Av

Uppdaterad: December 24, 2021

Mattias Storm VP Growth hos Lifesum om SEO

Transkribering av video:

Mattias Storm VP Growth @ Lifesum om SEO-erfarenheter

Christian: Har du några personliga insikter om Sökmotoroptimering som du skulle vilja dela eller som du har gjort för all del från tidigare projekt? Du är ingen SEO-ovan människa.

Mattias: På mitt förra bolag, Bloglovin’, fick vi ungefär trettio miljoner unika besökare från SEO – varje månad. Jag tror det är mer än de flesta bolag får.

Christian: Det är nästan lika många sökningar som det är i svenska Google, varje dag. Sextio till sjuttio procent i alla fall.

Mattias: Det vi märkte var att SEO är en process. Det finns inga “quick wins”. Det handlar om att organiserat bygga en massa landningssidor, fylla dem med relevant content och se till så att relevanta hemsidor länkar till de landningssidorna. Vi hade, på slutet, miljontals olika hemsidor, som länkade in till oss. Inte till Bloglovin.com utan länkade till olika undersidor hos oss. Det var nyckeln i hela vår SEO-strategi. Vårt mål var att ranka på longtail-bloggar – att ranka på deras namn. I många fall så lyckades vi ranka över bloggägaren på bloggens namn. Det var det som drev de här otroliga volymerna. I slutet av dagen så är det en process, det finns inga “quick wins” utan det handlar om att tro på någon form av slutresultat och jobba sig mot det varje dag.

Christian: Du är tillväxtansvarig – Growth-ansvarig på Lifesum. Lifesum kan tituleras som en av de topp tio, topp tjugo hetaste eller intressantaste techbolagen i Sverige eller Skandinavien tror jag.

Mattias: Topp fem.

Christian: Topp fem, ja. Det sitter ju ganska många andra techbolag där ute som också skulle vilja uppnå den här statusen. Om du skulle vilja säga någonting till dem om SEO, vad de ska göra eller vad de ska tänka – vad skulle det vara?

Mattias: När jag tänker tillbaka på SEO och det vi lyckades göra med det förra bolaget, Bloglovin’, där vi fick trettio miljoner unika besökare varje månad bara genom SEO. Det skulle kostat oss flera miljoner dollar varje månad att lyckas få det trafikflödet som vi fick genom SEO. För en startup så är det nästan omöjligt att hitta en annan trafikkanal som kan generera så mycket resultat. Via SEO kan man få besökarna med rätt intention, besökarna som vill lära sig någonting, som vill köpa någonting, som vill göra någonting och om de inte landar hos dig så kommer de landa hos någon konkurrent. Det är upp till en själv om man vill vara bra på det här.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.