Av

Uppdaterad: Juni 11, 2023

Tre frågor att ställa vid köp av SEO-tjänster

Vad ska du tänka på och vilka frågor är viktiga att ställa när du ska köpa SEO av en byrå? I videon lyfter Christian Rudolf ämnet och ger tips på tre frågor som du bör ställa vid köp av SEO.

Hur genomförs sökmotoroptimeringen?

Den viktigaste faktorn du som kund behöver tänka på när du köper externa SEO-tjänster är implementering. Det är ganska många där ute som vet vad som behöver göras för att du ska lyckas med Sökmotoroptimering. Det är ganska få som vet hur man genomför SEO hos dig. Det beror på att SEO inte är en sak, det är egentligen ett ganska komplext projekt. SEO består av content, teknik, länkar och användarupplevelser. Som konsult rår man inte över någon av dessa faktorer, man måste alltid jobba genom kunden för att lyckas med dem. Därför blir frågan om implementering, eller hur vi gör, viktig. Kan man inte besvara denna fråga på ett mycket bra sätt, då bör du undvika den byrån.

Vad är värdet av SEO?

Den andra frågan som du bör ställa byrån är om de kan hjälpa dig att räkna ut värdet av SEO. Jag har lärt mig att en organisation sällan är benägen till SEO. Organisationen blir benägen till SEO när den vet värdet av SEO, för då vet man vad man missar. Organisationer gillar inte att missa saker och ting, så genom att ta fram information om värdet så ökar du helt enkelt sannolikheten att de du jobbar för lyckas med SEO.

När misslyckas byrån med SEO?

Faktor nummer tre; Du bör fråga byrån under vilka omständigheter de misslyckas. Vi har kört många SEO-projekt. De vet vilka faktorer hos de själva och hos kunden som leder till ett SEO-projekt med ett icke önskat utfall. Så genom att fråga SEO byrån när de inte lyckas får du helt enkelt veta dessa faktorer och därmed kan du undvika de faktorerna i det SEO-projektet som du vill köra.

Köpa SEO

Fler frågor att ställa sig när man vill köpa SEO-tjänster

Att köpa sökmotoroptimering kan kännas skrämmande, särskilt då SEO är en mycket viktig del av ett företags onlinenärvaro. En bra byrå eller SEO-konsult kan förbättra din sajt och öka den organiska trafiken till sajten medan en oseriös sökmotoroptimerare kan skada din sajts rykte och sumpa alla chanser att nå de åtråvärda topplatserna i Google. Vad ska du då tänka på när du ska köpa sökmotoroptimering?

Ett bra första steg är att börja fundera på varför du vill köpa SEO, vad du behöver och vad du vill få ut av samarbetet. Ställ dig själv följande frågor:

Vad har du för mål med sökmotoroptimeringen?

Det finnas många olika anledningar till varför företag vill göra SEO. En del vill ha fler kunder, öka försäljningen, få fler besökare, öka varumärkeskännedomen och så vidare. Fundera på vad du vill ha ut av samarbetet med SEO-byrån och vilka mål du har. Om du aldrig sysslat med sökmotoroptimering tidigare kan det vara svårt att ta fram exakta mål, men misströsta inte, SEO-byrån kan hjälpa dig med det. Du kan dock underlätta både för dig själv och byrån om du har funderat ut ett bredare långsiktigt mål.

Fler videos om att köpa SEO?

Fler videos om att köpa SEO?

Undvik detta misstaget när du köper SEO. Kolla videon & lär dig mer

Anmäl dig till Topdogs nyhetsbrev och få fler videos med nyttig information om SEO & internetmarknadsföring

Vill du göra en del av SEO-arbetet själv?

Även om du anlitar en SEO-byrå handlar det fortfarande om din sajt. Om du vill göra en del av arbetet på egen hand, tveka inte att fråga byrån vad du kan göra. I de flesta fall kan du få konkreta förslag på sådant som du kan hjälpa till med.

