Av

Uppdaterad: December 25, 2021

Om myten att SEO är ett evighetsprojekt


Transkribering av video

Hej, jag heter Christian och driver en SEO och content – byrå som heter TopDog.

Idag ska vi prata om en ganska vanlig myt och berätta varför det bara är en myt. Det finns en teori eller ett påstående där ute om att SEO är ett evighetsprojekt. Det är inte bra att tänka så. Dels är det så, att om man tänker så, utgår man ifrån att det är SEO som är det viktiga och det är inte riktigt sant. I vårt fall är det kunden som är det viktiga, det är det perspektivet vi ska ha.

Men det är ju inte alla som är konsulter, utan man är en anställd SEO:are och då är det ju uppdragsgivarens perspektiv man ska ha. Inte SEO.

Det andra problemet med det påståendet eller perspektivet det antyder också att SEO är helt mållöst. Så är det inte.

Det är tvärtom, SEO skall vara väldigt målstyrt.

Så, hur ska man tänka då?

Jag tror att SEO är motsatsen till evighetsprojekt.

Det är ett tidsbegränsat projekt. Man tar ett problem, man identifierar målet. Man kommer fram till vilka aktiviteter man måste genomföra för att nå det målet; inom teknik, content, länkar och användarupplevelse. Oftast finns det någon typ av ekonomi när vi gör det men vi är ju konsulter och det är ju inte alltid det är så.

Detta ger ett helt annat perspektiv. Det skapar målstyrning. Då kan du utvärdera. Om du ser SEO från ett evighetsperspektiv så kan du faktiskt aldrig utvärdera.

Jag hoppas att det här perspektivet var värdefullt för dig.

Det är också såhär vi jobbar. SEO är målstyrt; nedbrutet i projekt och i aktiviteter.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.