Av

Uppdaterad: November 18, 2021

Du kan lungt vänta med att kryptera din webbsida med HTTPS

I dagarna gick Google ut med att Https nu är en rankingsignal. Google vill göra internet säkrare och genom att kommunicera att Https ger en positiv effekt på en webbsidas SEO ökar man incitimenten för webbmasters att installera HTTPS.

Https Google
Google, internet roboten

Såhär säger Google:

For now it’s only a very lightweight signal—affecting fewer than 1% of global queries, and carrying less weight than other signals such as high-quality content—while we give webmasters time to switch to HTTPS. But over time, we may decide to strengthen it, because we’d like to encourage all website owners to switch from HTTP to HTTPS to keep everyone safe on the web.

Det är alltså en ganska liten förändring. Det beror såklart att du kan inte använda HTTP:s som signalvärde för vad som är ett bra svar på en fråga i Google. HTPS skickar ingen signal om vad som är bra innehåll. Google gör detta som en ren belöning till webbmasters för att de installerar certifikaten. Det är också därför man skall ta deras morot om att kanske, någon dag, kommer det ge mer med en stor nypa salt.

Anledningar till att vänta med att installera HTTPS:

  • Effekten är mycket liten. Avseende sökoptimering vågar jag påstå att för alla sajter finns det åtgärder som har större effekt än denna
  • För stora bolag finns det inga små projekt. Allt kräver mycket och i förhållande till effekten du uppnår kan du lägga de resurserna på något annat
  • Egentligen är detta ingen rankningsignal, det är en typ av dopning av vissa webbsidor, därför finns det anledning att ifrågasätta om den kommer finnas kvar på sig. Google lär knappast skicka ut en pressrelease om att de tar bort HTTPS som rankingsignal.

Mina råd, skall ses ur ett sökmotorperspektiv. Det finns andra skäl till att använda HTTPS, speciellt om du är en webbsida som jobbar mycket med transaktioner som tex en ehandel eller ett gamblingbolag. Har du en webbsida vars fokus är innehåll, vilket är majoriteten av alla webbsidor därute har, kan du lugnt fortsätta med vad du gör och kolla på HTTPS om ett par månader och utvärdera igen.

Uppdatering 20141002
I nedanstående video säger John Mueller, från Google att HTPPS ”…In the short term, you will not see any visible SEO advantages, its a really small rankingfactor”, vilket bekräftar mitt resonemang i denna artikel om Https och sökmotoroptimering.

Uppdatering 20150430
En anledning till att man skall, ur SEO synpunkt, inte bry sig om denna uppdateringen är att för många företag adderar detta ett lager till av komplexitet i verksamheten. Det kan tyckas som en detalj ur ett tekniskt perspektiv att ha https men för många företag, finns det inget som heter detaljer. För stora företag är alla projekt stora, oavsett storleks nivå på projektet. Google själva säger att ca 50% av alla webbsajter med HTTPS har problem med certifikaten, de är trasiga. Den datan säger dig att om du väljer att installera https på din sajt, är det 50% chans att det påverkar din affär negativt framöver. Källa:

Uppdatering 20150501
The Chromium project (Open sourcedelen av Chrome webbläsare) har en diskussion om att sätta icke https webbsidor med en etikett som ”icke säkra” Källa: En sådan åtgärd skulle tvinga alla webbmasters som har en agenda där de vill ranka i Google, att införa HTTPS eftersom det annars drabbar deras organiska CTR. Det är också ett tecken på vad som komma skall, nästa år, 2015, kommer bli ett år då Google tar fram piskan för HTPPS, precis som de gjorde för mobilen i år.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.