Av

Uppdaterad: Januari 04, 2023

Hur man bygger en Linkedingrupp med 3150 medlemmar-Intervju med Patrik Rosenfeld

I denna intervju med digitala strategen Patrik Rosenfeld berättar Patrik om hur man byggde en grupp på Linkedin som idag har 3150 medlemmar.

1. Vad är ”Digitala Strateger i Sverige” och varför startade du gruppen?

Digitala Strateger i Sverige är en LinkedIn-grupp för dem som verkar inom det digitala i Sverige. Målet med gruppen är att nätverka, dela kunskap och hjälpa varandra i branschen. Gruppen vänder sig först och främst till specialister inom följande områden:

Mätning och analys är en väldigt central del av gruppens då mottot är: ”-Om du inte mäter kan du inte heller förbättra”. Håller man med om detta så är man helt rätt person för gruppen!

När jag först startade gruppen var det ett experiment från min sida med målet att samla de i branschen som förstår vikten av och möjligheterna med att mäta på nätet. Jag kände att branschen var uppdelad i två läger: de som jobbade mer med traditionell reklam och gjorde saker på webben för att det var snyggt, och sedan de som faktiskt använde sig av analys för att skapa konverterande lösningar. Med hjälp av gruppen har jag lyckats skapa ett nätverk med människor som tänker i analytiska banor likt jag själv.

Sen har jag ett underliggande intresse av att förstå drivkrafterna i vad som får en grupp att fungera på LinkedIn men även generellt. Dvs hur engagerar jag medlemmarna i gruppen att dela information och kunskap med varandra? Det har varit en väldigt lärorik och intressant resa hittills!

2. Varför tror du att den har vuxit så mycket?

I skrivande stund har vi 2950 medlemmar i gruppen och bara det senaste året har vi fått in över 1800 medlemmar i gruppen, 150 i snitt per månad. Ca 5 nya medlemmar om dagen. En del av medlemmar har jag personligen bjudit in till gruppen från mitt nätverk på LinkedIn men majoriteten av medlemmarna har själva ansökt om att gå med i gruppen.

Jag tror att en av de största anledningarna till att folk har sökt sig till gruppen är att de är intresserade av att lära sig mer inom sitt yrke samt att de även vill dela med sig av sin kunskap till andra. Personligen känner jag att vi har fått en gemenskap gruppen där vi snabbt kan få ut nya trender eller hjälpa varandra.

Antal inlägg i gruppfeeden ökar stadigt och det är fler och fler som “gillar”, ställer frågor, kommenterar och delar med sig. I dagsläget är det 10-12 nya inlägg varje vecka vilket är nästan två om dagen. Väldigt kul!

“Tre frågor till experten” har varit ett utmärkt sätt att dela kunskap på inom gruppen men även för att få spridning och marknadsföring utanför gruppen då “Tre frågor till experten”ligger på en extern bloggsajt som heter www.digitalastrateger.com där vi lägger upp alla intervjuerna. I dagsläget har vi lagt ut 29 expert-intervjuer och har faktiskt en kö med opublicerade intervjuer vilket är väldigt angenämt. Jag tror att intervjuserien är en stor del av varför gruppen har vuxit sig så pass stor då vi har fått väldigt positiv feedback på upplägget och att vi även ser att det många som läser inläggen.

Självklart har ju även mitt och medlemmarnas engagemang i gruppen spelat en stor roll för spridningen av gruppen då det är många av medlemmarna som gärna delar och sprider gruppen på LinkedIn och i sina externa kanaler.

Om du mot förmodan inte redan är med i gruppen så kan du ansöka om medlemskap här:

3. Om man vill starta en motsvarande linkedingrupp i sin bransch, hur tycker du man skall göra?

Först och främst tror jag att man behöver adressera ett ämne/inriktning/område som folk kan relatera till och bygga upp gruppen utifrån det. Något som engagerar och som känns självklart för de potentiella medlemmarna att gå med i. Även gruppnamnen skulle ha en anknytning till ämnet och inriktningen. Du kommer att behöva ha en marknadsföring- sunderlag i form av exempelvis vänner på LinkedIn eller i andra forum där du har möjlighet att exponera och bjuda in till gruppen. Inte fel att jobba på flera fronter men det finns självklart en stor fördel med att ha ett stort nätverk på LinkedIn då ditt nätverk med stor sannolikhet är kopplat till din grupps område. Själv har jag närmare 6000 vänner på LinkedIn och har självklart stor nytta av dem när jag vill nå fram med något.

Jag tror även att det är jätteviktigt att man sätter tydliga mål med gruppen och har en plan för hur du ska ta dig upp till de första 100, 300 eller 500 medlemmarna då det är det som är mest kritiskt i början innan du får volym i gruppen vilket är lika med trovärdighet. Inte heller helt fel att aliera sig med andra i branschen som kan hjälpa dig att få spridning av gruppen.

Sen tror att det är viktigt att man brinner för det man gör och har tålamod att bygga upp något långsiktigt.

4. Vad har det gett dig personligen att starta gruppen på linkedin?

Jag har fått ett fantastiskt nätverk av trevliga och enormt kunniga branschkollegor .Kan vara allt från att dela med sig av sin egen kunskap, svara och hjälpa andra när de har frågor till gruppen eller att söka folk till sitt företag eller behöver en föreläsare. Vi har ju även tidigare haft tillfällen där vi i gruppen har träffats över en frukost och nätverkat och haft kortare föreläsningar vilket har varit väldigt uppskattat. Hoppas få lite tid till att köra igång med “Strategifrukostarna” igen.
Jag gillar hur vi som konkurrerar branschen blir till branschkollegor i gruppen! På något sätt har gruppen sammanlänkat oss alla i branschen och skapat en gemenskap och det var ju faktiskt en av de sakerna jag ville uppnå med gruppen från början vilket gör mig väldigt glad

Om Patrik Rosenfeld

Patrik Rosenfeld, digital strateg och webbanalytiker med snart 20 år inom det digitala. Brinner för att skapa användarvänliga och målgruppsanpassade lösningar där sök och analys är en väldigt central del av arbetet. Dvs att driva kvalitativ och lönsam trafik till en väl optimerad sajt som tar hand om och konverterar besökarna till intäkter i så hög grad som bara möjligt.

Har mina rötter i webb och e-handel och har jobbat i branschen som både konsult och på kundsidan som bland annat digital marknadschef vilket gör att jag har ett bra helhetsperspektiv och förståelse för de olika rollerna och dess utmaningar.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.