Av

Uppdaterad: Oktober 13, 2022

Consector om Topdog

Pontus Holgersson, VD, Lånekoll,  Fd Consector, om hur det är att genomföra ett SEO-projekt med Topdog.

Lånekoll är en låneförmedlare som erbjuder personlig rådgivning för att underlätta för privatpersoner att hitta de bästa lånevillkoren för såväl bolån som privatlån och kreditkort.

Hur väl lyckas ni med SEO?

Jag skulle säga att vi har en klar fördel gentemot våra konkurrenter då vi har arbetat med SEO och Google under en längre tid. Vi har arbetat med SEO i närmare tre år, vilket gör att vi har ett väldigt försprång. SEO är ju ganska svårt att kopiera och göra fort, och många av våra konkurrenter idag tar snabba genvägar. De gör lösningar som kanske inte är långsiktigt hållbara och det innebär att man kan bli straffad av Google.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Vad har du identifierat som framgångsfaktorer inom Sökmotoroptimering?

Ja, jag skulle nog säga att de nyckelfaktorer som har varit viktiga för oss är att vi alltid har jobbat med sökordsoptmering av hemsidan  långsiktigt. Vi har varit väldigt noggranna i det vi har gjort och sedan har vi alltid arbetat med analys och vi har testat olika scenarion. Så vi testar och sedan analyserar vi – och gör så under en längre tid och då kommer vi väldigt väl ut. Så jag skulle säga långsiktighet, noggrannhet, analys och test.

Sedan har vi även byggt ett starkt team som dagligen jobbar med SEO, och de testar hela tiden nya saker. Det tror jag är väldigt viktigt inom SEO. Det finns inte någon klar väg, det finns ingen specifik guideline för att lyckas, utan man måste våga testa och våga ta sina egna vägar.

Vilka misstag har du gjort inom SEO och vad har du lärt av dem?

Jag skulle framförallt vilja säg att det tar tid att arbeta med SEO. Så något jag har med mig om jag skulle starta ett bolag eller en hemsida igen är att jag skulle börja med SEO redan från början. Det är en nyckelfaktor, skulle jag säga, för att lyckas online att ta med det i beräkningen redan från början.

Sedan skulle jag även ta med mig hur allt samverkar. Om man gör en förändring på ett ställe så påverkar det någon annanstans. Hela arbetet med att förstå det är något som jag tror är viktigt. Sedan är SEO en expertkunskap, så se till att arbeta med de bästa redan från början – det tror jag är viktigt.

Tre tips för framgångsrik SEO:

a) Jag tycker att det är viktigt att man börjar direkt med SEO och att man har med det i sin onlinestrategi redan från början
b) Jag tycker att det är viktigt att man använder SEO experter då SEO är en expertkompetens.
c) Se till att inte bygga bara med hyrlänkar utan bygg länkar som är långsiktiga och som kan bevaras utan en kostnad varje månad.

Det tror jag är nyckelfaktorerna för ett lyckat SEO-projekt.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.