E-postmarknadsföring

Uppdaterad Februari 23, 2023   Christian Rudolf

Innehåll

  1. Vad är e-postmarknadsföring?
  2. Varför är det viktigt med e-postmarknadsföring?
  3. När bör man göra e-postmarknadsföring?
  4. Vem lämpar sig e-postmarknadsföring för?
  5. Få ut mer av din e-postmarknadsföring

Läs mer

Vad är e-postmarknadsföring?

E-postmarknadsföring är processen att skicka kommersiella meddelanden, vanligtvis till en grupp människor, via e-post. Vanligtvis används e-postadresser som har samlats in genom en anmälningsprocess eller köpts från en tredje part.

Varför är det viktigt med e-postmarknadsföring?

E-postmarknadsföring är viktigt eftersom det är ett av de mest effektiva sätten att nå och komma i kontakt med kunder. E-post gör det möjligt för företag att bygga upp relationer med kunder, marknadsföra nya produkter och tjänster och hålla sig uppdaterade. Dessutom kan e-postmarknadsföring vara ett kostnadseffektivt sätt att nå en stor publik.
Hur gör man e-postmarknadsföring?

E-postmarknadsföring är processen att skicka kommersiella meddelanden, vanligtvis till en grupp människor, via e-post. Vanligtvis används e-postadresser som har samlats in genom en anmälningsprocess eller köpts från en tredje part.

För att bedriva e-postmarknadsföring måste du först samla in e-postadresser antingen genom ett anmälningsformulär på din webbplats eller genom att köpa dem från en tredje part. När du har en lista med e-postadresser kan du skicka ut kommersiella meddelanden med hjälp av ett verktyg för e-postmarknadsföring som MailChimp eller Constant Contact. Med dessa verktyg kan du skapa mallar för dina e-postmeddelanden, spåra hur många som öppnar och klickar på dina e-postmeddelanden och analysera resultaten.

När bör man göra e-postmarknadsföring?

Den bästa tiden för e-postmarknadsföring är vanligtvis när du har något nytt att marknadsföra digitalt, t.ex. en ny produkt eller tjänst. Du kan också använda e-postmarknadsföring för att hålla kunderna uppdaterade om dina senaste nyheter och erbjudanden. Dessutom kan e-postmarknadsföring vara ett kostnadseffektivt sätt att nå en stor publik.

Vem lämpar sig e-postmarknadsföring för?

E-postmarknadsföring är lämplig för företag som vill komma i kontakt med sina kunder och hålla dem uppdaterade om nyheter och erbjudanden. Det är också ett kostnadseffektivt sätt att nå en stor publik.

Få ut mer av din e-postmarknadsföring

Det finns några sätt att få ut mer av e-postmarknadsföring:

1. Se till att dina e-postmeddelanden är relevanta och intressanta för dina kunder.

2. Skicka ut regelbundna e-postmeddelanden, helst minst en gång i veckan.

3. Erbjud specialerbjudanden och rabatter till kunder som prenumererar på din e-postlista.

4. Använd e-postmarknadsföring för att hålla kunderna uppdaterade om dina senaste nyheter och erbjudanden.

Christian Rudolf

Hej! Jag heter Christian.

Fråga mig vad du vill


Ställ en fråga till Christian

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Frågor


L

Min byrå vill lägga en lång text överst på våra kategorisidor för att ranka bättre i Google. För mig känns det inte helt rätt. Vad är din åsikt?

Lars Stråhlfors

Christian Rudolf

Lars:

Bakgrund:
Google kallar den typen av innehåll på kategorisidor för ”secondary”. Det är produkterna och länkarna till dem från kategorisidan som är primary.

Det sagt skulle jag inte lägga det mindre viktiga innehållet som det första användaren ser när de landar på din kategorisida. Vill byrån absolut göra det, dölj innehållet och låt användaren välja om de vill läsa det eller inte.

Det är Topdogs åsikt att kategoriinnehåll börjar bli en SEO metod som lever på lånad tid. Kan ni möta användaren på ett bra sätt och er sajt presterar bra tekniskt och en bra meny, tillför kategoritexten ytterst lite

Christian Rudolf

Varför ska du anlita Topdog för SEO?

Vi hoppas att den här artikeln har hjälpt dig att få en bättre förståelse för vad e-postmarknadsföring är och hur det kan förbättra din marknadsföringsstrategi. Om du känner att du behöver hjälp med att komma igång med e-postmarknadsföring är Topdog ett utmärkt alternativ. I denna video förklarar vi varför.

Varför du skall anlita Topdog
  • Varför gör man marknadsföring via e-post❓

    Alla har e-post och läser sin e-post. Det gör det till en mycket effektiv taktik för marknadsföring

  • 🎩 Vilka verktyg finns för e-postmarknadsföring?

    Det vanligaste verktyget är troligen Mailchimp

  • 📄 Vilka regler finns det för e-postmarknadsföring?

    GDPR och marknadsföringslagen är saker som behöver beaktas när man gör e-postmarknadsföring

  • 💰Vad kostar e-postmarknadsföring?

    Tyvärr är detta som att fråga hur långt ett snöre är. Du behöver verktyg och system samt processer för att göra dig själv intressant för din målgrupp. Så det är tyvärr inte billigt om man börjar från noll.

  • ⭐️ Hur lyckas man med e-postmarknadsföring?

    För att lyckas behöver man göra sig själv som företag relevant och intressant. Först då får man personer som intresserar sig för ert företag. Steget efter intresse är köp.