Av

Uppdaterad: December 25, 2021

Så här gör du när konkurrenter annonserar på ert varumärke i Google

Varumärkessökningar är bland de mest konverterande sökningarna i Google. Ett vanligt problem vid varumärkessökningar är emellertid att konkurrerande företag annonserar på ert varumärke. Det resulterar i svårare och dyrare kundresor. Så här kan ni lösa problemet.  


Transkribering av video

Hej! Jag heter Christian. Jag driver en seo byrå som heter Topdog.

Vi jobbar med SEO och Content. Idag ska vi prata om ett ganska vanligt problem. Problemet är: Era konkurrenter annonserar på ert varumärke.

25 % av alla sökningar i Google är relaterat till varumärken så det är ett stort problem. Problemet är inte att det är många sökningar utan att orden, era varumärkessökningar, är konverterande. När era konkurrenter får synas på ert varumärke gör de era kundresor svårare och dyrare.

Hur löser man det här problemet?

Det finns ingen enkel universallösning, och man kan såklart tycka att det är felaktigt att Google och era konkurrenter får göra så här. 

En väldigt enkel lösning som många tycker är okej är att ni helt enkelt kontaktar dem. Ni ber konkurrenten lägga till ert varumärke som ett negativt sökord. Därmed slutar annonserna att visas.

Anledningen till att detta fungerar är att många av era konkurrenter faktiskt inte vet om att de har annonserat på ert varumärke. Man sätter upp sin AdWords kampanj och sparkar igång den. Den är inte alltid perfekt uppsatt. Det som då händer är att Google börjar expandera antalet ord som era annonser syns på. Det kan inkludera era konkurrenters varumärken. Även om ni uppfattar det som något som era konkurrenter gör aktivt så är det verkligen inte alltid så. 

När ni kontaktar dem blir de medvetna om problemet och det finns ändå ganska många av era konkurrenter som tycker att ”så här ska vi inte göra”. Då kan ni också ha ett respektfullt bemötande mot varandra om ingen av er gör detta.

Det finns såklart dem som är mycket mer aggressiva och faktiskt aktivt targetar sina konkurrenters varumärken. Sanningen är att det är ganska svårt att göra någonting åt dessa. Man kan såklart beklaga sig publikt men det finns inga legala aspekter eller handlingar ni kan göra. Utom i ett fall. Om era konkurrenter använder ert varumärke i annonstexten så kan ni bussa juristerna på dem direkt. 

Dela gärna er historia om hur ni löste detta problem. För jag är säker att flera av er lyssnare har löst eller jobbat med detta problemet.

Skriv gärna en kommentar vad ni gjorde, vad som hände. Om inte det hände som ni ville, skriv gärna det också. 

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.