Av |

Fet text, den okända detaljen som lyfter din SEO-text i Google

Fetstil, bold, eller fet text – kärt barn har många namn. Fet text används flitigt i tryckta medier för att dra uppmärksamheten till viktiga delar av texten. I webbtexter, däremot, verkar den ha fallit i glömska. I den här videon förklarar jag hur ni kan använda fet text för att ge er content marketing en extra udd.

Transkribering av videon:

Hej, jag heter Christian. Jag driver en SEO- och contentbyrå som heter Topdog. Idag ska ni få ett ganska enkelt tips av mig om hur ni kan förbättra ert innehåll så att det presterar bättre i Google. Vad som inte är känt för alla är att om ni adderar bold text – fet text på svenska – till er artikel så förbättras er SEO. Och vad vi menar med bold text är inte att hela artikeln är bold, utan vissa meningar, vissa ord, vissa intron är bold, eller fet text.

Fet text ökar läsbarheten i SEO-text

Anledningen till att det förbättrar er sökmotoroptimering är att er text blir mer läsbar. Det är nämligen så när användare kommer från Google så har de ett specifikt syfte. Det syftet är inte att läsa er artikel från början till slut. Utan de letar efter specifik information som ska besvara deras fråga som de har på insidan. Det användaren gör är helt enkelt att de scrollar igenom artikeln ganska fort. De låter ögonen skanna innehållet och letar efter ord eller svar på frågor. När de hittar rätt stannar de. Om du underlättar för individen att göra detta kommer er SEO att förbättras.

Fetstil bidrar till förståelsen i varje stycke

Jag ska illustrera detta med två exempel. Inklippt i den här videon ser ni en skärmdump från en av våra artiklar på Topdog:

Exempel på hur fet text används i stycken för att öka läsarens förståelse och förbättra SEO

Här kan ni se ett antal stycken. Ni ser att i nästan varje stycke finns det en mening eller ett par ord som är highlightade i bold, eller fet text. Det är helt enkelt så här ni jobbar. En mening, ett ord eller flera ord beskriver syftet av varje stycke. Det gör att användaren lättare förstår det stycket och stannar och konsumerar hela stycket.

Fet text gör SEO-texter scrollvänliga

Jag klipper in en annan artikel:

Exempel på hur fet text används i listor för att förbättra SEO

Det är en lista från vår sajt. Och som ni ser i varje punkt på listan är första ordet eller första orden fettext. Det är helt enkelt av samma princip som i förra exemplet; det gör innehållet mer scrollbart. Användaren vet om de ska stanna och läsa den paragrafen, om den är relevant för dem.

Prova gärna tipset, mät och återkom till mig om ni såg någon effekt eller för en vidare diskussion. Välkomna.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!