Kundcase Mediaplanet Sökmotoroptimering
Mediaplanet är Sveriges största utgivare av tematidningar och har verksamhet i 15 länder. Du som läser detta har med stor säkerhet läst minst en av Mediaplanets tematidningar – du kan se exempel på Mediaplanets produkter här . Som ett komplement till tematidningarna lanserade Mediaplanet under 2013 även en onlineprodukt. Här beskriver jag hur Mediaplanet extraherar relevant och värdefull trafik till sina temasajter från Google.
Mediaplanets utmaning
Mediamarknaden för print är i stark förändring, samtidigt som en helt ny mediamarknad växer fram online. För att kapitalisera på denna nya marknad måste Mediaplanet bygga delvis nya processer kring innehåll, räckvidd och försäljning. Processer som i flera fall är väsentligt annorlunda än dem man har för print idag.
Topdogs SEO-uppdrag
För att Mediaplanet skall vara lika framgångsrika online som man är inom print behöver Mediaplanets publikationer online få relevant trafik. Topdogs uppdrag bestod i att bygga processer och insikter för säkerställa att publikationerna fick rätt och värdefull trafik genom Google.
Processen som Topdog skapade åt Mediaplanet:
* Domänstrategi
* Anpassning och användning av Mediaplanets contentdatabas
* Analys av CMS och genomförande av nödvändiga tekniska förbättringar av CMS:et för framgångsrik Sökmotoroptimering
* Lansering av sajter
* Länkanskaffning
* Mätning och insikter kring ekonomin för SEO och hur affärsmodellerna måste se ut för att stödja framgångsrik SEO
* Viss utbildning av Mediaplanets anställda kring SEO och kring processen
Resultat av Topdogs process
Bra processer och strategier är inte pappersprodukter. De testkörs i verkligheten. Nedan ser du en rankingrapport för Mediaplanets sajt om tjänstebilar (tjänstebilen.nu) där Mediaplanets SEO-process kördes skarpt i syfte att finslipa den och finna alla aspekter som inte fungerade i praktiken. Orden är “tjänstebil” (blå linje i bilden nedan) och “tjänstebilar” (röd linje i bilden nedan). Det här är ord som kostar 30-40 SEK per klick att köpa i svenska Google. Utöver det fick sajten trafik på flera hundra nyckelordskombinationer.
Liknande resultat uppnåddes för flertalet av Mediaplanets webbplatser inom företagande, resor och hälsa.
Mediaplanets åsikt om Topdog
Carl Johan Åkesson, CFO & Digital Product Head at Mediaplanet Group:
Det jag uppskattar med Christian och Topdog är hur resultatinriktat dom arbetar, det är inte pappersprodukter som Topdog sysslar med. När vi testkörde allt så funkade det i praktiken. Vi nådde toppositioner för konkurrensutsatta ord och vann värdefull trafik, trots att våra sajter som vi jobbade med var helt nya.