Mediaplanet

Mediaplanet SEO strategi & SEO genomförande

Kund

Sedan 2002 har Mediaplanet producerat högkvalitativa kampanjer inom content marketing. Mediaföretaget ligger bakom 1000 kampanjer varje år och har 15 kontor i Europa och Nordamerika.

Uppdrag

Mediaplanet ville bli lika framgångsrika digitalt som de var med sina tryckta kampanjer. Topdogs uppdrag var att ta fram en kostnadseffektiv lösning som skulle hjälpa dem att åstadkomma detta.

Lösning

Topdog hjälpte Mediaplanet att planera och genomföra lanseringen av en digital produkt, Tjänstebilen.nu. Dessutom fick Mediaplanet kunskap och verktyg som skulle stärka deras fortsatta arbete med SEO.

Kund

Svenska Mediaplanet har specialiserat sig på content marketing sedan 2002, men det var länge sedan de endast höll sig inom Sveriges gränser. Idag har mediebolaget 15 kontor i Europa och Nordamerika, över 15 000 kunder och de ligger bakom över 1000 kampanjer varje år. Mediaplanet har gjort sig kända för att skapa högkvalitativt innehåll och de samarbetar ofta med kändisar, prisbelönta journalister och välkända varumärken. De vet vad som lockar den tänkta målgruppen, i vilket område det än gäller.

Topdogs Uppdrag

Mediaplanet vände sig till Topdog för att de ville bli lika framgångsrika på nätet som de var med sina tryckta kampanjer. Vid den den här tidpunkten (2013) höll mediemarknaden på att förändras, och det stod klart för Mediaplanet att de behövde satsa på nätkampanjer för att behålla sin ställning. Som komplement till sina tematidningar ville de lansera en onlineprodukt och sökte en kostnadseffektiv lösning som skulle hjälpa dem att nå ut till målgruppen på nätet. Topdogs uppdrag var att ta fram en SEO-Strategi som var nära kopplad till Mediaplanet contentprodukter, samt skapa en bra SEO-grund som Mediaplanet skulle ha nytta av i framtiden. Uppdraget gällde 5 webbplatser. Alla dessa webbplatser skapades från början.

Topdogs Lösning

Vi på Topdog kravställde och lanserade en hemsida för produkten, samt följde upp och finslipade lösningarna efterhand. Dessutom analyserade vi Mediaplanets dåvarande CMS (Content Management System) och genomförde nödvändiga förändringar för mer framgångsrik SEO. Mediaplanets anställda fick även en utbildning i hur SEO:n skulle skötas för att de skulle få lika goda resultat framöver. På sex månader såg vi till att Mediaplanet rankade 1:a på ordet ”tjänstebilar” och att de fick verktygen som krävdes för att lyckas med framtida projekt.