Behöver ni hjälp med Magento SEO?
-
Kontakta oss
Kontakta oss för mer information om Magento SEO.
-
Möte
Vi bokar in ett möte och diskuterar hur vi kan hjälpa er.
-
Analys
Vi gör en analys utifrån er unika situation.
-
Offertering
Vi lämnar ett projekt- & kostnadsförslag.
Magento SEO är en del av E-handels-SEO och kräver en speciell typ av Google seo optimering, då dess primära innehåll består av olika typer av produkter. Sökmotoroptimering av en e-handelssajt handlar mycket om hur produkterna struktureras på sajten, vilket innebär att Teknisk SEO är en viktig komponent.
Vad är Magento SEO?
Varje dag görs över 50 miljoner sökningar i Google bara i Sverige. Ungefär 10 % av dem är sökningar där Googles användare har pengarna i handen, redo att klicka på köp.
Exempel på sådana produktsökningar år 2024 är ”skor”,” kaffekvarn” och ”köpa bil”. En del sökningar görs även på varumärken, till exempel ”Nike”, ”Electrolux” och ”iPhone”. När användaren gör en sökning på ett specifikt varumärke är det en tydlig indikation på att hen vill köpa något. För att nå de användare som är redo att spendera pengar gör man E-handels SEO, eller mer specifikt Magento SEO om man använder just den e-handelsplattformen. Vi erbjuder även sökmotoroptimering anpassad till e-handelssystemen Optimizely (tidigare Episerver), WooCommerce, Shopify och Prestashop.
Det webbaserade e-handelssystemet Magento Commerce är en av de mest populära e-handelsplattformarna. Magento har utvecklats av företaget Varien Inc och är baserad på open source teknik, vilket gör det möjligt för andra utvecklare att se mjukvarans källkod och bidra med förbättringar.
Magento sökmotoroptimering handlar mycket om hur produkter struktureras på sajten, men också om content. Det är många detaljer som måste fungera i symbios med varandra för att sökmotoroptimeringen av Magento-sajten ska fungera så bra som möjligt. Det betyder att såväl den tekniska aspekten som den innehållsmässiga aspekten är viktig när man gör SEO för en e-handelssida. Det krävs med andra ord specifik kompetens för att bland annat sammanställa en korrekt kravställning riktat till den ansvariga teknikavdelningen och för att säkerställa att alla förbättringsåtgärder genomförs och fungerar som de ska. Det är där vi på Topdog kommer in.
Vem gör Magento sökmotoroptimering?
Om ni använder eller planerar att använda Magento och har en stor produktdatabas i er e-handel är ni en bra kandidat för att göra framgångsrik Magento SEO.
Magento i Sverige
Antalet webbutiker som använder Magento i Sverige ökar i snabb takt. Plattformens ökade popularitet beror mycket på dess anpassningsbarhet och att det idag finns många svenska företag som arbetar med att vidareutveckla plattformen. Många användare av Magento Commerce uppskattar plattformens stora anpassningsbarhet och det community av användare som bidrar med moduler och kod världen över..
Här är en lista med exempel på svenska sajter som använder Magento Commerce.
- Byggmax
- Buildor
- Polarpumpen
- Absolut vodka
- Bodystore.com
- Hästens.com
- Designtorget.se
- Apohem.se
Hur görs Magento SEO?
Primärt består Topdogs SEO-process för Magento av tekniska åtgärder, men även en hel del innehållsmässiga åtgärder. Att göra Magento SEO är komplicerat då sökmotoroptimering för Google består av fyra förbättringsområden: teknik, content, länkar och användarupplevelse. För att projektet ska lyckas måste man arbeta med alla fyra på ett strukturerat sätt. Vår process för Magento SEO består därför av två faser, planeringsfasen och genomförandefasen.
1. Planering av Magento SEO
Då varje förbättringsområde kan bestå av flera aktiviteter och det kan vara många människor inblandade behövs en tydlig plan. För att öka sannolikheten att ett genomförande sker försöker vi på Topdog alltid strukturera och planera projektet på ett sätt som gör det lättare att genomföra de planerade förbättringsåtgärderna. Vi börjar därför med att skapa en tydlig projektplan som svarar på frågorna:
- Vad ska göras?
- Hur ska det göras?
- Vem ska göra det?
- När ska det göras?
Under planeringsfasen tar vi även emot feedback och insikter från såväl teknikavdelningen som ledningen. Det är mycket viktigt att även teknikavdelningen får säga sitt då det är de vet vad som fungerar och inte ur en teknisk perspektiv.
2. Genomförande av Magento SEO
Den största svårigheten inom SEO är genomförandet av förbättringsaktiviteter. För att öka sannolikheten att ett genomförande sker försöker vi på Topdog alltid att strukturera projektet på ett sätt som får aktiviteterna att bli lättare att genomföra. Det innebär att vi använder teknikavdelningens vanliga agila processer för att genomföra de planerade åtgärderna. Under arbetets gång görs noggranna kontroller av genomförda aktiviteter för att få alla detaljer precis rätt.
SEO-tjänster anpassade till er e-handelsplattform
Våra kunder
Varför ska ni anlita Topdog för Magento SEO?
Vi på Topdog erbjuder
- Trygga och tydliga processer för Magento SEO
- Tydlig teknisk projektplanering
- Anpassning till er teknikavdelning
- Anpassning efter er situation
- Genomförande med er som leder till resultat
Vanliga frågor om Magento SEO
-
Vad är skillnaden mellan SEO för e-handel och SEO för Magento?
Det finns ingen skillnad. Magento är ett CMS för e-handlare.
-
Varför är det viktigt att göra SEO i Magento?
SEO är den viktigaste marknadsföringsaktiviteten för e-handlare, inte Adwords. Det beror på att SEO lägger grunden för e-handlarens marknadsföring. Anskaffningskostnaden för kunder blir lägre och den löpande försäljningen sker nästan automatiskt.
-
Kan jag göra Magento SEO på egen hand?
Ja, men det är bättre att anlita ett företag som inte gör något annat än SEO. De är ofta mycket skickligare än vad du är.
-
Vad ingår i Magento SEO?
Magento SEO är primärt en teknisk aktivitet som involverar bland annat UX-förbättringar. Man vill ranka produkter i Google, inte text. Med det sagt gör Topdog det som behövs för att du ska lyckas. Vi kan även göra andra typer av SEO för att ta dig till toppen.
-
Vad kostar det att göra Magento SEO?
Det är tyvärr lite som att fråga hur långt ett snöre är. Topdogs e-handelskunder lägger mellan 250 000 SEK och 1,5 miljoner SEK per år på att göra SEO. Storleken på budgeten beror på inriktning och nuläget.