Topdogs Kund
För många svenskar är Betsson synonymt med spelande på nätet, och i dagsläget är bolaget ett av de största inom onlinespel i Europa. Betssonkoncernen driver i dagsläget runt 20 varumärken, internationella och lokala, och investerar i snabbväxande bolag inom onlinespel. Bolaget har spellicenser i tolv länder och erbjuder casino, sportbok och andra typer av spel. Betssons mål är att ge varje kund en så bra spelupplevelse som möjligt – oavsett om syftet med att spela är tävling, avslappning eller underhållning.
Topdogs Uppdrag
2010 tog Betsson in Topdogs Christian Rudolf för att förbättra sin synlighet online. För ett företag som både är verksamt online och internationellt är internet den givna plattformen för att hitta nya kunder. Då det endast var Svenska Spel som fick köpa AdWords i Sverige var det inget alternativ för Betsson (en lag som upphävdes 2019). De behövde hitta en annan lösning för att synas, öka sin tillväxt och bli mer konkurrenskraftiga. Christians uppdrag var inte bara att bygga upp SEO-avdelningen, utan att se till att Betsson dominerade Googles toppresultat.
Hur synligheten ändrades för Betsson inom casinosegmentet i Sverige. Till slut var Betsson etta på Casino i hela skandinavien.
Topdogs Lösning
Under de tre år som Christian jobbade hos Betsson byggde han upp deras SEO-avdelning från grunden. Han tog fram de SEO strategier och verktyg som krävdes för att nå önskat resultat i casino segmentet. Dessutom rekryterade Christian hela avdelningen som fortsättningsvis skulle arbeta med dessa områden. Arbetet gav resultat – från att endast ha synts i sökningar på Betssons egna varumärken fick de nu de högsta positionerna i Googles spelsegment.