Av

Uppdaterad: Juni 11, 2023

Varför du ska tracka sökord i Google

Vad är rank tracking? Detta diskutera Christian Rudolf  i videon nedan. Han förklarar också hur du ska använda rank tracking för att skapa en positiv stämning i SEO-projekt.


Transkribering av videon: 

Vad är rank tracking?

Hej! Idag ska vi prata om tracking av sökord. För er som inte vet vad det är så innebär det att man tar sina viktigaste sökord i Google och mäter rankingen på dem. Det finns en del prat där ute sedan två kanske tre år tillbaka, om att man ska sluta med detta. Google har idag en mer holistisk uppfattning av content på internet och det betyder att man som SEO:are eller företag som är beroende av SEO ska chunka up lite och använda lite högre mätetal. Jag håller inte med om det av olika anledningar, till exempel om du är en stor e-handlare och har 800 kategorier. Då tycker jag att du ska tracka de 200 viktigaste så att du har en god uppfattning av vad som händer med din sajt över tid. Det finns en extra bra anledning till att göra detta. Det är inte bara för att man ska ha en uppfattning av vad som händer, utan rankingen och utvecklingen av sökord är ett viktigt pedagogiskt verktyg i er förändringsresa, i er förbättringsresa. 

Det jag har lärt mig som seo konsult är att när man kommer till sin arbetsgrupp hos en kund, så är man inte alltid populär. Det beror inte på att jag är otrevlig eller doftar illa, utan det beror på att jag kommer med ett antal nya problem som de måste lösa. Det är som sagt ingen som sitter och rullar tummarna på sin arbetsplats, utan man har ofta ganska mycket att göra, vilket gör att jag blir en belastning. Det man då behöver göra är att förvandla sig själv till en tillgång. Man måste minska denna negativa upplevelse och till och med säkerställa att det blir en positiv upplevelse därför att det påverkar takten i förändringen samt hur väl den genomförs. 

Keyword rank tracking lyfter projektet

Det sättet jag använder den här keyword-rankingen på är att jag i de här projektgrupperna som jag sitter i och ska genomföra förändringen, visar våra medarbetare och kunder i projektgruppen vad som händer efter de genomfört en förbättring. En del av arbetet är att ge

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.