Av

Uppdaterad: December 24, 2021

Vad är skillnaden mellan Adwords & SEO

Det få tänker på är att processen SEO och processen Adwords är mycket olika, trots det köper man tjänsten från samma byrå. Idag förklarar vi skillnaden och varför du som köpare kanske bör anlita olika byråer, även om det ställer större krav på dig som köpare av söktjänster.

Skillnaden mellan AdWords och SEO!

Den uppenbara skillnaden är ju att för AdWords (Goggle Ads) betalar du Google och SEO gör du antingen själv eller så anlitar du en SEO-byrå för att hjälpa dig. Men en mer väsentlig skillnad mellan AdWords och SEO är att inom AdWords köper du dig en plats i sökresultaten eller trafik, medan med SEO investerar du dig till toppen. Du investerar med hjälp av content, teknik, länkar och användarupplevelse så att du tar dig till toppen av Google. Det betyder att den stora skillnaden mellan AdWords och SEO är att AdWords är en kostnad medan SEO är en investering.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Adwords & SEO är olika processer

Det innebär också att det är två helt olika typer av processer som leder till framgång inom de två metoderna. Jag vill till och med hävda att det är två olika typer av människor som gör det här och det är väldigt svårt att hitta individer som är duktiga på båda aspekterna. De som gör SEO gillar oftast inte att göra AdWords och de som gör AdWords gillar oftast inte att göra SEO, just på grund av att det är så olika metoder för att nå framgång.

Den här slutsatsen om att det är två olika processer betyder ju också att den byrån som hjälper dig med AdWords och är duktig på det inte nödvändigtvis är det bästa valet för att göra SEO – av just det skälet att de är så olika. Det är svårt att attrahera två olika typer av människor som gillar två olika typer av processer och som dessutom är väldigt duktiga på det. Den kombinationen är svår. Du kan till exempel titta på oss på TopDog, vi har löst det genom att bara vara duktiga på sökmotoroptimering, bara göra detta och vara helt fokuserade på detta. Nackdelen utifrån det perspektivet är att många företag inte betraktar AdWords och SEO som olika aktiviteter utan som samma sak och därför vill ha en helhetsleverantör. Fördelen är att vi får öva på enbart SEO hela tiden.

Jag inser att den här åsikten om skillnaden mellan AdWords och SEO är en gnutta kontroversiell, så du får gärna dela dina åsikter i en kommentar till den här videon.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.