Av

Uppdaterad: November 27, 2025

Låt din Ai-tjänst summera våra reviews och ställ frågor:

4 vanliga myter om SEO

Myter som ”SEO är ett evighetsprojekt”, ”AI ersätter människan inom SEO” och ”Du måste anställa en SEO:are” förekommer inom många organisationer. En anledning till att dessa myter förekommer är att många ser SEO som något tekniskt och svårgreppbart. Problemet är att dessa myter riskerar att påverka beslutsfattandet. Här reder vi därför ut vad som är sant och vad som är vanliga missuppfattningar.

De fyra vanligaste missuppfattningarna om SEO:

  1. ”SEO är ett evighetsprojekt”
  2. ”AI ersätter människan inom SEO”
  3. ”AI-SEO är något helt annat än vanlig SEO”
  4. ”Du måste anställa en SEO:are”

Myt 1: ”SEO är ett evighetsprojekt”

Detta är den vanligaste myten av dem alla. SEO är inte ett evighetsprojekt. Att se SEO som något oändligt gör att fokus lätt hamnar på själva arbetet istället för själva affären. SEO ska inte vara en ändlös aktivitet, utan ett tidsbegränsat, målstyrt projekt kopplat till organisationens prioriteringar och mål. När du definierar problem, mål och ansvar blir SEO hanterbart och du kan avsluta, utvärdera och börja om på nytt. Evighetsprojekt går inte att styra, och ännu mindre att följa upp.

Hör Christian förklara varför SEO inte är ett evighetsprojekt i videon nedan.

Myt 2: ”AI ersätter människan inom SEO”

AI är ett hjälpmedel, men fortfarande bara ett verktyg. Det kan producera, analysera och effektivisera, men det ersätter inte affärsförståelse, prioritering eller ansvarstagande. Kort sagt: AI kan göra SEO-arbetet enklare, men det kan inte göra det åt dig.

Myt 3: ”AI-SEO är något helt annat än vanlig SEO”

AI-verktyg bygger på samma index som traditionella sökmotorer. Det betyder att AI-SEO inte är en egen disciplin, utan bara ett nytt sätt att presentera samma information. Om du inte syns i Google eller Bing syns du inte i AI-svaren heller. Traditionell SEO är alltså grunden för all synlighet, även i AI.

Myt 4: ”Du måste anställa en SEO:are”

Nej, du behöver inte alltid en dedikerad SEO-specialist. Men, du behöver någon som tar ansvar för helheten, särskilt om ni får extern hjälp med sökmotoroptimering. Då behöver någon hålla ihop arbetet internt och arbeta ihop med den externa SEO-byrån. Den ansvarige kan vara en marknadschef, projektledare eller digital strateg. Det viktiga är att någon äger ansvaret, inte titeln.

Transkribering av video:

Hej, jag heter Christian och driver en SEO och content – byrå som heter TopDog.

Idag ska vi prata om en ganska vanlig myt och berätta varför det bara är en myt. Det finns en teori eller ett påstående där ute om att SEO är ett evighetsprojekt. Det är inte bra att tänka så. Dels är det så, att om man tänker så, utgår man ifrån att det är SEO som är det viktiga och det är inte riktigt sant. I vårt fall är det kunden som är det viktiga, det är det perspektivet vi ska ha.

Men det är ju inte alla som är konsulter, utan man är en anställd SEO:are och då är det ju uppdragsgivarens perspektiv man ska ha. Inte SEO.

Det andra problemet med det påståendet eller perspektivet det antyder också att SEO är helt mållöst. Så är det inte.

Det är tvärtom, SEO skall vara väldigt målstyrt.

Så, hur ska man tänka då?

Jag tror att SEO är motsatsen till evighetsprojekt.

Det är ett tidsbegränsat projekt. Man tar ett problem, man identifierar målet. Man kommer fram till vilka aktiviteter man måste genomföra för att nå det målet; inom teknik, content, länkar och användarupplevelse. Oftast finns det någon typ av ekonomi när vi gör det men vi är ju konsulter och det är ju inte alltid det är så.

Detta ger ett helt annat perspektiv. Det skapar målstyrning. Då kan du utvärdera. Om du ser SEO från ett evighetsperspektiv så kan du faktiskt aldrig utvärdera.

Jag hoppas att det här perspektivet var värdefullt för dig.

Det är också såhär vi jobbar. SEO är målstyrt; nedbrutet i projekt och i aktiviteter.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.