Kundcase Lifesum SEO i USA (video)

Av |

Mattias Storm, VP Growth hos Lifesum, berättar om hur det är att arbeta med Topdog i SEO-projekt i USA.

Transkribering av video

 

Tidigare i år genomförde Topdog ett SEO-projekt hos Lifesum.

Mattias delar med sig om upplevelsen kring SEO-projektet

När vi började med vårt samarbete för ungefär ett år sedan var SEO något som vi inte hade lagt så mycket fokus på. Men hela tanken med att bygga en trafikkälla med noll acquisition cost är ju såklart intressant. Så då träffade vi många av olika parter och bestämde oss för att gå vidare med er, vilket jag är extremt nöjd över! Det senaste året har vår SEO ökat med över 400 procent och nästan ännu viktigare än själva trafikökningen – eller en grej som jag har uppskattat – är att ni har varit väldigt proaktiva med att förklara allmänna söktrender som sker inom vårt område, exempelvis med ketogenic diet, som kallas LCHF i Sverige, och hur det ökar. För söktrender är egentligen intressetrender hos folk generellt, och att förstå dessa trender är A och O för oss. Och det handlar inte bara om att informera om vår SEO-strategi utan egentligen hela vår affärsstrategi och kunna snappa upp de här trenderna och bygga bra produkter för att catera för de här användarna.

 

Vad tycker du var er största utmaning inom SEO?

Jag tycker att en av de största utmaningarna är att inte hamna i lokala maximum – alltså vilka sökord skulle man kunna ranka högt inom men om man lyckas så ger det ändå inte så mycket resultat i trafikinflöde. Utan att hela tiden försöka hitta ord som vi kan ranka högt på och som många söker på och där det känns realistiskt att vi kan komma högt upp i placeringarna. Om de tre grejerna klaffar så brukar det leda till ett gynnsamt SEO-arbete. Och för oss var det inte självklart vilka söktermer som skulle generera ett bra inflöde av trafik, och där tycker jag att ni har varit väldigt bra och proaktiva.

 

Lyckades vi påverka din organisation i någon riktning under det här projektet?

Ja, hundra procent! Och jag tror att nu framåt så kommer vi inte bara fixa massor av landningssidor för olika dieter, utan vi ser numera olika typer av dieter – t.ex. LCHF – som en huvuddel i vår strategi för att hjälpa folk att må bättre. Vi märker att folk söker efter specifika dieter, och vår produkt är inte tillräckligt anpassad för att tillgodose de behoven för de olika dieterna. Så nu kommer vi att göra en hel del förändringar i produkten för att anpassa den efter vilken diet användaren påbörjar för att kunna ge en bättre upplevelse. Och förhoppningsvis ökar det huruvida folk stannar kvar på Lifesum, huruvida de väljer premium och huruvida de är nöjda med upplevelsen. Det har absolut påverkat otroligt mycket!

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT