Av |

Varför ska inte alla på ett företag syssla med SEO?

Varför är SEO ett perspektiv? Och varför behöver inte SEO genomsyra en hel organisation? Detta diskuterar Christian Rudolf  i videon nedan. Han tar också upp en bättre arbetsmetod.


Transkribering av videon :

SEO är ett perspektiv

Hej alla! Välkomna tillbaka efter era semestrar. Idag ska vi prata om en myt eller en uppfattning som finns där ute om SEO. Det är ganska många konsultfirmor som pratar om att SEO måste genomsyra hela organisationen. Det tycker inte vi. Anledningen är ganska enkel. Ett företag har ett antal processer, man har en reception, ekonomiavdelning, teknikavdelning, logistikavdelning, man har ett lager och så vidare. De människor som jobbar i de andra delarna av bolaget så att säga, de har generellt sett inte någon tid över. Så ska de genomsyras av någonting måste man välja det med stor omsorg. De sitter inte på sina arbetsplatser och är på Tinder och håller på. Normala människor jobbar sina 40 timmar i veckan så det har inte riktigt tid att genomsyras av SEO. En annan anledning är att SEO är ganska specifikt. SEO handlar inte bara om kunskap. SEO är ett perspektiv – att man ser världen genom Google. Man har en mer flerdimensionell bild av internet än vad de flesta andra vanliga människor har som inte jobbar med internet utan är lagerarbetare, marknadsförare eller vad de nu har för yrke. Att tro att man kan få en organisation att genomsyras av SEO är helt orimligt.

Det ska finnas en SEO-ansvarig inom företaget

Hur ska man tänka då? Hur ska man få det att fungera? Jo, man ska göra så här. Det ska finnas en person som är ansvarig för SEO:n i ett företag. Den personen behöver inte vara en techie eller marknadsförare, men den behöver ha ett genuint intresse och lite kunskaper i ämnet. Sedan identifierar man vilka processer i företaget som har stor inverkan på SEO exempelvis vår frontend, alltså det som handlar om det som besökarna ser på sidan. Ändringar där kan ha stor betydelse på SEO. Det betyder att de ärenden i projektstödsystemet relaterat till frontend, framsidan, webbsidan på detta sättet, där måste den personen som är ansvarig vara med lite. Man måste titta lite på de här ärendena och se vilka som kan stöka till det och då engagera sig i de här ärendena. Man behöver ofta inte titta på alla, men vissa ärenden har potentialen att stöka till det. Det kan också vara kring produktdatabasen, hur man strukturerar sin produktdatabas och så vidare. Så det som krävs är att det är en som är ansvarig och att man identifierar ett antal grundprocesser som har stor påverkan, och i de grundprocesserna är den ansvariga med och tittar på ärendena och till och med skapar ärenden eller påverkar ärenden. Det är så man får sin SEO att lyckas.

Tack! Ha en fin höst.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT