Vad du behöver veta om SEO om du gör Content Marketing (podd) Lyssna här!

hide

Sökmotoroptimering för stora varumärken!

nav-trigger

Av in oktober 16, 2018

Consector om Topdog

Dela här

Pontus Holgersson, VD, Consector, om hur det är att genomföra ett SEO-projekt med Topdog.

Consector är en låneförmedlare som erbjuder personlig rådgivning för att underlätta för privatpersoner att hitta de bästa lånevillkoren för såväl bolån som privatlån och kreditkort.

Hur väl lyckas ni med SEO?

Jag skulle säga att vi har en klar fördel gentemot våra konkurrenter då vi har arbetat med SEO under en längre tid. Vi har arbetat med SEO i närmare tre år, vilket gör att vi har ett väldigt försprång. SEO är ju ganska svårt att kopiera och göra fort, och många av våra konkurrenter idag tar snabba genvägar. De gör lösningar som kanske inte är långsiktigt hållbara och det innebär att man kan bli straffad av Google.

Vad har du identifierat som framgångsfaktorer inom Sökmotoroptimering?

Ja, jag skulle nog säga att de nyckelfaktorer som har varit viktiga för oss är att vi alltid har jobbat med SEO väldigt långsiktigt. Vi har varit väldigt noggranna i det vi har gjort och sedan har vi alltid arbetat med analys och vi har testat olika scenarion. Så vi testar och sedan analyserar vi – och gör så under en längre tid och då kommer vi väldigt väl ut. Så jag skulle säga långsiktighet, noggrannhet, analys och test.

Sedan har vi även byggt ett starkt team som dagligen jobbar med SEO, och de testar hela tiden nya saker. Det tror jag är väldigt viktigt inom SEO. Det finns inte någon klar väg, det finns ingen specifik guideline för att lyckas, utan man måste våga testa och våga ta sina egna vägar.

Vilka misstag har du gjort inom SEO och vad har du lärt av dem?

Jag skulle framförallt vilja säg att det tar tid att arbeta med SEO. Så något jag har med mig om jag skulle starta ett bolag eller en hemsida igen är att jag skulle börja med SEO redan från början. Det är en nyckelfaktor, skulle jag säga, för att lyckas online att ta med det i beräkningen redan från början.


Sedan skulle jag även ta med mig hur allt samverkar. Om man gör en förändring på ett ställe så påverkar det någon annanstans. Hela arbetet med att förstå det är något som jag tror är viktigt. Sedan är SEO en expertkunskap, så se till att arbeta med de bästa redan från början – det tror jag är viktigt.

Tre tips för framgångsrik SEO:

-Jag tycker att det är viktigt att man börjar direkt med SEO och att man har med det i sin onlinestrategi redan från början
-Jag tycker att det är viktigt att man använder experter då SEO är en expertkompetens.
-Se till att inte bygga bara med hyrlänkar utan bygg länkar som är långsiktiga och som kan bevaras utan en kostnad varje månad.

Det tror jag är nyckelfaktorerna för ett lyckat SEO-projekt.

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Ägare av Topdog!

Christian är Topdogs ägare och Senior Sökmotorkonsult med +10000 timmar av Sökmotoroptimering & Processutveckling för internetmarknadsföring för de allra svåraste segmenten i Google.

Ställ gärna en fråga angående artikeln

*