Har du tid att vänta på resultat?

SEO är en långsiktig investering vars resultat kommer i omgångar. Vid optimering av metataggar, rubriker, strukturer och liknande kan du många gånger se resultat ganska omgående, beroende på din sajts skick. Efter 6 – 9 månader börjar sajten ofta klättra mot toppen på de lite svårare sökorden. Har du väl genomfört ett SEO-projekt kan du skörda dess frukter flera år framöver.. SEO är på så sätt snarare en investering för framtiden än en kortsiktig lösning.

Vilka sökord vill du arbeta med?

Att välja ett antal sökord som du eller byrån sedan kan följa är ett populärt sätt att mäta investeringens värde på. Det skapar en tydlig målsättning som ni båda kan följa under projektets gång. Att analysera och välja sökord bör inte underskattas då det är sökorden som lägger grunden för nästintill hela SEO-satsningen och är avgörande för projektets framgång. Om du känner dig osäker på hur du gör en sökordsanalys kan du ta hjälp av den SEO-byrå du till sist anlitar.

Vad är du villig att betala för SEO-tjänsterna?

Det är lätt att stirra sig blind på priset, men som inom andra branscher så får du vad du betalar för. Priset bör dock kännas rimligt i förhållande till vad som kommer att levereras. Hur mycket det kommer att kosta beror bland annat på hur mycket arbete som behöver göras för att du ska nå dina mål och hur mycket av arbetet som kan ske med hjälp av dina egna resurser. Om du har en stark sajt från början krävs det ofta mindre arbete än om du har en svag eller nylanserad sajt.

Fler frågor att ställa byrån innan du köper sökmotoroptimering

När du har en tydlig bild av vad du är ute efter är det dags att ta reda på vad SEO-byrån kan erbjuda dig. Ta gärna hjälp av följande frågor:

Hur arbetar byrån med SEO och hur ser de på sökmotoroptimering?

När du kontaktar en byrå eller konsult bör du kontrollera hur de ser på sökmotoroptimering och vilka arbetssätt de kommer att använda sig av när de jobbar med din sajt. Många SEO-byråer vet vad som bör göras för att sökmotoroptimeringen ska lyckas, men kanske inte hur ett lyckat SEO-projekt ska genomföras hos just dig. Det beror på att sökmotoroptimering är komplicerat då det består av content, teknik, länkar och användarupplevelser. En SEO-konsult bör därför kunna arbeta tillsammans med dig för att skapa processer och SEO-strategier anpassade till dig och din verksamhet.

Vad har byrån för erfarenhet?

Fråga byrån om de har några kundutlåtanden, case eller referenser de kan dela med sig av. På så sätt får du en överblick över vad andra tycker om byrån och vilka erfarenheter de har.

Vilka SEO-tjänster erbjuder byrån?

Alla SEO-byråer erbjuder inte samma typer av tjänster. En del byråer kanske fokuserar mer på att öka kundens försäljning medan andra fokuserar mer på sajtens positionering. Självklart finns det även de byråer som erbjuder en uppsjö av olika tjänster med olika fokusområden. Välj en byrå som erbjuder tjänster som kan hjälpa dig att uppnå dina mål. Glöm inte att fråga byrån hur tjänsten kan hjälpa dig att nå dit du vill.

Hur kommer kommunikationen med byrån att ske?

En del företag som köper sökmotoroptimering upplever att de inte vet vad som görs och att kommunikationen mellan företaget och SEO-byrån inte fungerar. Det är därför viktigt att du tar reda på hur byrån ser på kommunikation och transparens samt hur ni håller kontakten. På så sätt kan ni undvika missförstånd och skapa ett gott samarbete.

Genom att ställa rätt frågor till dig själv och de SEO-byrå du funderar på att köpa SEO av, kan du lättare avgöra vilken byrå som passar dig bäst. Lycka till!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.