattar jag de tre viktigaste punkterna nedan.
1. Sveriges 20 största PLA-annonsörer!
Diagram över de 20 största PLA-annonsörerna i Sverige. Storleken är mätt i antal ord i deras kampanj
Lägg speciellt märke till de 3 första. Dessa annonsörers beteende är verkligen anmärkningsvärt när man jämför med de andra som är mer normala.
2. 10 största e-handlarna som använder PLA
Här är en lista som jag skapade utifrån vilka e-handlare som lägger mest på Adwords och gör mest PLA.
3.Mina slutsatser om PLA-användandet i Sverige
- I USA får e-handlarna 32 % av sin trafik via PLA. Så är det inte i Sverige. Dels beror det på att tillgången på PLA är sämre i Sverige. Det är inte lika många ord som utlöser en PLA-annons. Men det beror också på att vi ligger efter i utvecklingen. Flera stora annonsörer skulle kunna öka sitt PLA användande i sina segment.
- Priserna kommer att öka dramatiskt framöver. Dels för att PLA som format fungerar bättre. PLA driver mer trafik än en textannons, men PLA-annonser är också bättre på att förkvalificera säljaren (”pre-qualify”). Var dina länkar finns i sökresultaten har effekt på konverteringen. Därför påverkar PLA även konverteringen positivt. De ”gamla” företagen kommer att sakta men säkert ta till sig detta nya format. Dessa tre faktorer kommer att driva prisutvecklingen för PLA under de kommande 24 månaderna.
- De ”nya” företagen är snabbare och vassare på att ta till sig de nya marknadsmöjligheterna. Jag tror att det i mycket kokar ned till att större företag oftare använder gamla mediebyråer där man måste ta en märklig hänsyn till hela budgeten (inte till vad som funkar i budgeten). De nya företagen använder vassare, mindre Adwords-byråer, tittar på resultaten och allokerar resurser därefter. Ni ser ett sådant exempel nedan. (Jag vet dock inte vem som gör vems Adwords i nedanstående exempel.)
- I sverige är PLA användandet av Google inte så utbrett som i USA, det kommer ändra sig de kommande 24 månaderna. Det är ett enkelt sätt för Google att tjäna mer för varje klick ut.
Min PLA-presentation på Slideshare
Hela IABs sökseminarium
Om du tyckte att min presentation var intressant, kan du se hela seminariet på Youtube. Jag vill också ta tillfället i akt och säga att IAB gör riktigt bra grejer. Jag tror inte det finns någon organisation som gör så mycket för att sprida kunskap kring internetannonsering i Sverige. Många av deras seminarier håller också bra nivå i ett lättsmält format.
Nedan kommer hela IAB:s sökseminarium.